A nemzeti versenyhatóság nonstop készenlétben áll, hogy megvédje a magyar embereket, és segítse a jogkövetésre törekvő vállalkozásokat – jelentette ki a Magyar Nemzetnek adott interjúban Rigó Csaba Balázs. A Gazdasági Versenyhivatal (GVH) elnöke elmondta, hogy az utóbbi időben a családok is a tisztességtelen piaci reklámok célkeresztjébe kerültek, ezért a családok védelmére kiemelten figyelnek. Az elnök ismertette azt is, hogy a hivatal piaci konzultációba kezdett az infláció enyhítéséért.
Jakubász Tamás
2022. 12. 20. 6:05
Jobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.
– A kormány a napokban meghosszabbította az árstopot egyes élelmiszereknél. Az árkorlátozás ügye kezdetektől közéleti vita tárgya, de miképpen lehet értékelni az intézkedést a versenyjog szempontjából?
– Egyetértek az ársapkák hatályának meghosszabbításával az alapvető élelmiszereknél. A Gazdasági Versenyhivatal az Országgyűlés alá rendelt szervezet, független a kormánytól, de nem független a jó kormányzástól. A GVH-nak nem feladata, hogy a kormány intézkedéseit minősítse, az ársapkák ügyében ugyanakkor – általánosságban – néhány szempontra érdemes kitérni.
Először is a rendkívüli helyzetekben bizonyos feltételek mellett be lehet és be is kell avatkozni a piaci folyamatokba.
A nemzetközi gyakorlat szerint a Covid időszakában is történtek korlátozott tartalmú és idejű egyeztetések egészségügyi eszközöket gyártók cégek között, melyeket a versenyhatóságok toleráltak. Amikor emberek élete, egészsége volt a tét, az egészségügyi cégek adott esetben egyeztethettek a gyártás ütemezéséről, a szabad kapacitások kihasználásáról. De miután a globális ellátási lánc valamelyest normalizálódott, az ügymenet visszazökkent régi medrébe. A verseny korlátozása egyértelműen átmeneti jellegű volt, emellett fontos közös célt, az életmentést szolgálta, és alkalmas is volt annak eléréséhez. Mindezt úgy, hogy világosan látszott, meddig maradhat fenn az átmeneti helyzet.
– E feltételek mindegyike adott a magyar ársapkáknál is?
– Igen.
Az ársapkák bevezetése az infláció jelentős megugrására mint rendkívüli helyzetre adott kormányzati válasz volt. Az intézkedés célja egyértelmű, kivezetésének ideje pedig – mint azt az üzemanyagoknál láthattuk – minden bizonnyal a piaci viszonyok függvénye.
Vagyis a lépés átmeneti jellegű és illeszkedik abba a nemzetközi gyakorlatba, amely az állami beavatkozás gyakorlati sarokköveit jelöli ki különféle rendkívüli helyzetekben. Ilyenkor erős és cselekvőképes államra van szükség, de válsághelyzetekben a független hatóságoknak is akad tennivalója.
– Gyakori fogyasztói panasz, hogy az ársapkás termékekből nincs elég a boltokban, más árucikkek ára pedig mintha a kelleténél is nagyobbra nőtt volna. Ez megengedhető?
– Ezt magam is tapasztaltam. A GVH nem árhatóság ugyan, de a magas infláció letörésében nekünk is van dolgunk.
Elemezzük például, hogy a kereskedelmi ágazat egy-egy részében miért ugranak meg az árak: a nemzetközi folyamatok, az importkitettség, az árfolyamok alakulása, esetleg a nyersanyagkínálat miatt tapasztalható-e a drágulás vagy a résztvevő vállalatok jogellenes magatartása, összebeszélése, kartellje miatt. Ha utóbbira utaló jeleket tapasztalunk, azonnal lépünk.
De visszatérve az élelmiszer-ársapkákra: az nem jogellenes, ha egy áruház megemeli egyes termékeinek árát, hogy kompenzálja azt a kiesést, amit az ársapkás árucikkek forgalmazása okoz a számára. Az áremelésnek itt lényegében két korlátja van: a vásárlók fizetőképessége és türelme. Az már más kérdés, hogy etikus és korrekt-e például, ha egy külföldi tulajdonú multinacionális boltlánc nem vállal arányos terhet a közös bajban: előbb kesereg a médiában a profitcsökkenés miatt, majd szép csendben 40-50 százalékkal emeli bizonyos, nem ársapkás termékek árát, hogy ugyanúgy elérje azt a profitszintet, mint a korábbi években.
– Tervez a GVH vizsgálatot az élelmiszer-kereskedelem területén?
– Tervezünk, de a vizsgálatokat megelőzően piaci konzultációba kezdtünk: nemrég a Pékszövetséggel találkoztunk, a jövő évben pedig egy élelmiszeripari érdekképviselettel és további ágazatok képviselőivel egyeztetünk.
