Különleges kiállítás nyílt az E-Galériában Anyag és ima címmel az 52. Nemzetközi Eucharisztikus Kongresszus (NEK) előrendezvényeként. A NEK 2018-ban kétfordulós pályázatot írt ki reprezentatív monstrancia művészi tervezésére és kivitelezésére, melyet az MMA-ösztöndíjas Lenzsér-Mezei Kata építész és ötvösművész nyert meg. A március 20-ig látogatható tárlat a díjnyertes alkotás tervezésének és elkészítésének folyamatát, valamint a monstrancia köré tervezett további liturgikus tárgyakat mutatja be.
A monstrancia, magyarul Úrmutató vagy szentségmutató a római katolikus egyházban az eucharisztia (oltáriszentség) ünnepélyes megmutatására szolgáló liturgikus kegytárgy, ünnepélyes szentségimádás vagy körmenet alkalmával használják, benne csiszolt kristályon vagy üvegen át látható a csíptetőbe fogott szentostya.
Lenzsér-Mezei Kata kiállított alkotásai szellemiségükben, anyaghasználatukban és szerkesztésükben szorosan kapcsolódnak a monstranciához.
A tervezéskor alapvetően törekedett a hagyománytisztelő tárgyfelépítésre, de az anyaghasználat, a szerkesztésmód és a részletek kiképzése teljes mértékben igazodik a kortárs trendekhez és lehetőségekhez. Nemesacél, aranyozott réz, kék üveg, optikai üveg, galvanizált réz, patinázott réz, beton felhasználásával készült, rendkívül kecses és letisztult formájú oltárgyertyatartóban, püspökgyűrűben, kancsókban és kelyhekben gyönyörködhetünk.
A használt eljárások sem hétköznapiak, medál és többféle mellkereszt díszítése is készült a mokuma gane (faerezet mintázatú fém) nevű több száz éves japán technikával, amelynek lényege, hogy eltérő színes- vagy nemesfém rétegek sokaságát dolgozzák össze egy tömbbé, majd az így kapott rétegelt anyagot különféle módszerekkel (csavarás, kovácsolás, forgácsolás) alakítják. Az így létrejövő díszítés minden esetben egyedi és megismételhetetlen.

Fotó: Teknős Miklós
– Ezekkel a tárgyakkal egy gondolatmagot szeretnék elültetni. Kibillenteni a látogatót az ezekhez a tárgyakhoz kötődő ismert, megszokott, hagyományos elképzeléseikből. Hiszen miért is mondanánk, hogy Krisztus gótikus vagy Krisztus barokk? Krisztus egyetemes, kortalan és transzcendens – fogalmazott Lenzsér-Mezei Kata.