Nyilvánosságra hozta modellszabályait a Gazdasági Együttműködési és Fejlesztési Szervezet (OECD) a globális minimumadóról, és az EU is kiadta irányelvtervezetét a minimumadó unión belüli gyakorlatba ültetéséről – közölte a Deloitte nemzetközi üzleti tanácsadó. A dokumentumok tartalmaznak néhány jelentősebb eltérést a korábbi tervezetekhez képest, de
a rendszer koncepciója továbbra is az, hogy a nagy multinacionális vállalatcsoportok adóterhelése elérje a minimum 15 százalékos mértéket minden olyan országban, ahol ezek a cégek jelen vannak.
A modellszabályok nem változtatnak azon, hogy abban az esetben, ha egy országban az adott vállalatcsoport tényleges adóterhelése nem éri el a 15 százalékot, akkor a különbözetet – a feltöltési adót – más országok szedhetik be.
A modellszabályok lehetőséget biztosítanak arra, hogy a feltöltési adót maguk az érintett államok szedjék be. Ha nem élnek ezzel a lehetőséggel, akkor az elsődleges szabály alapján az adót valamelyik anyavállalat szintjén, fő szabályként a végső anyavállalat szintjén kellene befizetni. Ha az érintett aluladóztatott csoporttagok anyavállalatai nem fizetik meg az elsődleges szabály alapján a feltöltési adót – mert az adóügyi illetőségük szerinti hatóságok nem alkalmazzák a minimumadó-szabályokat –, akkor a fennmaradó különbözetet a másodlagos szabály alapján lehet beszedni.
A másodlagos szabály a feltöltési adó teljes összegét szétosztaná a vállalatcsoport azon tagjai közt, amelyek olyan országban működnek, ahol implementálták a minimumadó-szabályokat, így biztosítva, hogy az adó teljes összegét befizessék a vállalatok. A feltöltési adó összegének szétosztása a munkavállalók, valamint a tárgyi eszközök értékének arányában történne meg.
Nagyon összetett és bonyolult szabályrendszer kerül a világ legtöbb társaságiadó-rendszerébe a Deloitte meglátása szerint, az új szabályok alkalmazása valószínűleg kihívást jelent majd az adóhatóságoknak és az adózóknak is. Az OECD és az Európai Unió tervei alapján a szabályokat várhatóan 2023-tól kell alkalmazni.
Borítókép: A BMW lipcsei gyára (Fotó: Jan Woitas/dpa Picture-Alliance via AFP)