Sértegeti a kormányt a Ryanair

Eldurvult a Ryanair diszkont-légitársaság hozzáállása a magyar kormány által júliustól kivetett extraprofitadóhoz, amelyre áremeléssel, kilátásba helyezett járatritkítással, legújabban pedig a gazdaságfejlesztési minisztert sértegető kijelentésekkel reagál a hazánkban piacvezető multicég.

2022. 06. 16. 6:24
BRIRTAIN-AVIATION-TRAVEL-ECONOMY-PLANE Fotó: TOLGA AKMEN
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

– Tény, hogy a diszkont-légitársaságok üzleti modelljében a bevételt biztosító utasok legfeljebb a kommunikációban szerepelnek az első helyen, a valóságban viszont csak addig fontosak, ameddig a repülőjegyek árával meg nem terhelik a bankkártyájukat. Illetve most már egyértelmű, hogy úgy a Wizz Air, ahogy a Ryanair az extraprofitadót is az utazókkal akarja megfizettetni. Márpedig 

a politikai döntéshozóknak és a felügyeleti szerveknek félreérthetetlenül és határozottan kell kommunikálni, hogy a cégek nem viselkedhetnek így, és nincs helye a személyeskedésnek 

– jelentette ki a Magyar Nemzetnek Galgóczy Ferenc.
A budapesti földi kiszolgálás és a légi közlekedési iparág szakértője annak kapcsán mondta ezt, hogy mostanra botrányos szintre emelkedett az új, több iparágat is érintő különadó miatt a kormányt élesen bíráló Ryanair légitársaság ügye.
Mint megírtuk, a múlt héten tisztességtelennek tűnő kereskedelmi gyakorlat miatt hatósági eljárás indult a cég árképzése miatt, mivel a júliustól érvényes különadó összegét visszamenőleg is kifizettetik az utasaikkal.

Erre válaszul legújabban 

az ír központú multivállalat vezérigazgatója, Michael O’Leary a profitféltés jegyében közönséges szavakkal emlegette fel a magyar kormányt e témában képviselő gazdaságfejlesztési minisztert. 

A cégvezető keddi közleményében, majd a Hvg.hu-nak adott interjúban személyeskedő, sértő kifejezéseket használt a különadó miatt, eszerint „idiótának”, „hibbantnak”, „ostobának” nevezte Nagy Mártont, akinek megkérdőjelezte a közgazdaságtani ismereteit. O’Leary szerint az új adó kivetése a kormány részéről nem más, mint útszéli „autópálya-rablás”, ami csökkenti a versenyképességet a turizmusban, ezért a Ryanair ritkítani fogja a magyarországi járatait.
Miközben a vezérigazgató üzletemberhez nem méltó, közönséges üzeneteket fogalmazott meg, a miniszter elegánsan visszafogott válaszában úgy reagált: elfogadhatatlan ez a stílus, és hagy maga után kivetnivalót. Nagy Márton úgy fogalmazott, 

bárcsak akkor is ilyen gyorsan születnének meg a válaszok, amikor a magyarok fordulnak ügyfélpanasszal a légitársasághoz.

– Reméljük, hogy nem ilyen arroganciával kezelik az utasok problémáit, bár a kialakult gyakorlatuk nem túl empatikus a tapasztalatok szerint

– jegyezte meg, hozzátéve, hogy a kormány nem érti a kettős mércét.
– Ha a Ryanair ugyanilyen adót például Németországban, Hollandiában, Svédországban és Franciaországban gond nélkül, jogkövető módon befizet, miért épp a magyar eljárással akad gondja? – vetette fel, megjegyezve, hogy érthető, hogy egy multicég a profitot védi, nem pedig a magyar családokat, mégis mindenkitől elvárják a tisztességes magatartást. 

– Aki pedig nem így lép fel, azzal szemben a hatóságok intézkedni fognak – közölte Nagy Márton. 

– Míg a Ryanair minősíthetetlen jelzőkkel illeti a kormányt, tisztán látszik, hogy a Budapestről jelentős kapacitásokkal üzemelő diszkontok az utasokkal fizetteti meg a különadót, pedig ettől óva intették őket. Látni kell azt is, hogy ezen légi cégek gyakorlata nem csak emiatt megkérdőjelezhető. 

