Sármellékről gyorsforgalmi úton Hévízre, Keszthelyre
Gyorsforgalmi úton is meg lehet majd közelíteni a sármelléki repülőtérről Hévízet, ha megépül az M76-os újabb, Balatonszentgyörgyöt és Sármelléket összekötő szakasza, illetve az innen Keszthely és Hévíz határáig vezető, szintén négysávos bekötőút.
Jobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.
Bonyolult közlekedési hálózat alakult ki a Balaton délnyugati partvidékén, a Zala folyó torkolata környékén. A legnagyobb forgalmat az M7-es, a 7-es főút és a Budapest–Nagykanizsa vasútvonal alkotta korridor bonyolítja, de Balatonszentgyörgy fordulópontot jelent:
itt ágazik ki a Keszthely és Tapolca felé haladó vasúti pálya, és innen fordulnak nyugatra, északnyugatra az utak, valamint itt válik ki a tavat északról kerülő 71-es főút is.
Utóbbiból ágazik ki a 84-es főút, amely Sopronig fut.
Mindez azzal járt, hogy sok alul- és felüljárót, hidat kellett építeni az M76-os első két darabján, és bár csak néhány kilométeres szakaszokat adtak át, sok műtárgyat alkottak meg a kivitelezők. Az M76-os az M7-est köti össze Zalaegerszeggel. Az első része Holládtól, az elválási ponttól Balatonszentgyörgy elkerülőjéig tart, a második azt hosszabbítja meg Fenékpusztáig, ami a Balaton délnyugati sarkánál terül el.
Innen folytatja a kivitelezést a Nemzeti Infrastuktúra-fejlesztő (NIF) Sármellékig. A szakasz egy darabig a 71-es út nyomvonalával párhuzamosan halad, vagyis a partot követi, majd egy csomópont után nyugatnak fordul, és eléri Sármellék határát, ahonnan újabb bekötő épül a repülőtérhez. A közbülső csomóponttól a 71-es út vonalát követve mintegy három kilométer hosszú, ugyancsak négysávos bekötés következik, majd a gyorsforgalmi út beletorkollik a 71-es Keszthelyt és Hévízt elkerülő szakaszába.
Ez utóbbi bekötőútra írt ki részvételi felhívást az uniós közbeszerzési értesítőben a NIF.
A nyertes kivitelezővel vállalkozási szerződést kötnek a Keszthely kétszer két sávos főúti bekötés megvalósítására, valamint a balatoni bringakör keszthelyi szakaszán a kerékpárforgalmi létesítmények fejlesztésére.
A Keszthely–Fenékpuszta és Sármellék közötti 11 kilométeres szakaszra, valamint a Sármellék és Zalaegerszeg-kelet közötti 23,6 kilométeres szakaszra korábban, február végén jelent meg a kivitelező kiválasztására vonatkozó közbeszerzési eljárás felhívása.
Fontos szempont, hogy a sármelléki repülőtérről a Balaton-parti településekre és Hévízre gyorsforgalmi úton juthassanak el a reménybeli turisták. Hiszen újra állami tulajdonban működik, így hamarosan elkezdődhet a Hévíz–Balaton Airport fejlesztése.
Első ütemében az utasforgalmi terminálépületek újulnak majd meg, amelyek így még több repülőgép egyidejű fogadására és indítására lesznek képesek.
A rekonstrukció során kiemelt figyelmet fordítanak a repülésbiztonságra és az utasok európai színvonalú kiszolgálására; kiemelt cél a Balaton turizmusát segítő, menetrend szerinti járatok indítása is. A sármellék–zalavári repülőtér lesz a Nyugat kapuja, magas színvonalú működése elengedhetetlen a térség nemzetközi versenyképességéhez. A közvetlen légi összeköttetés révén még több külföldi vendég érkezhet, ráadásul a szezonalitás további csökkenése is várható. Újdonság, hogy
idén a Hévíz melletti légikikötőbe Dortmundból érkezhetnek utasok, a járatokat a Wizz Air üzemelteti.
A Hévíz–Balaton Airport korábban már bizonyított: nagyszámú menetrend szerinti járatot fogadott például Londonból, Frankfurtból, Düsseldorfból, Moszkvából, illetve charterjáratokat Németországból és Oroszországból. Legkiemelkedőbb évében csaknem 120 ezer érkező és induló utast szolgált ki, a mostani fejlesztésekkel és a kapacitások bővítésével ez a szám tovább növelhető. Ennek a légi kapcsolatnak volt köszönhető, hogy Hévíz nemcsak a német, de az orosz turisták kedvelt üdülőhelyévé vált, bár félő, hogy ez az irány a következő években kiesik. A fejlesztések eredményeképpen ellenben visszatérhetnek a Sármelléket, illetve a nyugati Balaton-régiót tengerparti üdülőhelyekkel összekötő nyaralójáratok is.
Borítókép: Az utolsó simításokat végzik az egyik gyorsforgalmi út építésénél (Fotó: Mirkó István)
A Magyar Nemzet közéleti napilap konzervatív, nemzeti alapról, a tényekre építve adja közre a legfontosabb társadalmi, politikai, gazdasági, kulturális és sport témájú információkat.
A Magyar Nemzet közéleti napilap konzervatív, nemzeti alapról, a tényekre építve adja közre a legfontosabb társadalmi, politikai, gazdasági, kulturális és sport témájú információkat.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.