Kettős szorításban kénytelenek működni a fuvarozóvállalkozások, mert miközben az EU mobilitási csomagja súlyos csapást mér a kelet-közép-európai fuvarozókra, a magyar vállalkozásokat senki nem védi meg a szabályok alól kibúvó, elsősorban harmadik országból érkező fuvarozóktól – mondta el lapunk kérdésére Árvay Tivadar.
A Magyar Közúti Fuvarozók Egyesülete (MKFE) szóvivője szerint a megoldást egy olyan elektronikus nyilvántartási rendszer hozhatja el, amelyet összekapcsolnak a jelenleg már működő rendszámfelismerő eszközökkel.

Fotó: Kurucz Árpád
A magyar autópályákra, főutakra behajtó külföldi kamionokról így azonnal kiderül, hogy a megfelelő engedélyek birtokában közlekednek-e, és ha nem, az innovációs tárca háttérintézménye, a közúti hatóság ellenőrző csoportja a megfelelő pillanatban kiterelheti a járművet helyszíni ellenőrzésre.
A szóvivő szerint hónapok óta folytatnak egyeztetést a szaktárcával, és információjuk szerint az ellenőrzési rendszer már rendelkezésre áll, legkésőbb a jövő év elején bevethető.
A helyzet meglehetősen súlyos a magyar fuvarozóvállalkozások szempontjából. Bár pontos statisztika nincs, de a tapasztalatok szerint a hazánkban dolgozó teherjárművek nyolcvan százaléka külföldi, és ezek fele jogosultság nélkül végez fuvarozást Magyarországon.
Ezek a többnyire a kelet-európai országokból érkező vállalkozások lényegesen alacsonyabb költségekkel dolgoznak, ezért szinte fél áron vállalják el a munkákat.
Mindezek miatt a törvényesen működő vállalkozások önköltségi áron kénytelenek dolgozni – fejtette ki Árvay Tivadar. Ennek okán a kevésbé tőkeerős családi és mikrovállalkozások után már a legnagyobb cégeket is elérte a recesszió.
Az áron alul dolgozó külföldi konkurencia mellett az útdíjak drasztikus mértékű emelése, az üzemanyagárak és a kgfb-díjak növekedése, a megállíthatatlan munkabérspirál és a munkaerőhiány, valamint a hazai közúti áru- és személyszállítási piac védelmének súlyos hiányosságai miatt összeomláshoz közeli helyzet alakult ki az ágazatban: tisztességes árrés híján tömegesen állnak le a nehéz-tehergépjárművek.