Európából Ázsiába szökik az autógyártás

Megkongatták a vészharangot az európai, azon belül a németországi autóipar felett. Mint gyártási helyszín, Wolfsburg és társai egyre veszítenek jelentőségükből, miközben a BMW, a Daimler, a VW Kínába viszi a pénzt és a csúcstechnológiát.

2022. 01. 05. 6:44
Steinmeier visits BMW plant in Leipzig and promotes Europe
Steinmeier visits BMW plant in Leipzig and promotes Europe Fotó: JAN WOITAS
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

– Bár új kormány alakult, a helyzetben nem várható változás: Németországban a legdrágább az energia, a legmagasabbak a közterhek és a legbőkezűbb a szociális ellátás – kezdte vitairatát Matthias Weik pénzügyi szakértő, számos bestseller könyv szerzője a Focus.de hírportálon. Emellett továbbra is Németország lesz az EU legnagyobb befizetője. Csakhogy az ipari termelés jelenleg a 2014-es szinten van, és kérdéses, hogy Németország visszatér-e valaha a 2018-as szintre. Az ipari termelés várhatóan idén sem éri el a pandémia előtti utolsó év teljesítményét.

Németországban egyre kevesebb járművet gyártanak, annak ellenére, hogy nagy hagyományú autógyártó ország, és ez a termék szinte az egyetlen, amit magas áron képes értékesíteni a világpiacon. 

2018-ban 9,4 százalékkal, 2019-ben kilenc százalékkal, 2020-ban 24,7 százalékkal, 2021 első 11 hónapjában pedig 11,6 százalékkal esett vissza a német autógyártás. 

Csak tavaly novemberben  31,7 százalékkal esett vissza a termelés az előző év azonos hónapjához képest. A gyártás 2020-ban 3,5 millió körül alakult, ami 1975 óta a legalacsonyabb szint, és 2021-ben még kevesebbet állítottak elő. Feltételezhetően az alkatrészanyaghiány idén is problémákat okoz majd az iparban. Novemberben az autóipari vállalatok 88 százaléka panaszkodott hiányzó alapanyagok és alkatrészek miatt.

A BMW müncheni központi gyárában robotok építik az i4 elektromos SUV-t Fotó: DPA/Sven Hoppe

Matthias Weik szerint jó eséllyel 2022-ben sem jön el a fellendülés. Mindez azt mutatja, hogy Németország történetének legkeményebb autóipari válságát éljük át. A PwC tanácsadó cég szerint a gyártóknál is aggasztóbbnak tűnik a beszállítók a állapota. Mindössze 24 százalékuk van stabil pénzügyi helyzetben, 42 százalékuk jelenleg is instabil. Kimondható, vélekedik Weik, hogy 

Németország autóipari helyszínként hanyatlóban van, és egyre jobban elmarad Kína mögött. 

A BMW 3-as sorozat új elektromos változata kizárólag Kínában készül majd. A BMW emellett az USA-ból Kínába helyezi át az X5-ös SUV gyártását. A 7-es széria csúcsmodelljével, valamint az X5 részleges áthelyezésével hamarosan az összes fontos termékét Kínában gyártja majd a bajor márka. Az ország a BMW legnagyobb egységes piaca, akárcsak a többi német autógyártónak, beleértve a Volkswagent és a Daimlert. Az első három negyedévben a BMW minden harmadik autóját az ázsiai országban értékesítette.

Az összes értékesítés 35 százalékos részesedésével Kína régóta a Daimler autóinak is a legfontosabb piaca. A Mercedes-Benz októberben új technológiai központot nyitott a pekingi régióban, ahol immár több mint ezer mérnök dolgozik. Ebben az évben a Daimler és kínai partnere, a Geely szeretné piacra vinni a helyi gyártásból származó Smart kisautót. A Mercedes-Benz csoport részvényeinek egyötöde már ma is kínai kézben van. 

Kína nyilvánvalóan nagy érdeklődést mutat a német technológia iránt. 

A folyamat iránya egyértelmű, ám Matthias Weik szerint  az európai cégek ezért az elköteleződésért hosszú távon rendkívül magas árat fognak fizetni. Megbánják, amiért számolatlanul viszik a pénzüket és a legfejlettebb technológiát Kínába, de akkor már késő lesz. Most nagyon jól keresnek a befektetéseikkel a világ legnagyobb egységes autópiacán, de eljön a pillanat, amikor a kínaiak megszerzik a technológiát, és nem lesz már szükségük a külföldi autógyártókra.

Borítókép: Van olyan BMW-modell, amelyiket már kizárólag Kínában gyárt a cég (Fotó: Jan Woitas/dpa Picture-Alliance via AFP)

A téma legfrissebb hírei

Tovább az összes cikkhez chevron-right

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Címoldalról ajánljuk

Tovább az összes cikkhez chevron-right

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.