Harmadával csökkent az üzletek száma a plázákban

Miközben 2013 óta szinte változatlan számú bevásárlóközpont működik Magyarországon (jelenleg 122), a bennük működő egységek és kereskedelmi üzletek száma folyamatosan csökken. A pandémia óta ráadásul meredeken. Utánajártunk, hogy mi lehet a háttérben.

Hőnyi Gyula
2023. 01. 13. 5:45
GoBuda bevásárlóközpont Fotó: Kallus György / VG GoBuda bevásárlóközpont Fotó: Kallus György / VG Fotó: Világgazdaság/Kallus György
Vélemény hírlevélJobban mondva- heti vélemény hírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz füzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Az elmúlt húsz évben negyvenről 122-re nőtt Magyarországon a bevásárlóközpontok száma, a jelentős felfutás 2006 és 2008 között zajlott. Ezekben a központokban 2013-ig folyamatosan bővült az egységek (szolgáltatók, kereskedelmi tevékenységet folytató üzletek) száma – derül ki a statisztikai hivatal adatsorából. A csúcson 8137 egység működött a bevásárlóközpontokban, ebből a kereskedelmi üzletek száma 7152 volt. Az utóbbiak köre 2014-ben csappant meg nagyon erősen, a szolgáltatók, illetve más egységek száma nemigen változott egészen 2019-ig. A koronavírus-járvány hatása is jelentős volt, a plázák kényszerű bezárása után nagyon sok bolt már nem nyitott ki. Így 2021-re a bevásárlóközpontokban működő egységek száma 6266-ra, ebből a kereskedelmi üzletek száma pedig 5613-ra mérséklődött.

Átalakulások a plázákban 

A rendszerváltást követő kiskereskedelmi átrendeződés sokáig érintetlenül hagyta a kereskedelmi ingatlanpiacot, ám a kilencvenes évek vége felé a nemzetközi befektetők itthon is egyre nagyobb üzletet szimatoltak ezen a piacon. Felpörgött a plázaépítési kedv. A kereskedelem jelentős része a plázákba, bevásárlóközpontokba költözött. Ezekben ugyanakkor jóval több férőhely volt, mint ahány kereskedelmi üzletre szükség volt az egyes városokban. 

A jövedelmek és reálkeresetek növekedésével ezek az üzletek életképesek voltak, de csak addig, amíg nem nőttek drasztikusan a bérleti díjak.

Nagyjából 2014-re alakult ki Magyarországon a jelenlegi bevásárlóközpontok száma (az utóbbi időben csak eggyel lett több). Megkezdődött a konszolidáció, és mivel szinte mindenhol telt ház volt, a bérleti díjak emelkedni kezdtek. Így pedig sok kereskedelmi üzletnek és szolgáltatónak már nem érte meg fenntartania a plázákban a boltjaikat. Ennek következményeként 2014-től megkezdődött az üzlethálózatok portfóliótisztítása.

A plázákban, bevásárlóközpontokban sem minden üzlet élte túl a koronavírus-járványt. Fotó: Dunántúli Napló/Laufer László

Webáruházak és üzletpolitikai váltás

Ezen túlmenően 2014-től egy másik folyamat is elkezdődött, méghozzá a webáruházak előretörése. Ennek hatására a pandémia előtti időszakban maguk a bevásárlóközpontok is megkezdték az üzletpolitikai váltást. Egy ilyen kiskereskedelmi központ négy-öt éves működés után képes olyan adatbázist felállítani, amelyből megmondható, hogy pontosan mekkora a vonzáskörzete és a környékéről milyen kategóriájú vásárlóerő látogatja, mire kíváncsiak, mire van pénzük. Ehhez képest igyekeznek a bevásárlóközpontok kialakítani a szolgáltatási és kereskedelmi mixet, amely önmagában is magával hozza az üzletek számának változását. Ezenkívül a plázák vezetői is rájöttek arra, hogy az épületekben túl nagy (a piachoz képest) a kis üzleteknek fenntartott hely, így sok esetben egy-két helyiséget összevontak és egy nagyobbat alakítottak ki azokból. Ez szintén magyarázatot ad az üzletszám csökkenésére.

Mi történik a teljes piacon?

Ez még nem minden, hiszen nem csak bevásárlóközpontokból áll a magyar kiskereskedelem. A teljes piacot nézve megállapítható, hogy nagyjából 1996-tól kezdődően tart az üzletek számának csökkenése. A rendszerváltáskor nagyjából 160 ezer kereskedelmi üzlet működött a piacon, ma mintegy százezer. 

Ez a folyamat pedig annak tudható be, hogy Magyarország Európában és persze az unión belül is az egyik legelaprózottabb kiskereskedelmi piacnak számít. Itthon már-már természetes folyamat a koncentráció.

Rendkívül érdekes kérdés, hogy a jövőben hogyan alakul az internetes kereskedelem növekedése (amely tavaly év végén megtorpanni látszott), illetve az egy éve erősödő infláció és a mellette megjelenő energiaválság hogyan hat a hagyományos kiskereskedelemre. Az viszont borítékolható, miszerint a hazai üzletek száma mind a bevásárlóközpontokban, mind pedig a teljes piacon tovább csökken, ugyanakkor még nem tudni, hogy pontosan hol a vége.

Borítókép: A bevásárlóközpontok kínálatában is látható az átrendeződés (Fotó: Világgazdaság/Kallus György)

A téma legfrissebb hírei

Tovább az összes cikkhez chevron-right

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Címoldalról ajánljuk

Tovább az összes cikkhez chevron-right

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.