Iskolaérett rockopera

2018 februárjában, pályázat formájában az Emberi Erőforrások Minisztériuma befogadta az István, a király iskolába megy… című verseny koncepcióját, amely a Kárpát-medence magyar nyelvű általános iskoláit szólította meg. Szörényi Leventével az István, a király rockopera hatásmechanizmusáról és arról beszélgettünk, hogy hol tart most a program, majdnem két évvel a pályázat beadása után.

B. Orbán Emese
2019. 12. 27. 7:04
null
A már klasszikusnak mondható darabnak a jelenre is érvényes tanulságai vannak Fotó: Bach Máté
Vélemény hírlevélJobban mondva- heti vélemény hírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz füzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

– Több mint három és fél évtizeddel ezelőtt volt a bemutatója az István, a királynak a városligeti Királydombon. Említene egy-két érdekes megnyilvánulást, amely rávilágít a már-már klasszikusnak mondható rockopera hatásmechanizmusára?

– A rendszerváltás előtti időszakban történt, hogy egy szakmai társaságban némelyek egymást túllicitálva dicsérték zeneszerzői teljesítményemet a darab kapcsán. Ám mint mondták, a szöveganyag alulmúlta az előbbit. Nem értettem, hiszen Bródy János szövegalkotása nemcsak remekül szinkronizál a zenével, de talán tartalmilag a legkiegyensúlyozottabb a közös életművünkben. Erre a szinte patikamérlegen kimért munkára azért volt szükség, mert a pályánkon elég sok tapasztalatot szereztünk, és nem egyszerűen megzenésíteni gondoltunk egy, a magyarság régmúltjából kiemelt történetet, hanem annak a jelenre is érvényes kisugárzását, lehetséges tanulságait tartottuk szem előtt. Nos, eltelt néhány év, és a „licitálókat” 1990 után a liberális ellenzék soraiban találtam. Más. Színházi bemutatóra készültünk, és a főpróba előtt az akkori rendező félrehívott, mondván: le kellene vágni a végéről a Himnuszt. „Miért?” – kérdeztem. „Mert az felállásra késztet, és a sorok között ez nehézkes” – próbálta a kérdést pusztán technikai síkra terelni. „Jó, de a bemutató után te nyilatkozol a sajtónak!” – zártam a beszélgetést. (A Himnusz természetesen maradt.) Egyszer pedig egy agyonreprezentált modern kori zenész-énekes fiú jött elő azzal az ötlettel, hogy ő majd újrahangszereli a zenét, mert az már avítt. Hááát…

Fotó: Mirkó István

– A mindenkori közönség szereti a darabot.

– A közönség kitartó szeretete közben nem árt egyeseket emlékeztetni arra, hogy mely korszakban készült és került az emberek elé a darab. A Köztársaság téri pártházba vittük a szövegkönyvet, és elfogadták. De milyen áron! Belső köreikben azt terjesztették el, mintegy saját megnyugtatásukra, hogy a két főszereplő szimbolikus figura. Természetesen! De azt is mondhatnám, hogy naná! Persze kiszivárgott, és jó idő után megtudhattuk, hogy István király maga az előremutató, Európa felé tekintő Kádár János, a maradi, visszahúzó Koppány pedig a büntetését kiérdemlő Nagy Imre. Ha csak ennyiről szólna a rockopera, már régen nem kerülne színpadra szerintem.

– Tudtommal a Zikkurat Színpadi Ügynökség számtalan játszási engedélyt ad ki a saját produkcióin kívül. Kért esetleg már iskola is ilyet, hiszen napjainkra a darab a Nemzeti alaptanterv része?

– Igen, pár évvel ezelőtt, mintegy előképeként a Kisiskolás Istvánnak, még egy zeneiskola diákjai is összeálltak, és hangszereikkel, tanáraik vezetésével eljátszották a darabot. Ott voltam, megható volt.

A már klasszikusnak mondható darabnak a jelenre is érvényes tanulságai vannak
Fotó: Bach Máté

– Az István, a király iskolába megy…című versenyben ötezer, hazai és külhoni magyar nyelvű általános iskola vehetett részt. A diákok a YouTube-ra fogják feltölteni a rockopera egy-egy jelenetét. Milyen forrás állt rendelkezésükre és milyen eredménnyel zárult a pályázatra való jelentkezés?

– Köszönettel tartozunk Palkovics László miniszter úrnak, aki már oktatási államtitkárként is felismerte a kezdeményezés fontosságát, emellett innovációs és technológiai minisztereként a verseny modern, online technikán alapuló rendszerére vissza nem térítendő támogatást nyújtott. Az Emberi Erőforrások Minisztériumától, annak kulturális államtitkárságától kaptunk biztató leveleket, mindezek nyomán a verseny első szakaszát el tudtuk indítani, és úgy gondoljuk, hogy attraktív eredményekről számolhatunk be. Az István, a király című rockopera létrehozása általános iskolák és általános iskolások részéről nem egyszerű feladat. Az érintett területekről közel száz város és település jelezte részvételét iskoláin és szólistáin keresztül. Mintegy 1600 kisiskolás vesz részt a versenyben. A megméretés 2020-ban remélhetőleg már jelenetek és szólók formájában is felkerül az online felületekre. Úgy gondoltuk és gondoljuk ma is, hogy az István, a király egyfajta nemzeti összetartozást indukál, amit egyszerűen három és fél évtizede már nemzeti minimumnak hívunk. Úgy éreztük-érezzük, ez nem a mi magánügyünk, tehát továbbra is várjuk, hogy mielőbb kikeveredik a minisztérium és az államtitkárság adminisztrációjának útvesztőjéből az ismert és elfogadott költségvetés szerinti anyagi támogatás, és mindnyájan örvendezhetünk immár a harmadik generáció előadásának.

A téma legfrissebb hírei

Tovább az összes cikkhez chevron-right

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Címoldalról ajánljuk

Tovább az összes cikkhez chevron-right

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.