Nagy mértékben nőhet Oroszország kőszénexportja

Oroszország lendületes ütemben növeli kőszénkitermelő és -export kapacitását elsősorban az ázsiai kereslet kielégítésére. 2035-re a széntermelés várhatóan 50 százalékkal, az export pedig 75 százalékkal nő, a 2019-es 217 millió tonnáról 380 millió tonnára – derül ki a Nemzetközi Energiaügynökség (IEA) 2021-es jelentéséből.

Forrás: MTI2022. 04. 06. 7:29
Vélemény hírlevélJobban mondva- heti vélemény hírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz füzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

A fő hangsúly a kohászati iparnak szánt kokszszénen van, tekintettel az ázsiai keresletre. A 2020-as kapacitásbővítési tervben 2035-ig a kitermelés évi 21,3 millió tonnás növelését tűzték ki célul. Az IEA 2021-es adatai alapján a terv megvalósítása már előrehaladott volt. Elsősorban a kohászatban használt kokszszén termelését növeli Oroszország.

Az export bővítése érdekében vasúti és kikötői infrastruktúra-beruházásokat is bejelentettek. Az Északi-sarkvidék jegének visszahúzódása lehetővé tenné Oroszország számára, hogy új nyersanyag-kitermelési projekteket fejlesszen ki az Északi-sarkvidéken.

A távol-keleti sarkvidéki Krasznojarszkban például az orosz AEON vállalat fejleszti a Taimyr-félszigeten található Sziradasajkoje szénmezőt. Az új jenyiszeji kikötő építése 2021 elején kezdődött, és várhatóan két éven belül befejeződik. Ez lehetővé teszi, hogy a sziradasajsi szénmezőből évente akár hétmillió tonna kokszszenet exportáljanak Ázsiába. A projekt egy külszíni szénbányát foglal magában, amelynek termelési kapacitása az első szakaszban évi ötmillió tonna, a második szakaszban pedig évi tízmillió tonna.

A Kínába és más ázsiai régiókba irányuló szénexport növelése érdekében Oroszország bővíti exportkapacitásait a távol-keleti régióban.

Számos bővítési projektet jelentettek be a vaninói kikötő, Oroszország második legnagyobb csendes-óceáni szénkikötője számára. A Kolmar megduplázza kapacitását évi 24 millió tonnára, az A-Property 2024-ig új, évi harmincmillió tonnás terminál építését tervezi, a SUEK pedig ugyanebben az időszakban 16 millió tonnával, évi negyvenmillió tonnára kívánja bővíteni ömlesztett áru termináljának kapacitását.

Oroszország új vasútvonalakba is beruház kelet felé.

Különösen a legfontosabb vasúti összeköttetések, a Bajkál–Amur fővonal (BAM) és a transzszibériai vasúthálózat kapacitása nő 55 millió tonnával évi 180 millió tonnára. Ennek költségeit az IEA körülbelül 9,8 milliárd dollárra becsüli. A BAM 340 kilométer hosszú szakaszán már épül egy második vasútvonal. Ezenkívül 2021 márciusában Oroszország 9,6 milliárd dolláros beruházást hagyott jóvá egy új, ezer kilométer hosszú, a Szahai Köztársaságból Kínába vezető vasútvonalra, bár a menetrendet még nem jelentették be.

Borítókép: Illusztráció (Fotó: Unsplash)

 

A téma legfrissebb hírei

Tovább az összes cikkhez chevron-right

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Címoldalról ajánljuk

Tovább az összes cikkhez chevron-right

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.