A magyar közbeszerzési rendszer semmivel sem rosszabb például az osztráknál, a németnél vagy a belgánál – jelentette ki a Magyar Nemzetnek a Közbeszerzési Hatóság elnöke. Kovács László kifejtette: éppen az Európai Bizottság kimutatása rögzíti, hogy a magyar közbeszerzéseknél nincs átláthatóbb az unióban. Az elnök szerint a hazai eljárásokkal szemben hangoztatott legtöbb kritika megcáfolható, példaként pedig egy olyan közelmúltbeli, a baloldali médiában sokat emlegetett felmérést említett, amelynél a hatóság szerint már a kiindulópontja sem valós.
Jakubász Tamás
2023. 02. 23. 6:05
Jobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.
– Ön 2020 áprilisától tölti be a Közbeszerzési Hatóság elnöki tisztségét. Nem lehet könnyű dolga, egyes hazai és külföldi politikai szereplők évek óta azt hangoztatják, hogy idehaza ellopják a közkiadásra szánt uniós és magyar eredetű összegek nagy részét, miközben a közbeszerzéseket áthatja a korrupció. Az állítás nyilván a Közbeszerzési Hatóság munkáját is minősíti. – Az én dolgom igazából meglehetősen egyszerű. Ha valóban szakmai kérdésekről esik szó, gyorsan kiderül, mégpedig hivatalos adatok és uniós felmérések alapján, hogy a magyar közbeszerzési rendszer semmivel sem rosszabb például az osztráknál, a németnél vagy a belgánál. De a témában megszólaló szereplők rendszerint nem szakmai kérdésekről beszélnek, nem néznek a folyamatok mögé, hanem elfogadják – nem tudok máshogy fogalmazni – a szakmaiatlan állításokat.
– Jól értem: ön szerint politikai indíttatású és európai szintre emelt hisztériakeltés folyik a magyar közbeszerzések körül? – A Közbeszerzési Hatóság egy a hazai jogalkalmazó szervezetek között, nem vagyunk politikai résztvevők, emiatt tartózkodom minden ilyen jellegű minősítéstől. Annyit ugyanakkor elmondhatok, hogy
a magyar közbeszerzési rendszerrel szemben idehaza és az unióban felhozott legtöbb, sokat hangoztatott kritika megcáfolható.
Nem tartom véletlennek, hogy az elmarasztaló, súlyos állítások megfogalmazói bennünket soha nem kérdeznek meg.
– Itt van hát a lehetőség, hogy a hatóság képviseletében megszólaljon! Kezdjük is azzal, hogy tavaly mennyi közbeszerzés volt idehaza, s azokat kik nyerték el. Gyakran hangzik el a baloldali nyilvánosságban ugyanis, hogy a kormányközeli nagyvállalkozók letarolják a magyar eljárásokat. – Tavaly nagyjából 7900 eredményes közbeszerzési eljárás volt idehaza, hozzávetőleg 4600 milliárd forint értékben. A részletes adatok pontosan megmutatják, hogy nem tarolták le a nagyok a piacot: messze nincs arról szó, hogy a kisebb cégeket vagy a külföldi vállalkozásokat kizárnák a magyar szabályok.
– Mert mit is mutatnak a részletes adatok? – Először is azt, hogy az eljárások majdnem 85 százalékát kis- és közepes vállalkozások nyerték el, így a kkv-khoz áramlott 2300 milliárd forint.
– Tehát a nagyvállalatok nyerték el a közmegbízások 15 százalékát, amely együttesen szintén 2300 milliárd forintot ért. – Igen. Ennek pedig leginkább az az oka, hogy a nagyszabású fejlesztések, például az építési beruházások komoly értékűek, s ezeket a kisebb cégek méretük miatt nem tudják megvalósítani. Alvállalkozóként ugyanakkor rendszerint a kkv-k is részt vesznek a nagyberuházások kivitelezésében, a kisebb gazdasági szereplők részesedése így bőven ötven százalék felett volt 2022-ben az eljárások értékarányát tekintve is.
– És a külföldieké? – Tavaly nagyjából az eljárások harmadán külföldi szereplők nyertek.
Ausztriában eközben legutóbbi mérésünk szerint két, azaz kettő százalék jutott a helyi közbeszerzésekből a nem osztrák cégeknek, Németországban pedig nagyjából öt százalékot vittek el a külföldiek.