Az úgynevezett gyorsított ágazati vizsgálat formájában egyébként megvan a rövid határidejű és hatásos eszközünk arra az esetre, ha a gazdaság valamely szektorában rendellenes jelenségek mutatkoznak. Ha alappal feltételezhető, hogy a piaci verseny torzul vagy korlátozódik, és sürgős beavatkozás indokolt, ilyen eljárásba kezdünk.
Az utóbbi időszakban nemcsak az élelmiszerkeres-kedelemben, hanem az energiahatékonysági megoldások terén is tapasztaltunk piaci problémákat, ezek előzetes elemzése jelenleg is zajlik.
– A GVH esetleges energiapiaci vizsgálatának van köze az Európai Unió Oroszországgal szemben hozott szankcióinak?
– Azt hiszem, az energetika területén ma nincs olyan történés, amely így vagy úgy ne állna kapcsolatban a globális energiaválsággal, a nemzetközi energiapiaci helyzet kialakulásában pedig jelenleg kulcsszerepe van az orosz–ukrán háborúnak és az arra adott különféle reakcióknak. Ha a magyar ársapkák ügyében általánosságban kitértünk a piaci versenyre gyakorolt hatásra, akkor érdemes ezt megtenni az uniós szankciókkal is.
Az Európai Unió Oroszországgal szemben hozott energiaügyi korlátozásai durván beavatkoznak nemcsak a magyar, de az uniós és a világpiaci versenybe is, melynek a fogyasztók látják kárát. A brüsszeli energiaszankciók a jelenlegi formájukban komoly aggályokat vetnek fel.
Egyrészt nemigen látni, milyen eredményért vezetik be azokat: ha hinni lehet a híradásoknak, az oroszok bevétele nem csökken, hanem ellenkezőleg, éppen emelkedik. Egyelőre nincs béke, nincs fegyvernyugvás, a háború iszonyatos pusztítással zajlik ma is. Emellett az sem látszik, meddig tartanak majd a szankciók, arról ugyanis nem esik szó, hogy azok milyen esetben szűnhetnek meg, nem ismerjük ennek átlátható feltételrendszerét. Emiatt pedig felmerül annak lehetősége, hogy a korlátozások hosszabb távon, vagyis nem ideiglenesen akadályozzák az uniós és világpiaci versenyt, jelentősen torzítva ezzel az európai piaci történéseket.
Visszatérve a GVH-vizsgálatra: elemzésünk a hazai piaci viszonyokat érinti majd, szem előtt tartva egyik legfontosabb célkitűzésünket, hogy megvédjük a magyar fogyasztókat a tisztességtelen piaci gyakorlattól.
– A versenyhatósághoz mennyi olyan beadvány érkezett idén, amely fogyasztóvédelmi panasznak is betudható? Nő ezeknek a száma?
–Az idei beadványok több mint felét az ilyen típusú megkeresések adták, de az elmúlt évek is hasonló arányokat hoztak. Az utóbbi időszakban azt vettük észre, hogy a gyermekek, az idősek és a betegek mellett a családok is a megtévesztő reklámok, az agresszív, tisztességtelen marketing kiemelt célpontjai lettek.
A jogellenes kereskedelmi akciók elsősorban az online térben, a közösségi médiában érik el a családokat. Az aggasztó jelenségek miatt a GVH családbarát munkacsoport létrehozását kezdeményezte.
A Fogyasztóvédelmi Kerekasztal munkáját segítve igyekszünk meghatározni, miképpen lehet az eddiginél nagyobb jogvédelmet garantálni a családoknak.
– A fogyasztóvédelmi ügyek előtérbe kerülése egyúttal azt is jelenti, hogy visszaszorultak a versenyhatóság munkájában klasszikus elemnek nevezhető kartellügyek?
– Távolról sem. Idén három nagy kartellügyet is lezártunk, a versenytanács összesen több mint nyolcszázmillió forint bírságot szabott ki. A bajai építőipari kartellnél a résztvevők színlelt versennyel próbáltak megszerezni egy állami beruházást. A tendert kiíró kormányhivatalnak azonban szemet szúrt sok más mellett, hogy a dokumentációkon ugyanannak a cégnek a fejléce szerepelt. A kormányhivatal példamutatóan járt el, hogy azonnal jelezte a jogsértés gyanúját. A második ügyben, az altató- és lélegeztetőgép-kartellben a magyar piac jelentősebb szereplői állapodtak meg egymással az árról és a beszerzés felosztásáról egy hatmilliárdos tervezett állami eszközvásárlás kapcsán. A harmadik ügyben, a hangszerkereskedők kartelljében pedig több hazai és egy szlovák vállalkozás közel tíz éven keresztül egyeztette árait.
A három eljárásból kettőnél közbeszerzési eljáráson játszottak össze a kartellezők.
– Álljunk is meg itt egy pillanatra! Ön korábban a Közbeszerzési Hatóságot vezette, két és fél éve pedig a versenyhatóság elnöke. Ha valakinek, önnek pontosan tudnia kell, igazak-e azok a baloldali és brüsszeli állítások, amelyek szerint Magyarországon a kormánypártokhoz sorolható gazdasági érdekkör egész ágazatokban szünteti meg a versenyt, miközben sorra nyeri a közbeszerzéseket, amiket egyébként áthat a korrupció.
