A német TX Logistik AG és az olasz Mercitalia Intermodal vesz részt a tesztben, amely körülbelül 15 hónapig tart – olvasható a Railtech.com cikkében. A tesztelési időszak alatt a részt vevő cégek tulajdonában lévő tehervagonokra számos érzékelőt és kommunikációs technológiát szerelnek majd fel, hogy kiderüljön, hogyan segíthetik a digitális technológiák a kombinált szállítás optimalizálását.
Az áruszállítás kettős kihívással néz szembe Európában: az ipar igényli a háztól házig, percre pontosan eljuttatott alapanyagokat, alkatrészeket. Ugyanakkor a közúti szállítás környezeti terhelése sokszorosa a vasútinak, amely viszont nehézkesebben, szigetszerűen működik.
A sikert a kétféle szállítás egyesítése hozhatja el: a kombinált fuvarozás során a kamionok saját lábukon juttatják el vontatmányukat a vasúti átrakóhoz, ahol daruval a speciális vagonra helyezik a félpótkocsit.
A kamion vontatója (traktorja) ezután vezetőjével együtt új munkába kezdhet, a rakomány pedig vasúton utazik a távoli célpontra, ahol leemelik, és egy ottani nyerges vontató segítségével célba juttatják.
A fenti célra speciális vasúti vagonokat fejlesztettek ki, a mostani tesztben azt vizsgálják, hogyan okosíthatják digitális eszközökkel ezeket. Az okoskocsikat különféle kombinált szállítási útvonalakon üzemeltetik a tesztidőszakban.
A cél az intelligens kocsikról az intelligens vonatokra való átállás, ahol a vagonok elektromechanikus eszközökkel akár automatikusan, akár távirányítással kapcsolódhatnak egymáshoz.
A vagonok egymáshoz csatolása mind ez idáig Európa-szerte kézi erővel történik. Az áruszállítás hatékonyságát, gyorsaságát, versenyképességét alapvetően javíthatja, ha a szerelvények rendezését automatikusan, gépekkel végezhetik.
A tesztek során szenzorok gyűjtik az adatokat, figyelik a kocsik fékrendszerének állapotát, és rögzítik a futásteljesítményt, megmutatva, hogy a kocsik pontosan hol tartózkodnak. A szenzorok kiemelt figyelmet fordítanak majd a kocsik rakományát rögzítő eszközökre.
A rögzítőrendszer folyamatos ellenőrzése kritikus fontosságú, mivel ez segíthet elkerülni az olyan helyzeteket, amikor a félpótkocsik elmozdulnak a vasúti kocsin, és balesetveszélyes helyzet alakulhat ki.
A kombinált fuvarozás az utóbbi években terjedt el Európában a korábbi RoLa nyomán. A RoLa olyan szállítási rendszer volt, amelynél komplett teherautó-szerelvényeket szállítottak vasúton. A kombinált fuvarozás azt ígéri, hogy a vasút átveheti a közút terhelésének egy jelentős részét úgy, hogy a célba juttatás rugalmassága nem romlik.
Borítókép: A BILK logisztikai központ (Fotó: Éberling András)