Azonnal megérezné a magyar gazdaság, ha le kellene válnia az orosz olajról.A változás magasabb inflációt hozna és azt, hogy a magyar lakosság kevesebbet vásárolna, miközben a gazdaság versenyképessége visszaesne, hiszen az orosz olaj elhagyása jelentősen megdrágítaná a termelést – így véli a Századvég Konjunktúrakutató makrogazdasági üzletágának vezetője. A Világgazdaságnak nyilatkozó Regős Gábor szerint egyelőre nem is az a fő kérdés, hogy mennyibe fognak kerülni az üzemanyagok, vagy mi lesz a rezsicsökkentéssel, hanem az, hogy egyáltalán lesz-e elegendő energiahordozó, amely biztosítja a gazdaság, benne a feldolgozóipar zavartalan működését.
Nagyon fájna a magyar társadalomnak Brüsszel olajembargós terve
Két számjegyű hazai infláció, tarthatatlan árplafon, 800 forintos üzemanyagár, közlekedési leállások, benzinhiány, csökkenő lakossági fogyasztás, zuhanó forint, összességében visszaeső gazdaság – szakértői vélemények szerint ilyen következményekkel járhatna, ha Magyarországnak rövid idő alatt le kellene mondania az orosz olajról. A jóslatok a jelek szerint nemigen érdeklik Brüsszelt, Ursula von der Leyen elnök szerda reggel bejelentette, hogy az Európai Bizottság az év végén búcsút intene az orosz olajnak. Sajtóhírek szerint hazánk – Szlovákiával együtt – némi időbeli engedményt kapna. Kérdés, az mire lenne elég.
Az azonnali leválás esetén tarthatatlanná válna az árplafon, ami további durva árrobbanást okozna nemcsak az olaj, hanem a finomított termékek piacán is– ezt a Magyar Bankholding vezető elemzője mondta a Világgazdaságnak. Suppan Gergely úgy látja: átmenetileg üzemanyaghiány is előfordulhatna, ebben az esetben a közlekedés nagy része leállna, így kérdés, hogy az emberek hogyan mennének dolgozni, vagy mi lenne az áruszállítással. Nem beszélve a drágulásról: hiába maximálták Magyarországon novemberben 480 forinton az üzemanyagok árát, egy ilyen döntéssel azonnal 700-800 forintra ugorhatna a benzin és a gázolaj literje.Mindez biztosan felrobbantaná az inflációt, és nem a mostani kilenc-tíz százalékos ütemre kellene számítani, hanem egyből két számjegyű lenne az áremelkedés. Ilyen gazdasági környezetbe a forint sem tarthatná állásait, fizetőeszközünk minden bizonnyal zuhanórepülésbe kezdene.
A Bankholding szakértője ezt azzal egészítette ki, hogy hatalmas ökológiai károkat is okozna, ha a környezetre szinte ártalmatlan vezetékes szállítást át kellene állítani a nagyon szennyező tengerire.
Elvileg az Omisaljból induló Adria-vezetéken nagyrészt pótolható lenne a kiesés, de a tengeri szállítás kényszere durván szennyezné a környezetet– mondta Suppan Gergely.
Brüsszelt a jelek szerint nemigen érdeklik a lehetséges gazdasági és környezeti hatások. Ursula von der Leyen, az Európai Bizottság elnöke szerda reggeli sajtótájékoztatóján bejelentette, hogy a hatodik szankciós csomagban az orosz kőolajimport fél éven belüli betiltására tesz javaslatot, annak ellenére, hogy ez több uniós országnak óriási problémát okozna.Azt maga Von der Leyen is elismerte, hogy nem lesz könnyű a leválás, de hangsúlyozta, el kell vágni ezt a „gyökeret”.A bizottsági elnök Magyarországról és Szlovákiáról nem tett említést, pedig e két ország lehet az embargó legnagyobb vesztese – sajtóhírek szerint hazánk Szlovákiával együtt 2023 végéig kapna haladékot.
További Gazdaság híreink
Kérdés, hogy ennyi idő bármire elég lenne-e. Magyarország erőteljesen függ az orosz szénhidrogénektől, a nyers kőolaj hatvan százalékát Oroszországból, a Barátság kőolajvezetéken keresztül importálja.A Mol százhalombattai és pozsonyi finomítói ráadásul kizárólag uráli típusú, azaz orosz nyersolajat tudnak feldolgozni, az átállás más olaj befogadására igencsak költséges és időigényes lenne.Hogy mennyire, arról Hernádi Zsolt, a cég vezérigazgatója beszélt egy interjúban. Szerinte a Molnak az átálláshoz legalább 550 millió dollárra és három-négy évre lenne szüksége.
Borítókép: Százhalombattai dunai finomító (Fotó: Kurucz Árpád)
A téma legfrissebb hírei
Tovább az összes cikkhezFélelmetes hanyatlásba kezdett Németország
Akkora a baj, hogy magával ránthatja Európát.
Pályamódosítást hoz az akcióterv
A gazdasági növekedést magasabb és hosszú ideig fenntartható pályára tudjuk állítani.
A bankok már kínálják a munkáshitelt, elfogadták a költségvetést
Ez történt a héten a gazdaságban.
A MOHU ismertette az új lomtalanítási rendszer részleteit
A cél az, hogy a képződő hulladék a lehető legnagyobb arányban nyersanyagként hasznosuljon újra.
Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!
- Iratkozzon fel hírlevelünkre
- Csatlakozzon hozzánk Facebookon és Twitteren
- Kövesse csatornáinkat Instagrammon, Videán, YouTube-on és RSS-en
Kiderült, hogyan bukott le Till Tamás gyilkosa
Szoboszlai Dominik is főszereplő volt, a Liverpool remek ajándékkal kedveskedett szurkolóinak + videó
Ennyi volt? Sármos edzőre cserélhette L.L. Juniort Dárdai Blanka
A Tisza Párt elnöke szerint nem az illegális migráció az oka a Németországban történt terrorcselekménynek + videó
Egyre többen lecserélik az olívaolajat, erre az alapanyagra térnek át a vásárlók
Nógrádi György: Ha nem lesz megoldás, a német lakosság fogja kézbe venni a dolgokat + videó
Hajóbaleset történt a Margit híd közelében + videó
Szoboszlai gólt szerzett a Tottenham ellen – videó
Kilencéves kisfiú is az áldozatok között a magdeburgi terrotámadásban
Mutatjuk, miről tárgyalt Fico és Putyin Moszkvában + videó
Pressman nem teszi zsebre, amit a lehetséges utódjától kapott
Itt van Trump újabb meglepő kinevezése
Címoldalról ajánljuk
Tovább az összes cikkhezFélelmetes hanyatlásba kezdett Németország
Akkora a baj, hogy magával ránthatja Európát.
Pályamódosítást hoz az akcióterv
A gazdasági növekedést magasabb és hosszú ideig fenntartható pályára tudjuk állítani.
A bankok már kínálják a munkáshitelt, elfogadták a költségvetést
Ez történt a héten a gazdaságban.
A MOHU ismertette az új lomtalanítási rendszer részleteit
A cél az, hogy a képződő hulladék a lehető legnagyobb arányban nyersanyagként hasznosuljon újra.