Pénzre megy: játék az élelmiszerek kiszerelésével

A zsugorinfláció a globális árnövekedési környezetben vált valós témává a közéletben. A jelenség nem új keletű és nem kizárólag az inflációhoz, hanem az egyes vállalatok üzletpolitikájához is köthető. Természetesen ez is a profitról szól.

2024. 01. 25. 5:15
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

A megszokott élelmiszertermékek kiszerelésének csökkenése vagy változása nem most jött divatba, ám egyre többször okoz bosszúságot a vásárlónak. Az sem titok egyébként, hogy a zsugorinflációnak nevezett jelenség hatása a havi vagy éves inflációs rátában kicsi, tehát léte vagy nem léte összességében elhanyagolható lenne. Ugyanakkor a fogyasztót egyre többször éri meglepetés, hogy a korábbi tíz termék helyett a csomagban már csak hét van, vagy a korábbi ötszáz gramm helyett már csak négyszáz gramm árut kap ugyanannyiért. 

Március elsejétől Magyarországon a nagy élelmiszer-kereskedelmi láncoknál figyelemfelhívó tájékoztatót kell kihelyezni az olyan termékeknél, ahol a kiszerelés csökkent. Ahogy arról már a Magyar Nemzet is beszámolt, a tájékoztatót a kereskedőnek kell kitennie, az információt azonban a gyártónak kell megadnia. Így tavasztól az egyébként „beszédes” árcédula (amely tartalmazza például a termék kilogrammonkénti vagy literenkénti egységárát is) mellett szerepelnie kell annak a feliratnak, hogy „csökkent a kiszerelés mérete”.

Fogyasztóvédelmi szempontból is előremutató lesz a márciustól életbe lépő figyelemfelkeltő változás az élelmiszerek kiszerelésénél
(Forrás: Goksi)
 

A gyártók és a kereskedők (saját márkás terméknél) rendszeresen változtatják egyes termékek csomagolási töltősúlyát vagy kiszerelését, attól függően, hogy a termék alapanyagából vagy magából a termékből milyen nagy az árualap. Azt is figyelik, hogy a konkurencia milyen kiszereléseket használ, hogy véletlenül se lehessen a két terméket összehasonlítani. 

Érdemes például a tejpiacon a túróra mint úgynevezett puffertermékre gondolni. Ha sok a piacon a tej, megjelennek a nagy kiszerelésű családi csomagolások, ha viszont csökken a tej árualapja, akkor a kiszerelések egészen aprók lesznek, és persze az egységárak (kilogrammonként) is változnak.

Ugyanilyen termék a prémiumsajt is, a szezonban megnő a csomagolás töltősúlya, szezonon kívül csökken. Mindez nagyban függ attól, hogy a gyártó vagy forgalmazó melyik mérettel tud nagyobb hasznot, vagy forgalmat generálni.

Ugyancsak az üzletpolitika része a diszkontkiszerelés is – főleg a saját márkáknál –, így év közben változhat a termékkategórián belüli élelmiszerek kiszerelésének súlya. A kétezres években egyébként a világsajtó arról írt, hogy a diszkontkiszerelések, családi csomagolások sok esetben a túlfogyasztásra (a háztartási igényeken felüli) és az élelmiszer pazarlására alkalmasak. Fordított alapállásban, de ugyanaz a képlet, mintha nőne a termék ára. Pont annyival, amennyi étel a szemétben végzi. A probléma azonban nem a változó kiszerelésű és töltősúlyú, hanem a megszokott márkák megszokott élelmiszertermékeinél adódhat. Itt egyáltalán nem árt – fogyasztóvédelmi szempontból – a tájékoztatás. Ez nemcsak a vásárlót látja el információval, hanem a kereskedőt és a gyártót is védi, hiszen a vásárló az eladás helyén dönthet a termék vásárlásáról vagy a vételtől való elállástól. Magyarán, nem otthon dühöng magában, hogy át lett verve.

Egyetlen problémára azonban az érkező tájékoztató tábla sem képes felhívni a figyelmet. Az pedig a feldolgozott élelmiszerek alapanyagának változása, ezt csak nagyon alapos és folyamatos nyomon követéssel lehet megállapítani. Gondoljunk például a húskészítmények valóshús-tartalmára. A készítmények alapanyag-módosítása éppen úgy tekinthető zsugorinflációnak, mint a töltősúly csökkentése. Zsugorinflációnak tekinthető ugyanakkor az is, hogy ma már egyetlen ruházati kereskedő sem ad automatikusan papírzacskót a megvásárolt termékhez, ahogy az is, amikor korábban egy gyorsétteremlánc egész egyszerűen fedél nélkül kínálta a papírpoharas üdítőjét. Utóbbi kapcsán más kérdés, hogy mostanra a legtöbb helyen önkiszolgálóvá tette az üdítőt, ami annyit tesz, hogy annyiszor töltesz, amennyiszer akarsz. Ez pedig olyan következményekhez vezethet, amit fentebb írtunk a családi kiszerelések kapcsán, azaz pazarláshoz.

Borítókép: Illusztráció (Fotó: Éberling András)

A téma legfrissebb hírei

Tovább az összes cikkhez chevron-right

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Címoldalról ajánljuk

Tovább az összes cikkhez chevron-right

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.