– Mekkora volt az olyan eljárások aránya tavaly idehaza, amelyikben csupán egyetlen szereplő vett részt? Ugyebár az efféle procedúrát tartják a korrupció szempontjából az egyik legveszélyesebbnek. – Elöljáróban érdemes leszögezni, hogy tavaly átlagosan több mint hat ajánlat érkezett kiírásonként. Voltak eljárások, ahol tucatnyian pályáztak, máshol nyilván kevesebben. S ami az egyajánlatos közbeszerzéseket illeti: a korábbi adatok 39 százalékról szóltak, az arány 2022-ben 34 százalékra mérséklődött az uniós eljárási rendben. Hozzáteszem, hogy
zömében egészségügyi beszerzésekről van szó, ezekben pedig nemegyszer európai székhelyű multinacionális vállalatok kapnak megrendelést.
Egyszerűen azért, mert ezek a cégek gyártják az adott termékeket. S nemcsak nálunk van ez így, hanem sok más uniós államban is.
– A 34 százalék ezzel együtt is nem túl sok? Az Európai Bizottság szerint az. – Természetesen minél több az ajánlattevő, annál könnyebb a beszerző helyzete, annál nagyobb lehet a verseny. Ez nem is kérdés. Érdemes ugyanakkor néhány szempontot megemlíteni. Először is felidézhetők ez ügyben magának az Európai Bizottságnak a megállapításai. Ausztria kapcsán 2019-ben például azt jelezték: nem baj, hogy az egyajánlatos beszerzések száma az ottani eljárások negyedét kiteszi, az osztrák piac sajátosságai ugyanis indokolják ezt.
Nálunk ugyanez a bizottság már korrupciót lát az egyajánlatos eljárások nagy számában.
De érdemes felidézni a brüsszeli átfogó közbeszerzési kimutatást is.
– Mi áll abban a kimutatásban? – Az Európai Bizottság általában 12 szempont mentén értékeli a tagországok közbeszerzési rendszereit, a legutóbbi felmérés szerint e tucatnyi kategóriából Magyarország csupán kettőben állt rosszul. Az egyik – amelyben a tagállamoknak a fele rosszul áll – bizonyos céges adatokat hiányol, de itt az a furcsaság, hogy az adatközlés mikéntjét éppen az unió szabta meg. A második témakör az egyajánlatos eljárások száma: 17 tagállamban szintén magas ez a szám, négynél pedig a mienknél is rosszabb vagy ugyanakkora, mint nálunk.
Máshol ez mégsem tűnt nagy gondnak, korrupciós kockázatnak.
– Hány szervezet vizsgálja a magyar közbeszerzéseket? – A Közbeszerzési Hatóság áttekint és ellenőriz egyes részleteket, valamint kezeli és közzéteszi a közbeszerzési eljárásokkal kapcsolatos összes hirdetményt. A csaknem 7900 tavalyi eljárás kapcsán 28 ezer különböző hirdetmény érkezett a hatósághoz, és ezekkel kapcsolatban 27 ezer hiánypótlási felhívást küldtünk az ajánlatkérőknek, kérve a hibás vagy jogellenes tartalmú hirdetmény kijavítását. Rajtunk kívül az uniós forrásból megvalósuló közbeszerzéseket az irányító hatóságok, illetve a Miniszterelnökség közbeszerzési felügyeleti főosztálya is vizsgálja, az EU előírásai nyomán áttekinti az egész eljárást. Az uniós finanszírozású közbeszerzéseknél ezek mellett mintavételes ellenőrzéseket végez még a magyar audit hatóság, az úgynevezett EUTAF, akárcsak maga az Európai Bizottság. Továbbá rálát a folyamatokra a Kormányzati Ellenőrzési Hivatal és az Állami Számvevőszék is.
– Ha ennyien vizsgálódnak, akkor hogyan lehet csalni? – Valójában ez igencsak nehéz. Az ellenőrző fórumok valamelyikénél biztosan kiderül, ha a kiíró egy bizonyos cégre szabja a feltételeket, ha egyes szereplőket alaptalanul kizár vagy ha a szerződéses feltételekben találhatók szabálytalanságok.
Egy-egy esetben talán átcsúszhat szabálytalanság, de ez legtöbbször átlátszó.
Éppen a napokban tettünk is feljelentést egy nagyon nyilvánvaló próbálkozás miatt.
– A Cseh Katalinék családi cége körüli botrányban is átlátszó csalási kísérletet találtak? Ott több vállalkozás szerzett meg összességében milliárdos uniós támogatást egyes feltételezések szerint visszaélésszerű módon, például úgy, hogy azonos gépre, technológiára kértek pénzt. – Ebben az ügyben számunkra világos volt a helyzet.
Annyi visszaélést találtunk, hogy több feljelentést is tettünk.