– Nem igazak. A felvetés hangzatos, ugyanakkor sok minden nincs mögötte. Elég legyen annyit említenem, hogy az Európai Bizottság 12 szempont szerint rangsorolja a tagországokat a helyi közbeszerzések alapján.
Ebben a rangsorban a középmezőnyben vagyunk, Franciaországgal, Németországgal és a Benelux államokkal együtt.
Ami pedig a verseny ügyét illeti: ott éppen az Európai Bizottság friss kutatásai tesznek hiteltelenné minden Magyarországot támadó kinyilatkoztatást.
– Merthogy miről szólnak a brüsszeli kimutatások?
– Az EU minden országára kiterjedő felmérésekben a lakosság és a kisvállalkozások tapasztalatait vizsgálták. A lakossági felmérésben a magyar adatok szinte minden mutatóban meghaladják az unió átlagát, vagyis az uniós átlagnál a magyarok nagyobb hányada tapasztalja úgy, hogy a piaci verseny ösztönzi az innovációt és a gazdasági növekedést, támogatja a környezetvédelmet, segíti a digitális átalakulást, és nagyobb választékot garantál a boltokban. A kisvállalkozások körében elvégzett magyar felmérés szintén az EU átlagánál jobb eredményeket hozott. A bizottságnak tehát sem a közbeszerzések, sem a piaci verseny ügyében nem kellene mást tennie, csak felütnie a saját kimutatásait, s egyből tiszta képet kapna.
Az elmúlt évek történései azonban azt bizonyítják, hogy Brüsszelben az objektív adatok helyett civil szervezetek szubjektív benyomásokon, véleményeken alapuló jelentéseire támaszkodnak, amelyeknél ráadásul nem zárható ki a politikai manipuláció lehetősége sem.
– Maradva külföldi megítélésünknél: az ön tapasztalata szerint a nemzetközi szervezetek milyennek látják a magyar versenyhelyzetet?
– Teszünk azért, hogy a nemzetközi szervezetek hiteles képet kapjanak a magyar versenyhelyzetről, így nem véletlen, hogy az idei esztendő a GVH életében a nemzetközi térnyerés éve volt. Először is, a világ több mint 130 versenyhatóságát tömörítő Nemzetközi Versenyhálózatban átvettük a hivatali hatékonysággal foglalkozó munkacsoport társelnöki tisztségét. De erős a hivatal szakmai kapcsolatrendszere az Európai Unióban is: aktívak vagyunk az európai versenyhatóságok és a bizottság versenypolitikai főigazgatóságának munkáját összehangoló Európai Versenyhálózatban. Emellett a Gazdasági Együttműködési és Fejlesztési Szervezettel (OECD) közösen regionális oktatási központot működtetünk Budapesten. Idén kiemelkedően sok, nyolc szemináriumot rendeztünk, kettőt az uniós tag- és tagjelölt országok versenyjogi ügyekben ítélkező bíráinak.
Nyilván nem nálunk képeznék a bírákat, ha szemernyi kétely is lenne a magyar versenyhelyzettel kapcsolatban. Már csak a GVH nemzetközi szervezetekben betöltött szerepe alapján is nyilvánvaló, hogy a világban és benne Európában elismerik a magyar versenyhatósági munkát, de érdeklődnek a magyar jogalkotási újdonságok iránt is.
– Ha már újdonságok: bővül jövőre a hivatal ellenőrzési fegyvertára?
– Igen, január elsejétől a GVH úgynevezett felszólító levelet küldhet ki, ebben jelezheti valamely gazdasági szereplőnek, hogy a magatartását aggályosnak találja, s feltételezhető a jogsértés veszélye.
Az új lehetőséggel bátran élünk majd, számos olyan piaci szegmenst látunk most is, amelyeken várakozásaink szerint már önmagában a versenyhatóság efféle figyelmeztető beavatkozása is versenybarát irányba tereli majd a vállalkozásokat.
A jövőre nézve is azt ígérhetem, hogy élni fogunk minden olyan új eszközzel, amellyel a jogalkotó növeli a GVH hatáskörét, mozgásterét. A Gazdasági Versenyhivatal nonstop készenlétben áll, a nemzeti versenyhatóságra mindig számíthatnak a magyar emberek.
Borítókép: Rigó Csaba Balázs, a GVH elnöke (Fotó: Bach Máté)
A Magyar Nemzet közéleti napilap konzervatív, nemzeti alapról, a tényekre építve adja közre a legfontosabb társadalmi, politikai, gazdasági, kulturális és sport témájú információkat.
A Magyar Nemzet közéleti napilap konzervatív, nemzeti alapról, a tényekre építve adja közre a legfontosabb társadalmi, politikai, gazdasági, kulturális és sport témájú információkat.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.