Ráfizet Európa a drága energiaköltségekre

Ha nem csökkennek tartósan az energiaárak, akkor a befektetések is elvándorolnak Európából.

Magyar Nemzet
Forrás: V4NA nemzetközi hírügynökség2022. 12. 10. 6:45
ChelPipe PJSC Plant As Company Plans IPO
1201671183 Fotó: Bloomberg
Vélemény hírlevélJobban mondva- heti vélemény hírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz füzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

A Volkswagen azt tervezi, hogy 2030-ra hat akkumulátorgyárat állít üzembe Európa-szerte. Mégpedig a PowerCo akkumulátorgyártó vállalat égisze alatt, amely júliusban megkezdte egy németországi gyár építését, szeptemberben pedig hárommilliárd eurós befektetést írt alá az Umicore vállalattal katódanyaggyártásra – ismertette a V4NA nemzetközi hírügynökség. Thomas Schäfer, a Volkswagen-csoport vezérigazgatója azonban a Timesnak elmondta, hogy pénzügyileg nincs értelme a németországi és más uniós országok akkumulátorgyáraiba befektetni, ha „a politikai döntéshozók nem tudják hosszú távon kordában tartani az energiaárak emelkedését”. 

Kiemelte, hogy „ha nem sikerül gyorsan és megbízhatóan csökkenteni az energiaárakat Németországban és Európában, akkor gyakorlatilag veszteségesek lesznek az energiaigényes beruházások”. 

Ezért ezeket a befektetéseket máshova fogják vinni.

 Thomas Schäfer, a Volkswagen-csoport vezérigazgatója arra figyelmeztetett, hogy Európa elvesztheti a befektetőket, ha nem sikerül úrrá lenni a magas energiaköltségeken. Forrás: Volkswagen

November elején született meg az a megállapodás az Európai Unióban, amelynek értelmében 2035-től betiltják a belső égésű motorral hajtott új autók értékesítését. Az egyezség részét képezi annak a törekvésnek, amely nullára mérsékelné a közlekedés károsanyag-kibocsátását az unióban. A klímaváltozás elleni intézkedéscsomag keretében a károsanyag-kibocsátást 2030-ig 55 százalékkal csökkentenék az 1990-es évek szintjéhez képest, míg a klímasemlegességet 2050-re érnék el. 

A döntést számos országban, többek között Olaszországban, Lengyelországban, Ausztriában és Németországban is bírálták. Munkahelyek tízezrei kerülhetnek veszélybe és tönkremehet az európai autóipar.

A belső égésű motorok kiváltására irányuló törekvést más szempontokból is kritizálták. Az egyik nagy probléma az erőforrás-fogyasztás, különösen a járművek akkumulátorai esetében, amelyek a nyersanyagárak emelkedése miatt egyre drágábbak. A másik probléma, hogy rengeteg extra villamos energiát kell előállítani az elektromos autók töltéséhez, amihez a legtöbb helyen nincs megfelelő előállítási és hálózati kapacitás. Ráadásul az olcsóbb orosz gázt drágán lehet kiváltani a nyugati cseppfolyósított gázzal (LNG). Azaz: 

a nyersanyag árának növekedése miatt a rengeteg pluszáram előállítása már-már luxusnak számítana Európában.

Borítókép: Drágán lehet az olcsóbb orosz gázt kiváltani (Fotó: Getty Images)

A téma legfrissebb hírei

Tovább az összes cikkhez chevron-right

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Címoldalról ajánljuk

Tovább az összes cikkhez chevron-right

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.