A robbanásszerűen fejlődő digitális világban a kiberbűnözők már-már ipari méretekben dolgoznak a megkárosításunkon. Az orosz–ukrán háború pedig csak tovább ront a helyzeten: a megszokottól eltérő helyzetek lehetőségeket nyitnak új és újabb bűncselekmények elkövetésére.
Az elmúlt napokban az Europol és az Eurojust támogatásával a lett és a litván rendőrség 108 embert vett őrizetbe Rigában és Vilniusban több millió eurós call centeres csalás miatt. A bűnözők irányítása alatt hozzávetőleg kétszáz hamis ügyintézőből álló, különféle nyelveken beszélő csalók hívták fel a gyanútlan áldozatokat, s igyekeztek rávenni őket arra, hogy megtakarításaikat – az általuk felajánlott kiugróan jövedelmező befektetési termékekbe – utalják át. A bitcoint, nyersanyagokat és külföldi valutákat preferáló konstrukciók azonban mind hamisak voltak.
Az előzetes számítások szerint a letartóztatott gyanúsítottak havonta több mint hárommillió euró – azaz egymilliárd forintot meghaladó – illegális haszonra tettek szert.
A hazai hatóságok és a bankszektor szakértői is szigorúan figyelemmel kísérik az aktuális kiberkockázati tényezőket, gyanús cselekményeket – hangsúlyozta a Magyar Bankszövetség, a rendőrség, a Nemzetbiztonsági Szakszolgálat és a Nemzeti Kibervédelmi Intézet a közös közleményükben. Jelezték, hogy
határon átnyúló csaló hívásokat magyar sértettek is tapasztaltak: a felhasználókhoz olyan felhívás érkezett, amely az egyik ismert hekkercsoport nevében kér támogatás, hogy a felajánlott számítógép-kapacitásait is felhasználva hajthassanak végre „szankciót a kibertérben”, azaz támadást az orosz szerverek ellen.
A szakértők arra figyelmeztetnek, hogy legyünk különösen óvatosak, ha banki vagy egyéb hivatalos ügyintéző akcentussal, nem szokásos nyelvjárással, nem pontos szakmai kifejezéseket használva jelentkezik be és kér adatokat.