Két budapesti metróvonal működése is veszélybe kerülhet

A 3-as metró alkatrészhiányánál jóval súlyosabb gondokat okozhatnak az Alstom kocsiknak az Ukrajnában dúló harcok. Az M2-es és az M4-es vonalon futó szerelvények keréktárcsáit ugyanis Dnyipróban gyártják. Az ipari központ heves támadások alatt áll, az sem zárható ki, hogy az érintett üzemet lebombázták.

Forrás: vg.hu2022. 04. 13. 11:01
Budapest, 2021. július 7. Orosz gyártmányú metrószerelvény halad az M3-as vonalon a Kõbánya-kispesti végállomása felé, a már felújított külszíni pályaszakaszon. A fõvárosi M3-as metróvonal rekonstrukciója 2017. november 6-án kezdõdött és a tervek szerint 2023 tavaszán veheti újra igénybe az utazóközönség a teljes, megújult pályát. MTVA/Bizományosi: Jászai Csaba *************************** Kedves Felhasználó! Ez a fotó nem a Duna Médiaszolgáltató Zrt./MTI által készített és kiadott fényképfelvétel, így harmadik személy által támasztott bárminemû – különösen szerzõi jogi, szomszédos jogi és személyiségi jogi – igényért a fotó szerzõje/jogutódja közvetlenül maga áll helyt, az MTVA felelõssége e körben kizárt. Fotó: Jászai Csaba
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

A Világgazdaság értesülése szerint az ukrán háborús helyzet miatt bizonytalanná vált a 2-es és a 4-es metró keréktárcsáinak cseréje, ami végső soron akár a menetrendre is kihathat. A probléma háttere, hogy a vonalakon közlekedő Alstom Metropolis (AM) szerelvények futófelületei időről időre elkopnak, ami normális jelenség. A BKV első körben esztergálja az abroncsokat, de ha ez már nem lehetséges, cserélnie kell őket. Az ehhez szükséges monoblokk kerekeket a fővárosi cég beszállítótól szerzi be.

Az igazgatóság legutóbb tavaly ősszel döntött ilyen tenderről. Ennek kapcsán kiemelték, hogy a beszerzés a nagyobb üzembiztonság megteremtését célozza. A BKV március végén frissített, hatályos szerződéslistájából kiderül, hogy az illesztett agyfúrató AM monoblokk kerekekről szóló megbízást a Radreifen 2013 Kft. nyerte el mintegy 650 ezer euró értékben. A szerződést az idén január végén írták alá, a végső dátum pedig 2023 júliusa. A megállapodás többkörös szállítást kötött ki.

A Világgazdaság információi szerint a BKV március végén arról adott ki belső tájékoztatást, hogy a második és harmadik ütem szerinti teljesítés csúszhat. Ennek oka, hogy a Radreifen ezeknél a szerződésrészeknél alvállalkozó gyártóként az Interpipe Group Company SL céget jelölte meg, amelynek székhelye az ukrajnai Dnyipro. A fővárostól, Kijevtől délkeletre fekvő, milliós lélekszámú város az egyik legjelentősebb ukrán ipari központ, ezért az orosz csapások fokozottan sújtják. Már március közepén is lőtték, tegnap pedig ismét találatokat kapott a repülőtere, amely a híradások szerint teljesen megsemmisült.

A lap forrásai szerint nem zárható ki, hogy

az AM szerelvényekre monoblokk kerekeket gyártó üzemet is bombázták, az viszont biztos, hogy a termelését még február végén felfüggesztették.

Erről Andrej Bibik, az Interpipe acélgyár vezetője nyilatkozott. A tízezer embert foglalkoztató gyár bezárását azért rendelték el, mert több száz alkalmazottat besoroztak, sokan pedig elmenekültek. A megmaradt állomány vasúti kerekek és olajszállító csövek helyett most fémakadályokat állít elő az orosz tankok és konvojok blokkolására.

A BKV mindenesetre már februárban jelezte a Radreifennek, hogy az ukrán válság nyomán bekövetkező esetleges változások miatt haladéktalanul keressen más gyártót a keréktárcsák vállalt beszállítási határidejének tartása, illetve a folyamatos ellátás érdekében.

A VG megkeresésére a Radreifen ügyvezető igazgatója, Korompai Péter megerősítette, hogy

nehézségekbe ütköztek a megbízás kapcsán.

Mint közölte, a beszerzés

a katonai konfliktussal érintett gyártó okán promt intézkedésre késztette

társaságukat. Ennek részleteire azonban nem tért ki, arra hivatkozva, hogy az ügy kommunikációjában a BKV az illetékes. Azt ugyanakkor jelezte, hogy a fővárosi tömegközlekedési vállalattal folyamatosan tartják a kapcsolatot.

A Világgazdaság a BKV-nál is érdeklődött, de nyomtatott lapjuk kedd esti zártáig nem kaptak választ, így hivatalosan egyelőre nem ismert, hogy a kialakult szituáció hogyan érinti a 2-es és a 4-es metró közlekedését. Hozzáértők erről azt mondták a VG-nek, hogy jóval súlyosabb következményekkel lehet számolni, mint az orosz gyártmányú 3-as metró esetében, amelynél az alkatrészellátásban merültek fel problémák.

Ez azonban szerintük kezelhető, viszont az AM monoblokk kerekek pótlása alternatív úton már korántsem.

Az eredeti cikk IDE kattintva érhető el.

Borítókép: Illusztráció (Forrás: MTVA/Jászai Csaba)

A téma legfrissebb hírei

Tovább az összes cikkhez chevron-right

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Címoldalról ajánljuk

Tovább az összes cikkhez chevron-right

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.