Egy évtizede nő a fogyasztás

Nemhogy megélhetési válság lenne Magyarországon, hanem a háztartások fogyasztási célú kiadásai alapján 2010 óta országszerte, évről évre emelkedik a családok életszínvonala.

2022. 04. 01. 6:56
20210306 Budapest Nem voltak pánikvásárlások a lezárások előtti hétvégén Árkád üzletház, pláza illusztráció a koronavírus-járvány harmadik hulláma miatti boltbezárások témájú cikkhez. Fotó: Havran Zoltán HZ Magyar Nemzet Fotó: Havran Zoltán
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Megnőtt a magyarok fogyasztása az elmúlt tizenkét év során úgy a kiskereskedelemben, ahogy a különböző, életmóddal összefüggő szolgáltatások területén,

az átlagot tekintve 2022-ben az ország messze áll a baloldal szerinti megélhetési válságtól.

– A lakosság fogyasztási célú kiadásai, ezen belül a jelentős arányt képviselő 

bolti vásárlások 2010 után álltak növekedési pályára, majd 2013-tól nagyobb lendülettel a koronavírus-járvány felbukkanásáig mennyiségben évente öt-hat százalékkal bővültek

– elemezte a Magyar Nemzetnek az Országos Kereskedelmi Szövetség főtitkára az életszínvonallal kapcsolatos kiadások alakulását.

Vámos György úgy folytatta: a pandémia miatt tavalyelőtt világszerte, így hazánkban is fékeződtek a fogyasztási célú kiadások. Tavaly viszont már újra erőre kapott a GDP egyik erős pillérét jelentő lakossági fogyasztás, amely az egész éves, 24 és fél ezermilliárd forintos eredménnyel túllépte a 2019-es csúcsév szintjeit, miközben négy százalékkal múlta felül a 2020-as forgalmat.

– Tavaly 14 ezermilliárd körül alakult a költekezés az üzletekben, amely volumenben az idén tovább bővül, az áremelések mellett is. Ez meglátszik a húsvét előtti vásárlásokon is: biztos, hogy több termék kerül a kosarakba az idei ünnep előtt, mint az előző két évben.

A magyar családok az elmúlt évtizedben mennyiségben mérve folyamatosan növelték a vásárlásaikat, illetve az otthonuk fenntartásán kívüli szolgáltatásokra fordított kiadásokat, vagyis az átlagos életszínvonal egyértelműen javult 

– közölte a főtitkár.

Mint részletezte, az évek során kiegyensúlyozottabban nőtt az élelmiszer-fogyasztás, akkor is, amikor a járvány alatt hullámzóbb volt az iparcikkek vásárlása, aminek a korábbi években viszont lendületet adtak a családtámogatások, az otthonteremtési lehetőségek vagy éppen az életmódbeli változásokat előidéző digitalizáció.

Már a járvány második évében visszaerősödött a bolti vásárlás. Fotó: Teknős Miklós

– A javuló jövedelmi viszonyok következtében a szabadidős programok súlya nőtt a családi kiadásokban, ennek megfelelően a költekezés is változott a szolgáltatásokban, így 

mára a bevásárlás már nem a szórakozás célja, hanem egy eszköz lett ahhoz, hogy jobban éljünk 

– fogalmazott, megjegyezve: ma is vannak különbségek az egyes társadalmi csoportok fogyasztásában, de 

az átlagos irány egyértelműen a növekedés.

Vámos György kitért rá: idén a legnagyobb fékezőerők az ukrán háborús helyzet okozta nehézségek az alapanyag-beszerzésben, illetve az általános drágulás, amelynek tíz százalék körül előrevetített éves szintjét felülmúlja a reálkeresetek 14 százalékos erősödése, ez pedig a költekezésen is meglátszik.

– Az egyszeri állami juttatások, mint például a 13. havi nyugdíj, a családok szja-visszatérítése, a fiatalok adómentessége vagy a legkisebb keresetűek esetén a húszszázalékos minimálbér-emelés következtében 

van esély a teljes lakossági fogyasztás további növekedésére 

– állapította meg.

Mint mondta, árérzékenyebbek, válogatósabbak lettek a magyar vásárlók, akik azonban a bőséges választékon belül figyelik az árakat. – Van lehetőség többféle, alacsonyabb árkategóriájú terméket vagy szolgáltatást választani, ami a háztartások kiadásaiban részben ellensúlyozni tudja az inflációs hatást – jegyezte meg Vámos György.

Kiemelte: az élelmiszerek és az iparcikkek piacán megfigyelhető külső árnyomás ellenére 

Magyarországon van olyan stabil az agrárium, illetve az alapellátási lánc, hogy továbbra is megmarad az áruellátás biztonsága.

– Azon termékeknél, amelyek erősen függnek az ukrán helyzettől, például az étolaj vagy a gabonafélék, jobban nőhetnek az árak, de 

az árstop kivezetése után is elérhetők lesznek olyan termékek, amelyek tompítják a kedvezőtlen külső hatásokat

– mondta. 

A családok érdekében Az élelmiszerárstop két hónapja védi a magyar embereket az energiaárak és a háború okozta áremelkedéstől, amelynek betartását már több mint másfél ezer üzletben ellenőrizte a fogyasztóvédelem. A mulasztók száma alacsony, 128 bolt kivételével a kereskedők döntő többsége eddig teljeskörűen alkalmazta a rendelkezést – közölte az Innovációs és Technológiai Minisztérium.

Borítókép: Évről évre több terméket, szolgáltatást vásárolnak a magyarok (Fotó: Havran Zoltán)

A téma legfrissebb hírei

Tovább az összes cikkhez chevron-right

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Címoldalról ajánljuk

Tovább az összes cikkhez chevron-right

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.