Az üzletpolitikájukat meg kell vizsgálni a beszállítókkal vagy a földi kiszolgáló partnereikkel szemben is, akik mára inkább „földi kiszolgáltatottakká” váltak 

– mondta lapunknak Galgóczy Ferenc. 

Rámutatott: az üzleti tisztességet alapvetően nélkülöző beszerzési eljárások, a gátlástalan áralkuk, az önköltségi árszint alatt elvárt szolgáltatási díjak és a több hónapos fizetési határidők mellett a diszkontok megkövetelik a csúcsteljesítményt, és miközben „minden levegővételért” azonnal pénzt kérnek, addig a földi kiszolgálók reális és tisztességes profitot képviselő árait nem kívánják megfizetni.
A szakértő szerint 

ezek eredményei a repülőtéri utasélmény csökkenése, az alulfizetett, fásult munkavállalók sztrájkja, akárcsak a kiöregedett kiszolgálóberendezések alkalmazása a repülőgépek körül. 

Mint mondta, üzleti szempontból sem taktikus, hogy a Ryanair azt sugallja: nem szívesen alkalmazkodik a magyarországi adószabályokhoz.

Azt ugyan még nem tudni, hogy a mai, elállási határidőig hány hazai utas vonta vissza a júliusi jegyekre szóló korábbi vásárlást a diszkontnál, ám a közösségi oldalakon temérdek komment szól arról, hogy 

a turisták nem vállalják át az adót a jegyárakban. 

Főként, hogy a cég képviselői vállalhatatlan stílusban, „magas lóról” szólították meg a kormányt, holott a tapasztalatok szerint az olcsóságért cserébe áldatlan körülmények között utaztatják a magyarokat. 

Gyakran előfordul, hogy az utasokat cserben hagyja a cég, se szeri, se száma ezeknek az eseteknek úgy itthon, ahogy külföldön. 

A Ryanair járatkésés vagy -törlés miatt az évek során többször hagyott ott kellő tájékoztatás nélkül turistacsoportokat vagy a poggyászaikat a távoli reptereken.

A nemzetközi sajtóban légiipari mágnásként emlegetett milliárdos, a 61 éves Michael O’Leary kommunikációja pedig már jellegzetesnek mondható – többször tett megbotránkoztató kijelentéseket.
Néhány éve 

azt nehezményezte, hogy a reptereken akadálymentes létesítményeket kell biztosítaniuk a fogyatékkal élő személyzetnek, majd a túlsúlyos utasokat „szörnyeknek” nevezte, akiket meg kellene adóztatni vagy akár kínozni. 

Máskor lehülyézte azokat, akik elfelejtik kinyomtatni a beszállókártyájukat vagy nem találnak olcsó jegyet a Ryanairnél, emellett különdíjat is fizettetne a mosdóhasználatért a repülőn. 

O’Leary szerint a munkavállalóit alapvetően a félelem motiválja, 

míg a 2019-ben két halálos baleset elszenvedése miatt betiltott, sugárhajtású repülőgépek, a Boeing–737 Max bemutatásakor azt javasolta, hogy akciókkal nyerjék el az utasok bizalmát ezekre a gépekre.

A diszkontcég számos büntetéssel végződött ügyet jegyez Európában. 

Például 2015-ben a Gazdasági Versenyhivatal 50 millió forintos bírságot szabott ki, mert éveken át hiányos, megtévesztő volt a magyar nyelvű foglalási oldaluk tájékoztatása, míg 2013-ban 15 milliós büntetést kaptak, amiért a Malév csődjét követő akcióban valótlanul tájékoztattak. Mások mellett Hollandia, Olaszország, Franciaország, az Egyesült Királyság hatóságai is megbüntették már a céget.
A munkavállalókat kizsigerelő, rendkívül alacsony béreket kínáló vállalati politika alapvető ismérve a légitársaságnak, 

a járatkésések, -törlések mögött rendszerint a sztrájkoló alkalmazottak kétségbeesett akciói állnak. Legközelebb a cég egyik legjelentősebb nyári piacán, Spanyolországban a légiutas-kísérők két hét múlva lépnek sztrájkba.

 

Borítókép: A Ryanair vezérigazgatója többször tett már megbotránkoztató kijelentéseket (Fotó: Tolga Akmen/AFP)

A téma legfrissebb hírei

Tovább az összes cikkhez chevron-right

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Címoldalról ajánljuk

Tovább az összes cikkhez chevron-right

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.