A fúziós üzemanyag gyakorlatilag korlátlanul rendelkezésre áll, környezetbarát, az energiatermelés szén-dioxid és egyéb káros anyag kibocsátásától mentes, ezért a jövőben a társadalmi elfogadottság szempontjából is kiváló lehetőség lesz. Éppen ezért megkerülhetetlen, ráadásul több évtizede kutatják, hogyan lehetne az emberiség szolgálatába állítani – mondta el lapunk megkeresésére Hárfás Zsolt mérnök, atomenergetikai szakértő.

Forrás: Eötvös Loránd Kutatási Hálózat
Jelenleg a fúziós energiatermeléshez vezető út legfontosabb állomása a dél-franciaországi Cadarache-ban a tényleges megvalósulás szakaszába lépett Nemzetközi Kísérleti Termonukleáris Reaktor (ITER), amely az eddigi legnagyobb tokamak berendezéssel új tudományos-technológiai szintre emeli a fúziós kutatásokat, hiszen számos fizikai folyamatot, illetve technológiai megoldást itt lehet majd először tesztelni.
Az egyik legnagyobb kihívást a 300 millió Celsius-fokos plazmával érintkező első fal tömeggyártása jelenti, hiszen a panelek legyártásához olyan „strapabíró” anyagot kell találni, ami képes ezt a hatalmas hőmérsékletet hosszú távon tolerálni, miközben további kritikus követelménynek (például szilárdság, hő- és elektromos vezetőképesség, ciklikus hőterhelések) is meg kell felelnie.
Oroszország a nemzetközi ITER szervezettel történt megállapodás részeként az első fal 179 paneljét fogja legyártani, amelyek a reaktorfal teljes felületének 40 százalékát jelenti.
Néhány héttel ezelőtt az orosz Roszatomhoz tartozó Elektrofizikai Berendezések Tudományos Kutatóintézete, a Jefremov Intézet (NIIEFA) bejelentette, hogy készen állnak az első fal paneljeinek tömeggyártására, amelyek az ITER egyik legfontosabb és műszakilag a legösszetettebb alkatrészei.
Noha a technológiai fejlettség megvan, akad más kihívás is. Az ITER vezetése tavaly felismerte azt, hogy a berillium az egészségügyi kockázatai, valamint az anyagjellemzői miatt nem alkalmas, ezért a volfrám alkalmazására tett javaslatot, de önmagában ez sem megfelelő. A végleges anyag kiválasztása azonban nagyon sürgős kérdés, ezért az orosz fejlesztők bór-karbid bevonatot javasolnak a volfrámelemekre – magyarázta a szakértő.