időjárás 2°C Rajmund, Zelma 2022. January 23.
logo

Rekordévet zárhat az online értékesítés

Magyar Nemzet
2021.11.05. 10:50 2021.11.05. 14:10
Rekordévet zárhat az online értékesítés

– Az online értékesítésben 2020 után minden bizonnyal újra rekordévet zárhatunk majd decemberben – összegzett Cseresnyés Péter kereskedelempolitikáért és fogyasztóvédelemért felelős államtitkár az Innovációs és Technológiai Minisztérium közleménye szerint a Központi Statisztikai Hivatal péntek reggel megjelent adataira reagálva. Az államtitkár jelezte: az ősz első hónapjában ismét a koronavírus előtti időszak bővülési szintjét hozta a kiskereskedelem, a hazai boltok forgalma az egy évvel korábbihoz képest közel hat százalékkal nőtt szeptemberben.

A tárca felidézte:

a kiskereskedelem teljesítménye 2013 nyarától a világjárvány hazai megjelenéséig, több mint nyolcvan hónapon át folyamatosan javult.

A tavaly áprilisban bekövetkezett drasztikus visszaesést egy szűk esztendő követte. Az idei második negyedévtől azonban minden hónapban növekedést mutatott a statisztika a megelőző év azonos időszakához viszonyítva.

A szektornak szeptemberben sikerült felülmúlnia a forgalom tavaly januári volumenét. A havi bővülésből ismét nagyobb hányad esett a tartós fogyasztási cikkeket árusító üzlettípusokra. Már csak a bútor- és műszaki cikkeket árusító boltok forgalma marad el a korábbitól.  

– Az online és csomagküldő értékesítés 2020-ban lépte túl először az ezermilliárd forintot. Az e-kereskedelem minden jel szerint képes lesz még egy jókora lapáttal rátenni a tavalyi teljesítményére. Az idei év első kilenc hónapjában már 927 milliárdnál tartunk, pedig a legerősebb időszak csak most következik. A webshopok forgalma a legutóbbi tizenegy hónapból hétben haladta meg a korábban soha el nem ért 100 milliárd forintot. Nem lenne nagy meglepetés, ha még idén megdőlne a mintegy 140 milliárd forintos havi csúcs is – tette hozzá Cseresnyés Péter.

Töretlen lendület

Szeptemberben 5,8 százalékkal nőtt a kiskereskedelmi forgalom a nyers és a naptárhatástól megtisztított adatok szerint egyaránt. Az élelmiszer- és élelmiszer jellegű vegyes üzletekben három százalékkal nőtt a forgalom volumene. Az élelmiszer-kiskereskedelem 74 százalékát adó élelmiszer jellegű vegyes üzletek értékesítési volumene 3,6 százalékkal, az élelmiszer-, ital-, dohányáru-szaküzleteké az előző havi csökkenés után ismét 1,4 százalékkal nőtt.

A nem élelmiszer-kiskereskedelem forgalma összességében 8,1 százalékkal haladta meg a tavaly szeptemberit. Az eladások volumene 

  • a textil-, ruházati és lábbeliüzletekben 23,2 százalékkal,
  • a használtcikküzletekben 16,3 százalékkal,
  • a gyógyszer-, gyógyászatitermék-, illatszerüzletekben 8,8 százalékkal, ezen belül a gyógyszertárakban 9,8, az illatszertárakban 6,8 százalékkal nőtt a forgalom.

A könyv-, számítástechnika-, egyéb iparcikk-üzletekben az augusztusi szerény 1,2 százalékról öt százalékosra erősödött a forgalom növekedési üteme. A forgalom volumene 6,2 százalékkal esett vissza a bútor-, műszakicikküzletekben, ahol tavaly júniusban mért utoljára a növekedést a KSH.

Az árucikkek széles körére kiterjedő és a kiskereskedelmi forgalomból 8,9 százalékkal részesedő csomagküldő és internetes kiskereskedelem volumene 18,7 százalékkal tovább bővült, ami négy hónapja a legszerényebb ütem.

Az üzemanyag-kiskereskedelemben – a tavaly szeptemberi alacsony bázis eredményeként – 8,4 százalékkal emelkedett az értékesítés naptárhatástól megtisztított volumene a tavaly szeptemberihez mérve. A kiskereskedelmi adatokba nem tartozó gépjármű- és járműalkatrész-üzletek eladásai 5,5 százalékkal csökkentek.

Az év első kilenc hónapjában a kiskereskedelmi üzletek naptárhatástól megtisztított forgalma 2,8 százalékkal volt nagyobb, mint a múlt év azonos időszakában. Az élelmiszer- és élelmiszer jellegű vegyes kiskereskedelemben 1,9, a nem élelmiszer-kiskereskedelemben 4,2, az üzemanyag-kiskereskedelemben 3,3 százalékkal nőtt az értékesítés volumene.

– A nyári hónapok után szeptemberben tovább gyorsult a kiskereskedelmi üzletek forgalma. Ebben ugyan közrejátszott a tavalyi alacsony bázis, főleg a nem élelmiszer jellegű kiskereskedelem esetében, de nagy szerepe lehetett a turizmus újraindulásának, az emelkedő béreknek és foglalkoztatásnak is – áll a Századvég Gazdaságkutató Zrt. makrogazdasági elemzője lapunknak küldött reakciójában. Molnár Dániel szerint a kiskereskedelmi forgalom alakulása alapján arra lehet következtetni, hogy

a harmadik negyedévben is a fogyasztás lehetett a növekedés legfőbb motorja, ezen belül is elsősorban a szolgáltatások iránti kereslet nőhetett meg a gazdaság újraindítását követően.

Molnár Dániel szerint arra lehet számítani, hogy

a kiskereskedelmi forgalom a következő időszakban tovább emelkedhet, amennyiben fennmaradnak a kedvező munkaerő-piaci folyamatok, és nem kerül sor széleskörű lezárásokra, míg a jövő év elején a minimálbér és a garantált bérminimum jelentős emelése, illetve a családok szja-visszatérítése adhat majd újabb lökést a kiskereskedelmi forgalomnak.  

Borítókép: A Media Markt áruház ügyfélszolgálata a WestEnd City Centerben. (Fotó: Szigetváry Zsolt/MTI)