– Érdekes ez, pedig mások mellett Cseh Katalin és pártja, a Momentum is gyakran hangoztatja, hogy korrupció tapasztalható a magyar közbeszerzéseknél. Más megszólalók továbbmennek, és rendszerszintű visszaélésekről beszélnek. – A képviselőnőtől függetlenül annyit mondhatok, hogy a világ legkönnyebb dolga korrupciót emlegetni, a kifejezés ugyanis megannyi mindent takarhat, a közélet szereplői ráadásul állításuk bizonyításával sem foglalkoznak túl sokat. A magyar közbeszerzési ellenőrzési rendszer összetett, Magyarország pedig az egyik legtöbb közbeszerzési adatot nyilvánosságra hozó tagállam az unióban. Az Európai Bizottság kimutatása szerint nálunk minden lényeges információ nyilvános, a hiányzó adatok száma, aránya a bizottság szerint pontosan nulla.
Ilyen körülmények között képtelenség a transzparencia hiányáról beszélni.
Félreértés ne essék, úgy vélem, korrupció akadhat a rendszerben, pontosan úgy, ahogy más országokban is. A feladat éppen ezért világos. A korrupt szereplőket tetten kell érni, ebben pedig a maga eszközeivel a Közbeszerzési Hatóság is igyekszik részt venni.
– Milyen fejlesztéseket hajt végre a hatóság a visszaélések feltárásáért? – Több tervünk is van, ezek közül a legnagyobb az, hogy részletekbe menően áttekintjük az összes tavalyi egyajánlatos eljárást. Ehhez informatikai rendszerünkön is módosítani, fejleszteni kell. A feladatot prioritásként kezeljük, szeretnénk tiszta képet kapni, s utóbb azt közreadni.
– A tiszta kép kétségkívül fontos, s talán itt érdemes megemlíteni a Korrupciókutató Központ Budapest (CRCB) nemrégiben közzétett kutatását. A civil szervezet megvizsgálta a 2005 és 2022 közötti időszak háromszázezer közbeszerzését, a sajtóbeszámolók ebből leszűrt következtetése pedig úgy hangzott: politikai támogatás nélkül nem lehet idehaza közbeszerzést nyerni. Mi tagadás, igencsak más álláspont, mint amit ön eddig kifejtett. – A Közbeszerzési Hatóság évente közzéteszi a KSH által akkreditált statisztikai módszertana alapján, hogy mennyi eredményes közbeszerzési eljárást folytattak le a magyarországi ajánlatkérők. A honlapunkon ingyenesen elérhető éves statisztikai adatok alapján megállapítható, hogy
a kérdéses időszakban nem volt annyi eredményes közbeszerzés Magyarországon, mint amennyit ez a szervezet állítólagosan megvizsgált. Ha az eredményes eljárások számát nézzük, akkor 2005 és 2022 között összesen 153 634 közbeszerzést találunk, ami éppen a fele annak, mint amennyiről a CRCB beszámolt.
De ha az eredménytelen eljárásokat is figyelembe vesszük, akkor sem adódik kétszázezer eljárás. Hozzáteszem: mivel az eredménytelen eljárásoknál nincs nyertes, így ezeket értelmetlen lenne egy efféle felméréshez figyelembe venni. Kutatása közzététele után a CRCB próbálkozott azzal, hogy nem is az eljárások, hanem a közbeszerzési szerződések számát adta meg, de az eljárás és a szerződés két teljesen különböző dolog, ráadásul angol nyelvű írásukban egyértelműen az eljárások számára utaltak a „tenders” kifejezéssel.
– A kutatást és annak főbb megállapításait napokig idézte, elemezte a baloldali sajtó. Ám akkor az egész nem más, mint fake news? – Nem tisztünk megítélni, hogy ez mi, de az biztos,
nem először kapjuk rajta a CRCB-t a közbeszerzésekkel kapcsolatos adatok meghamisításán.
A hatóság korábban kénytelen volt pert indítani a szervezet ellen, mert a honlapunkon elérhető adattartalom manipulálásával hamis állításokat fogalmazott meg a hazai közbeszerzésekkel és a tevékenységünkkel kapcsolatban. A bíróság nekünk adott igazat, elmarasztalta a szervezetet, és egymillió forint sérelemdíj megfizetésére kötelezte.
Borítókép: Kovács László, a Közbeszerzési Hatóság elnöke (Fotó: Teknős Miklós)
A Magyar Nemzet közéleti napilap konzervatív, nemzeti alapról, a tényekre építve adja közre a legfontosabb társadalmi, politikai, gazdasági, kulturális és sport témájú információkat.
A Magyar Nemzet közéleti napilap konzervatív, nemzeti alapról, a tényekre építve adja közre a legfontosabb társadalmi, politikai, gazdasági, kulturális és sport témájú információkat.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.