Következő mérkőzések
Németország
21:002024. június 14.
Skócia
Magyarország
15:002024. június 15.
Svájc

Mindent egy lapra tesz fel a Boeing

Azzal fenyegetőzik a Boeing vezérigazgatója, hogy leállítja a 737 Max 10 fejlesztését és gyártását, hacsak a kongresszustól nem kap felmentést egy törvényi előírás alkalmazása alól. A leállítás fenekestől forgatná fel a keskeny törzsű személyszállítók piacát, ahol két nagy szereplő van: a Boeing és az Airbus.

2022. 07. 09. 7:31
Ryanair Boeing 737-800 At Sunrise In Brindisi Airport
ITALY-RYANAIR/ Fotó: MANUEL ROMANO
Vélemény hírlevélJobban mondva- heti vélemény hírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz füzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Az év végéig be kellene szereznie a Max 10-es típushoz egy tanúsítványt a törvényi előírások szerint a Boeingnek, hogy ne legyen kénytelen teljesen új, baj esetén a pilótákat riasztó szoftvert fejlesztenie. Ha nem kap felmentést ez ügyben, a gyártó befejezi a Max 10-es programját – nyilatkozta a Boeing vezérigazgatója az AviationWeek.com kérdésére. Dave Calhoun az Egyesült Államok kongresszusától várja, hogy adjon felmentést ad a repülőgépgyártónak a fedélzeti irányító szoftver egyik funkciója, szakzsargonban a repülőgép pilótafülke-rendszerének kötelező változtatásaival kapcsolatban.

Boeing presents preview of the 737 MAX software and training update
A Boeing rentoni gyárában 373 Max gép készül Fotó: AFP/Jason Redmond

A légi járművek tanúsításáról, biztonságáról és elszámoltathatóságáról szóló törvény 2023. január 1-jétől kötelezővé teszi a központi figyelmeztető rendszer alkalmazását az újonnan tanúsított légi járművekben – tette közzé az Aero.de. A pilótáknak gyorsabban kell észlelniük és megérteniük az akusztikus és vizuális hibaüzeneteket. A többi Boeing-sorozat már rendelkezik a jogszabályoknak megfelelő figyelmeztető rendszerrel, az Engine Indicating and Crew Alerting Systemmel (EICAS), azonban a 737 Max, mint a 737NG továbbfejlesztése során mentesült a beszerelés kötelezettsége alól. Az EICAS állítja 

sorba a pilóták számára a szoftver által generált rendszerhiba üzeneteket, amely azokat akusztikusan, vizuálisan és tapinthatóan dolgozza fel. Így a pilóták könnyebben rangsorolhatják a szükséges lépéseket, ha egyszerre több hibaüzenet érkezik. 

A mostani probléma abból adódik, hogy a Boeing nem tudja utólagosan beépíteni az EICAS-t a 737 Max 10-es típusba anélkül, hogy más rendszereket ne módosítana. Ezzel pedig az egész irányító szoftvert újra kellene tanulniuk a pilótáknak szerte a világon.

A nagy kérdés az, és ezt nyilván a kongresszusi képviselőknek is mérlegelniük kell, 

mi történne, ha nem gyártana a jövőben korszerű, keskeny törzsű modellt a Boeing, azzal egyszereplőssé válna az egész piac.

A cég eddig legalább 640 megrendelést vett fel a Max 10-re. A chicagói székhelyű United Airlines nemrég közölte, hogy további 150 ilyen típust kíván megrendelni. A Delta Air Lines is számít a gépekre. Európában is komoly partnerportfóliója van a redmondi székhelyű cégnek, például a Ryanair csak ilyen járműveket tart a flottájában.

A Boeing problémái a típus korábbi szoftveres hibáira vezethetők vissza. Mint arról lapunk is többször beszámolt, 2019-ben és 2020-ban két légikatasztrófa is bekövetkezett, amelyek után megállapították az amerikai gyártó felelősségét. 

A 2020-ban elfogadott törvény értelmében a Boeingnek módosítania kellett a fedélzeti kezelő szoftveren, különösen a pilótákkal való kommunikációján.

A törvény úgy rendelkezik, hogy vagy elfogadtatják a légügyi hatósággal (FAA) a módosításokat az év végéig, vagy teljesen új szoftvert kell fejleszteniük. Az új szoftverrel azonban a Max 10 különbözne a többi Max modelltől, a kisebb 7-es, 8-as és 9-es sorozatszámúaktól. A MAX modellek közös irányító szoftvere azonban kulcsfontosságú, komoly előny a Max modellek vásárlói számára, amely minimalizálja a további pilótaképzések idejét és költségeit. Ennek az elvesztése gyengítené a 737 MAX típus piaci pozícióját – olvasható a Simple Flying.com elemzésében.

Az év elején a Boeing már jelezte, hogy a Max 10 módosítása valószínűleg nem készül el az év végére, és felmentést kért a kongresszustól. Ez a felmentés azonban egyelőre nem érkezett meg. 

A Boeing menedzsmentje most, mint a  pókerjátékos, mindent egy lapra tesz fel, és várja kongresszusi jóváhagyást.

Ha megkapja, folytatódik a fejlesztés a Max 10 szoftverein. Ám ha a nem érkezik meg a felmentés, és a Boeing valóban leállítja a programot, akkor az amerikai gyártó szó szerint kivonul a piacról a legfontosabb személyszállító szegmensben, és hosszú távú űrt hagyva maga után, tovább erősíti a versenytárs Airbus helyzetét.

 

Borítókép: Aggódhatnak azok a légitársaságok, amelyek a 737 gépekre építették a flottájukat (Fotó: AFP/Manuel Romano)


 

A téma legfrissebb hírei

Tovább az összes cikkhez chevron-right

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Címoldalról ajánljuk

Tovább az összes cikkhez chevron-right

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.