– Az északi-tengeri hajózási útvonal teljes áruszállítási forgalma 34,85 millió tonna volt 2021-ben – közölte Makszim Kulinko, a Roszatom orosz állami atomenergetikai konszern északi-tengeri útvonal igazgatóságának igazgatóhelyettese. A tavalyi forgalom kétmillió tonnával haladta meg a 2020-ban elért 32,97 millió tonnás eredményt.
A bővülést jól jelzi az is, hogy 2016-ban még csak 7,47 millió tonna árut szállítottak. Ez volt az az év, amikor a forgalom először haladta meg a Szovjetunió fennállása során elért legnagyobb értéket: 1987-ben 6,57 millió tonna árut továbbítottak a Föld legészakibb hajózási útvonalán. A forgalom csaknem megkétszereződött 2018 óta, miután a hajózási útvonal infrastruktúrájának üzemeltetője a Roszatom lett. Az orosz állami atomenergetikai konszern látja el egyben az északi-tengeri hajózási útvonal fejlesztési szövetségben a projektirányító tisztséget. Tavaly egyébként csaknem hárommillió tonnával sikerült túlteljesíteni a 2021 végére előirányzott 32 millió tonnás célszámot.
Az északi-tengeri hajózási útvonal fejlesztését célzó projekt mindenekelőtt infrastruktúra-fejlesztést irányoz elő, ami ahhoz szükséges, hogy az áruforgalmat nyolcvanmillió tonnára növeljék 2024-ig, illetve 110 millió tonnára 2030-ig. A célelőirányzat szerint az útvonal mentén fekvő kikötők kapacitását 115 millió tonnára kívánják növelni.