Az év végéig be kellene szereznie a Max 10-es típushoz egy tanúsítványt a törvényi előírások szerint a Boeingnek, hogy ne legyen kénytelen teljesen új, baj esetén a pilótákat riasztó szoftvert fejlesztenie. Ha nem kap felmentést ez ügyben, a gyártó befejezi a Max 10-es programját – nyilatkozta a Boeing vezérigazgatója az AviationWeek.com kérdésére. Dave Calhoun az Egyesült Államok kongresszusától várja, hogy adjon felmentést ad a repülőgépgyártónak a fedélzeti irányító szoftver egyik funkciója, szakzsargonban a repülőgép pilótafülke-rendszerének kötelező változtatásaival kapcsolatban.

A légi járművek tanúsításáról, biztonságáról és elszámoltathatóságáról szóló törvény 2023. január 1-jétől kötelezővé teszi a központi figyelmeztető rendszer alkalmazását az újonnan tanúsított légi járművekben – tette közzé az Aero.de. A pilótáknak gyorsabban kell észlelniük és megérteniük az akusztikus és vizuális hibaüzeneteket. A többi Boeing-sorozat már rendelkezik a jogszabályoknak megfelelő figyelmeztető rendszerrel, az Engine Indicating and Crew Alerting Systemmel (EICAS), azonban a 737 Max, mint a 737NG továbbfejlesztése során mentesült a beszerelés kötelezettsége alól. Az EICAS állítja
sorba a pilóták számára a szoftver által generált rendszerhiba üzeneteket, amely azokat akusztikusan, vizuálisan és tapinthatóan dolgozza fel. Így a pilóták könnyebben rangsorolhatják a szükséges lépéseket, ha egyszerre több hibaüzenet érkezik.
A mostani probléma abból adódik, hogy a Boeing nem tudja utólagosan beépíteni az EICAS-t a 737 Max 10-es típusba anélkül, hogy más rendszereket ne módosítana. Ezzel pedig az egész irányító szoftvert újra kellene tanulniuk a pilótáknak szerte a világon.
A nagy kérdés az, és ezt nyilván a kongresszusi képviselőknek is mérlegelniük kell,
mi történne, ha nem gyártana a jövőben korszerű, keskeny törzsű modellt a Boeing, azzal egyszereplőssé válna az egész piac.
A cég eddig legalább 640 megrendelést vett fel a Max 10-re. A chicagói székhelyű United Airlines nemrég közölte, hogy további 150 ilyen típust kíván megrendelni. A Delta Air Lines is számít a gépekre. Európában is komoly partnerportfóliója van a redmondi székhelyű cégnek, például a Ryanair csak ilyen járműveket tart a flottájában.