A kiskereskedelemben termékenként eltérő az alkalmazott árrés nagysága, ezt saját belső árpolitikájuk, a beszállítókkal való megállapodások és az aktuális piaci helyzet befolyásolja, vagyis, hogy hogyan alakul a vásárlók árérzékenysége. Az Agrárközgazdasági Intézet honlapján csak néhány termék esetében érhető el a kiskereskedelmi árrés alakulása – ismertette lapunk megkeresésére Molnár Dániel, a Magyar Gazdaságfejlesztési Ügynökség vezető elemzője az árrések mértéke kapcsán.

Fotó: Balogh Zoltán/MTVA - Médiaszolgáltatás-támogató és Vagyonkezelő Alap
Kifejtette, az elmúlt időszakban a saját márkás liszteknél jellemzően tíz százalék alatt, míg a gyártói márkáknál akár hetven százalék felett is alakult a különbözet a beszerzési ár és a fogyasztói ár között. De ugyanez az eltérés a saját és a gyártói márkák között a tej esetében is megjelenik 16, illetve hatvanszázalékos aránnyal. A gyártói márkás trappista sajt esetében ezzel szemben harmincszázalékos, míg például a csirkemellfilénél csak alacsony, 3,5 százalékos az árrés. Látható tehát, hogy még az alapvető élelmiszerek esetében is nagyon nagy a szóródás, a különböző láncok között még ennél is változatosabb kép adódhat – mutatott rá Molnár Dániel.

Általánosságban elmondható, hogy a kiskereskedők az alapvető élelmiszereken magasabb árrést alkalmazhatnak, azért, mert ezek fogyasztását a háztartások nem tudják elkerülni, a kereslet is sokkal rugalmatlanabb, egy-egy áremelés sokkal kevésbé veti vissza a forgalmat, mint a nem alapvető termékek körében. A nem alapvető termékek esetében így a kereskedők kénytelenek a beszerzési árhoz közelebbi fogyasztói árakat alkalmazni – magyarázta a vezető elemző.
Molnár Dániel pont a napokban beszélt arról, hogy bár nem zárható ki, hogy az alapvető élelmiszerek helyett más termékek dráguljanak jobban, a vásárlók a drágításra a kereslet visszafogásával reagálnak, emiatt pedig a kereskedők sem tudnak olyan mértékben árat emelni, mint szeretnének.
Továbbá ilyen esetben megvan az esélye annak is, hogy a kormányzat majd tovább bővíti az érintett termékek körét, ami szintén óvatosságra intheti a kereskedőket.