Volt, amikor elmaradt a brüsszeli reakció
Ifj. Lomnici Zoltán beszélt a kettős mércéről is. Emlékeztetett: 2006-ban, amikor Gyurcsány Ferenc első kormánya idején a költségvetési adatokat manipulálták, végül rekordmagasnak számító, 9,4 százalékos államháztartási hiányt produkáltak, Brüsszel azonban nem emelt szót.
A tragikus gazdasági adatok kozmetikázása végett „trükkök százait” vetette be a Gyurcsány-kormány, többek között a valós hiány „csúsztatásának” lehettünk szemtanúi könyveléstechnikai módszerekkel (például egyes büdzsétételek másként való elszámolása, mint az az EU-ban elvárás, az Eurostat módszertanához való nem teljes alkalmazkodás, az elszámolásoknál az ún. pénzforgalmi szemléletű és az eredményszemléletű hiányszámok közötti kérdések) – fűzte hozzá a szakértő.
Aláhúzta: az unió pénzügyi érdekeinek védelme, a csalás elleni küzdelem, illetve a tagállamokat terhelő ellenőrzési és számviteli kötelezettségek (és az ezekkel járó felelősség) az Európai Unió működéséről szóló szerződés (a továbbiakban: EUMSz) 317. és 325. cikkében szerepelnek. Emellett az EUMSz 126. cikk (1) bekezdése alapján az EU-tagállamoknak kerülniük kell a túlzott költségvetési hiányt. A 126. cikk (2) bekezdése rögzíti, hogy a bizottság figyelemmel kíséri a tagállamok költségvetési helyzetének, államadósság-állományának alakulását a jelentős mértékű eltérések feltárása érdekében.
A nemzeti költségvetési politikákat érintő uniós jogi szabályozásban fontos elemet képvisel a túlzott hiány kérdése: már a Delors-bizottság idején, a 90/141/EGK határozat, az ún. konvergenciahatározat kimondta a túlzott költségvetési hiány elkerülésének fontosságát. Ezt 1997-ben egy európai tanácsi állásfoglalás és ugyanebben az évben két uniós rendelet követte: ebből állt össze az ún. Stabilitási és növekedési egyezmény (SNE).
Kettős mérce csimborasszója: a fő probléma inkább a gyakorlati hozzáállással van – 2013-ban, közel egy évtized után lezárult a Magyarországgal szembeni túlzottdeficit-eljárás (2012-ben és 2013-ban is 3 százalék alá került a költségvetési hiány – ami nagyon messze van a 2006-os 9,4 százaléktól), de Brüsszel már 2014 nyarán kilátásba helyezte az újabb ilyen eljárást. A 2010 előtti kormányok idején mintha politikai alapon „elnézőbb” lett volna bizottság, és kevésbé törekedtek a pénzpiacok általi presszionálásra is
– szögezte le lapunknak ifj. Lomnici Zoltán.
Magyarország hídszerepe Kelet és Nyugat között
Az alkotmányjogász ugyanakkor megjegyezte: Magyarország az EU és a NATO, az OECD, a Türk Államok Szervezetének, a Frankofónia Nemzetközi Szervezetének (és, természetesen, az ENSZ) tagja, így egyértelműen a nyugati szövetségi rendszer része, ugyanakkor a polgári, nemzeti kormány felismerte, hogy geopolitikai adottságaink és a keleti országok növekvő gazdasági befolyása miatt muszáj pragmatikus külpolitikát folytatnunk, és „híd” szerepet betölteni Kelet és Nyugat között.