– Bár új kormány alakult, a helyzetben nem várható változás: Németországban a legdrágább az energia, a legmagasabbak a közterhek és a legbőkezűbb a szociális ellátás – kezdte vitairatát Matthias Weik pénzügyi szakértő, számos bestseller könyv szerzője a Focus.de hírportálon. Emellett továbbra is Németország lesz az EU legnagyobb befizetője. Csakhogy az ipari termelés jelenleg a 2014-es szinten van, és kérdéses, hogy Németország visszatér-e valaha a 2018-as szintre. Az ipari termelés várhatóan idén sem éri el a pandémia előtti utolsó év teljesítményét.
Németországban egyre kevesebb járművet gyártanak, annak ellenére, hogy nagy hagyományú autógyártó ország, és ez a termék szinte az egyetlen, amit magas áron képes értékesíteni a világpiacon.
2018-ban 9,4 százalékkal, 2019-ben kilenc százalékkal, 2020-ban 24,7 százalékkal, 2021 első 11 hónapjában pedig 11,6 százalékkal esett vissza a német autógyártás.
Csak tavaly novemberben 31,7 százalékkal esett vissza a termelés az előző év azonos hónapjához képest. A gyártás 2020-ban 3,5 millió körül alakult, ami 1975 óta a legalacsonyabb szint, és 2021-ben még kevesebbet állítottak elő. Feltételezhetően az alkatrészanyaghiány idén is problémákat okoz majd az iparban. Novemberben az autóipari vállalatok 88 százaléka panaszkodott hiányzó alapanyagok és alkatrészek miatt.
Matthias Weik szerint jó eséllyel 2022-ben sem jön el a fellendülés. Mindez azt mutatja, hogy Németország történetének legkeményebb autóipari válságát éljük át. A PwC tanácsadó cég szerint a gyártóknál is aggasztóbbnak tűnik a beszállítók a állapota. Mindössze 24 százalékuk van stabil pénzügyi helyzetben, 42 százalékuk jelenleg is instabil. Kimondható, vélekedik Weik, hogy
Németország autóipari helyszínként hanyatlóban van, és egyre jobban elmarad Kína mögött.
A BMW 3-as sorozat új elektromos változata kizárólag Kínában készül majd. A BMW emellett az USA-ból Kínába helyezi át az X5-ös SUV gyártását. A 7-es széria csúcsmodelljével, valamint az X5 részleges áthelyezésével hamarosan az összes fontos termékét Kínában gyártja majd a bajor márka. Az ország a BMW legnagyobb egységes piaca, akárcsak a többi német autógyártónak, beleértve a Volkswagent és a Daimlert. Az első három negyedévben a BMW minden harmadik autóját az ázsiai országban értékesítette.
Az összes értékesítés 35 százalékos részesedésével Kína régóta a Daimler autóinak is a legfontosabb piaca. A Mercedes-Benz októberben új technológiai központot nyitott a pekingi régióban, ahol immár több mint ezer mérnök dolgozik. Ebben az évben a Daimler és kínai partnere, a Geely szeretné piacra vinni a helyi gyártásból származó Smart kisautót. A Mercedes-Benz csoport részvényeinek egyötöde már ma is kínai kézben van.
Kína nyilvánvalóan nagy érdeklődést mutat a német technológia iránt.
A folyamat iránya egyértelmű, ám Matthias Weik szerint az európai cégek ezért az elköteleződésért hosszú távon rendkívül magas árat fognak fizetni. Megbánják, amiért számolatlanul viszik a pénzüket és a legfejlettebb technológiát Kínába, de akkor már késő lesz. Most nagyon jól keresnek a befektetéseikkel a világ legnagyobb egységes autópiacán, de eljön a pillanat, amikor a kínaiak megszerzik a technológiát, és nem lesz már szükségük a külföldi autógyártókra.
Borítókép: Van olyan BMW-modell, amelyiket már kizárólag Kínában gyárt a cég (Fotó: Jan Woitas/dpa Picture-Alliance via AFP)