időjárás 31°C János, Pál 2022. június 26.
logo

Virágzik a katalizátor-feketepiac

Jámbor Gyula
2022.05.25. 06:44
Virágzik a katalizátor-feketepiac

Aranynál értékesebb fémeket – palládiumot, ródiumot – használnak az autógyártók a katalizátorok előállításához, azonban ezekből egyre szűkösebb a kínálat. Emiatt felértékelődtek a bontott katalizátorok. A bűnszervezetek azonban nem várják meg, amíg az autók bontóba kerülnek, a még működő, parkoló autókból szerelik ki a darabonként akár 1000–1500 dollár értékű alkatrészt.

Meredeken nőtt az ellopott katalizátorok száma Egyesült Államok-szerte az utóbbi években, aminek eredményeként egyre több jármű vár javításra a szervizekben. A National Insurance Crime Bureau (NICB) adatai szerint 2020-ban 14 433 katalizátorlopást jelentettek az Egyesült Államokban. 

Ez négyszeres növekedést jelent a 2019-ben bejelentett 3389 lopási esethez képest.

A NICB úgy véli, hogy a 2021-es adatok ismét drámai növekedést mutathatnak majd 2020-hoz képest is.

Az autógyártók egyre nehezebben jutnak hozzá a katalizátorokhoz, ezért nő a feketepiacon az alkatrész ára.                                       Fotó: MTI/Krizsán Csaba

Egy áprilisi napon Houstonban egy nagy márkaszervizben 66 gépkocsi várt a katalizátor pótlására, miután a tolvajok kiszerelték belőlük az alkatrészt. A járművek közül kettő másodszor is visszatért, miután ismét célba vették. Bár 

akármelyik típusú autó a tolvajok áldozatává válhat,

egyes Toyota-modellek különösen vonzók számukra, mert katalizátoraikban magasabb a nemesfém koncentrációja, mint a többi gyártó esetében, és így magasabb árakat kaphatnak érte a feketepiacon. Az USA-ban különösen népszerűek a pick-upok, ezek több szempontból is a fosztogatók célpontjává válhatnak. Egyfelől akár négy katalizátorral is rendelkezhetnek, másfelől magas építésűek. Ez megkönnyíti a tolvajok számára, hogy alámásszanak, és akkus fűrésszel eltávolítsák az alkatrészeket – mondta az AutoNews.com kérdésére Craig Fletcher, az egyik márkaszerviz igazgatója. 

A katalizátorok csak néhány gramm drága fémet tartalmaznak, például platinát, palládiumot és ródiumot. Ezek az összetevők a kipufogón áthaladó gázokkal reagálva csökkentik a szénhidrogének, szén-monoxid és nitrogén-oxid mennyiségét. 

A ródium jelenlegi piaci ára unciánként körülbelül 16 600 dollár. A platina unciánként 919 dollár körül mozog, a palládium pedig 2200 dollár. Ha emellé odatesszük, hogy az arany pillanatnyi árfolyama 1800 dollár körül van, akkor látható, hogy a fenti ötvözeteket aranyárban adják.

A katalizátorok cseréje pedig akár 11 ezer dollárba is kerülhet a tulajdonosnak az USA-ban, a jármű típusától és az olyan járulékos károktól függően, mint az üzemanyag-, vagy hűtőfolyadék-vezetékek átvágása. Ezzel szemben a bontók vagy egyéb újrahasznosítók egy katalizátorért tavaly, amikor az évbe szökött a fémek ára, kétezer dollárt kaptak. Manapság a fémek napi árfolyamától, a hajtáslánctól és a jármű típusától függően nagyjából 1500 dollárt fizetnek egy katalizátorért – mondta Doug Seliger, a katalizátorok újrahasznosítására szakosodott texasi cég marketingigazgatója. 

Az autógyártók gondját növeli, hogy a gyártásból fokozatosan kiszorulnak a dízelmotoros gépkocsik. A benzinmotoros és elektromos–benzin hibridek kipufogógázának tisztításához pedig az említett fémekre van szükség. 

A kibányászott mennyiség szűkös, ráadásul az orosz–ukrán konfliktus miatt tovább szűkült a piacra kerülő palládium mennyisége. A gyártók igényeinek kiszolgálása érdekében a használt autók katalizátorának újrahasznosítása került előtérbe. Függetlenül a gyártmánytól és az alkatrész korától, 

a különleges fémek megfelelő eljárással kinyerhetők. Az alkatrészek felvásárlása tehát legális tevékenység, azt azonban senki nem tudja ellenőrizni, hogy egy használt katalizátor forgalomban lévő, vagy forgalomból kivont járműből származik-e.

Innentől szabad az út a fosztogatók előtt, akik típusismerettel és szakmai felkészültséggel percek alatt kiszerelnek egy-egy katalizátort. A világ minden táján azon dolgoznak a jogalkotók, hogy gátat vessenek a katalizátorok feketekereskedelmének. Hazánkban korábban hasonló problémák adódtak a vasúti rézkábelek másodlagos kereskedelme során, a megfelelő jogszabályok megalkotásával sikerült megakadályozni a fosztogatást.

Borítókép: Zajlik a termelés a BMW müncheni gyárában (Fotó: DPA/Sven Hoppe)