A Magyarországon jelen lévő öt legjelentősebb sörgyártó (Borsodi Sörgyár Kft., Carlsberg Hungary Kft., Dreher Sörgyárak Zrt., Heineken Hungária Zrt., és az adatelemzésben részt vevő legnagyobb kisüzemi sörfőzde, a Pécsi Sörfőzde Zrt.) együttes adatai alapján az import 28 százalékkal, 886 ezer hektoliterről 640 ezer hektoliterre csökkent. Az export is mérséklődött, 16 százalékkal 375 ezer hektoliterre.
A sörszövetség igazgatója kiemelte, hogy a cégek éveken át folytatott, több milliárdos beruházással megvalósított technológiai és termékfejlesztési programjainak eredményeként a hazai gyártású sörök forgalmának aránya nőtt: 2023-ban az öt legnagyobb magyar gyártó értékesítésében 88 százalékot ért el (a többi vélhetően kézműves termék).
A belföldi termelés így a szövetség tagjainál kevesebb mint nyolc százalékkal csökkent, a 2022-es 5,567 millió hektoliterről 5,135 millió hektoliterre.
A forgalom csökkenése ellenére az öt legnagyobb gyártó költségvetési befizetései 2023-ban egy százalékkal, 86,4 milliárd forintra nőttek, amiben a 15 százalékkal növekvő áfabefizetések és 11 százalékkal csökkenő jövedékiadó-befizetések játszották a legnagyobb szerepet, 41,5 milliárd forint, illetve 37,8 milliárd forint értékben – ismertette a sörszövetség igazgatója.
Az iparág munkavállalóinak létszáma tovább nőtt, az öt legnagyobb magyar gyártónál 2023-ban elérte az 1624 főt, és az ágazat további mintegy húszezer ember számára nyújtott stabil foglalkoztatást a gyártástámogatás, logisztika, kereskedelem és vendéglátás területén. Az egyes termékcsoportokról szólva Kántor Sándor elmondta, hogy a belföldi eladásban tovább nőtt a szuperprémium és prémium szegmens aránya: 2023-ban elérte a 31 százalékot, 1,661 millió hektoliterrel. A középkategória megtartotta 55 százalékos arányát, forgalma 2,957 millió hektoliter volt, és folytatódott az alsó kategóriás termékek súlyának évek óta tartó csökkenése.
Utóbbi szegmens az öt legnagyobb gyártó forgalmában tavaly mindössze nyolc százalékot tett ki, 418 ezer hektoliterrel. Megállt az alkoholmentes és csökkentett alkoholtartalmú sörök korábbi években megfigyelt piacbővülése, a termékcsoport tavalyi 364 ezer hektoliteres forgalma a teljes eladás közel hét százalékát adta.
Kántor Sándor kitért arra, hogy a horeca szektorban (szállodák, éttermek, kávéházak) forgalmazott hordós kiszerelés eladása kilenc százalékkal 386 ezer hektoliterre csökkent. A kiskereskedelemben jellemző csomagolások közül a legkedveltebb aludobozos termékek forgalma hasonló mértékben csökkent 3,856 millió hektoliterre, ami a teljes belföldi eladás hetven százaléka. A növekvő kereslet hatására a PET-palackos sörök forgalma négy százalékkal bővült, közel 300 ezer hektoliterre, míg az egyutas, nem újratölthető üveges sörök – amelyek jellemzően a prémium termékek kiszerelései – forgalma öt százalékkal, a teljes piacnál kisebb mértékben csökkent, 223 ezer hektoliterre.
Borítókép: Illusztráció (Fotó: VCG)