Régi, évtizedes hagyomány, hogy az elemzőcégek megvizsgálják: egy adott pénzügyi évben mely élelmiszer-kereskedelmi lánc nyert vagy vesztett. A napokban az utolsó kiskereskedelmi lánc is leadta a pénzügyi beszámolóját, így van összehasonlítási alap, hogy 2022-ben melyikük volt az igazi nyertes a piacon. Jóllehet annyi versenyfelügyeleti vizsgálat folyik most az élelmiszerszektorban, hogy nem egészen világos: jó, vagy rossz volt tavaly nagyot nyerni, ráadásul a friss kiskereskedelmi adatok – csaknem nyolcszázalékos mínusz – is rosszak, és a tavalyi nyertesnek a magas bázisához kell majd mérni a nagyon alacsonyakat.

Nyerő diszkontok
A keménydiszkontok – az Aldi, illetve a Lidl – tetemes, infláció feletti forgalomnövekedést tudtak kimutatni. A Lidl 30, az Aldi 33 százalékkal növelte éves nettó árbevételét – bár ezt azzal magyarázzák, hogy az élelmiszerárak az ő üzleti évükben még a forgalmi adataiknál is jobban növekedtek. Nem szabad azonban elfelejteni, hogy ezek a társaságok nem csak és kizárólag élelmiszert, hanem iparcikket is forgalmaznak. A két cég a forgalomnövekedéssel ellentétben veszített a profitjából, az Aldi 2,5 milliárd forintot, a Lidl több mint nyolcat. Előbbi 5,9 milliárd forint nyereséggel fordult a 2023-as pénzügyi évre, az utóbbi 25,2 milliárddal. Mindkét cég adózás utáni nyeresége abszolút értékben is tetemes, vagyis ki lehet jelenteni, hogy a 2022-es év az övék volt. Annál is inkább, hiszen a diszkontpiacon mozgó versenytársuk, a Penny Magyarország 150 milliós veszteséget mutatott és csak tízszázalékos forgalomnövekedést ért el. Ez úgynevezett volumenveszteséget jelent, vagyis a Penny darabszámra kevesebb terméket adott el, mint 2021-ben.
Se nyereség, se forgalomnövekedés
Az Auchan Magyarország volt az egyetlen cég, amely látszólag teljesen elengedte a 2022-es évet, ugyanis sem nyereséget – 1,7 milliárd forint volt a vesztesége –, sem forgalomnövekedést nem mutatott fel, ami nem is elsősorban a vállalati adatok, hanem sokkal inkább a fogyasztói szokások megváltozása miatt aggasztó.
Nem szabad elfelejteni, hogy az Auchan volt az egyetlen olyan nemzetközi lánc, amely itteni megjelenésétől kezdve kitartott az eredeti hipermarket-koncepciója mellett.
Hatalmas választékot kínált minden termékkategóriában, nem akart „rákeveredni” sem az egykor nagyon divatos szupermarket és kényelmibolt-piacra, és nem akart diszkontosodni sem. A vásárlók ezt látszólag nem preferálták. A piacon köztudott, hogy a széles választék fenntartása költséges, és csak akkor éri meg, ha a lánc boltjaiban hatalmas a vásárlói kosárérték. Ez az, ami 2022-ben elolvadt – bár meg kell jegyezni, hogy inkább az áru mennyiségén látszott ez, nem pedig az árán –, így a kínálat fenntartása veszteséget okozott. Röviden ez magyarázza, hogy a francia lánc nagyon rosszul jött ki a 2022-es pénzügyi évből.