Okosvagonon utazik a kamion vontatmánya

Német és olasz vasúti cargocégek közösen tesztelnek egy új rendszert, amely az intermodális – vasúti és közúti – szállítás területén kínál áttörést. Olyan új, intelligens vasúti kocsikat üzemeltetnek, amelyeket érzékelőkkel és kommunikációs technológiákkal láttak el.

2021. 12. 16. 6:56
2021.10.28. Budapest BILK Cargo Logisztikai Központ Magyar Nemzet Éberling András Fotó: Éberling András
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

A német TX Logistik AG és az olasz Mercitalia Intermodal vesz részt a tesztben, amely körülbelül 15 hónapig tart – olvasható a Railtech.com cikkében. A tesztelési időszak alatt a részt vevő cégek tulajdonában lévő tehervagonokra számos érzékelőt és kommunikációs technológiát szerelnek majd fel, hogy kiderüljön, hogyan segíthetik a digitális technológiák a kombinált szállítás optimalizálását.

Az áruszállítás kettős kihívással néz szembe Európában: az ipar igényli a háztól házig, percre pontosan eljuttatott alapanyagokat, alkatrészeket. Ugyanakkor a közúti szállítás környezeti terhelése sokszorosa a vasútinak, amely viszont nehézkesebben, szigetszerűen működik. 

A sikert a kétféle szállítás egyesítése hozhatja el: a kombinált fuvarozás során a kamionok saját lábukon juttatják el vontatmányukat a vasúti átrakóhoz, ahol daruval a speciális vagonra helyezik a félpótkocsit. 

A kamion vontatója (traktorja) ezután vezetőjével együtt új munkába kezdhet, a rakomány pedig vasúton utazik a távoli célpontra, ahol leemelik, és egy ottani nyerges vontató segítségével célba juttatják.

Híddaruk alatt speciális vasúti kocsik a BILK logisztikai központban, Budapest mellett. Fotó: Világgazdaság/Kallus György

 

A fenti célra speciális vasúti vagonokat fejlesztettek ki, a mostani tesztben azt vizsgálják, hogyan okosíthatják digitális eszközökkel ezeket. Az okoskocsikat különféle kombinált szállítási útvonalakon üzemeltetik a tesztidőszakban. 

A cél az intelligens kocsikról az intelligens vonatokra való átállás, ahol a vagonok elektromechanikus eszközökkel akár automatikusan, akár távirányítással kapcsolódhatnak egymáshoz. 

A vagonok egymáshoz csatolása mind ez idáig Európa-szerte kézi erővel történik. Az áruszállítás hatékonyságát, gyorsaságát, versenyképességét alapvetően javíthatja, ha a szerelvények rendezését automatikusan, gépekkel végezhetik.

A tesztek során szenzorok gyűjtik az adatokat, figyelik a kocsik fékrendszerének állapotát, és rögzítik a futásteljesítményt, megmutatva, hogy a kocsik pontosan hol tartózkodnak. A szenzorok kiemelt figyelmet fordítanak majd a kocsik rakományát rögzítő eszközökre. 

A rögzítőrendszer folyamatos ellenőrzése kritikus fontosságú, mivel ez segíthet elkerülni az olyan helyzeteket, amikor a félpótkocsik elmozdulnak a vasúti kocsin, és balesetveszélyes helyzet alakulhat ki.

A kombinált fuvarozás az utóbbi években terjedt el Európában a korábbi RoLa nyomán. A RoLa olyan szállítási rendszer volt, amelynél komplett teherautó-szerelvényeket szállítottak vasúton. A kombinált fuvarozás azt ígéri, hogy a vasút átveheti a közút terhelésének egy jelentős részét úgy, hogy a célba juttatás rugalmassága nem romlik.

Borítókép: A BILK logisztikai központ (Fotó: Éberling András)

A téma legfrissebb hírei

Tovább az összes cikkhez chevron-right

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Címoldalról ajánljuk

Tovább az összes cikkhez chevron-right

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.