Elültetni egy gondolatmagot

Különleges kiállítás nyílt az E-Galériában Anyag és ima címmel az 52. Nemzetközi Eucharisztikus Kongresszus előrendezvényeként.

B. Orbán Emese
2020. 02. 27. 7:01
Miért mondanánk, hogy Krisztus gótikus vagy barokk? Ő egyetemes, kortalan és transzcendens Fotó: Teknős Miklós
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Különleges kiállítás nyílt az E-Galériában Anyag és ima címmel az 52. Nemzetközi Eucharisztikus Kongresszus (NEK) előrendezvényeként. A NEK 2018-ban kétfordulós pályázatot írt ki reprezentatív monstrancia művészi tervezésére és kivitelezésére, melyet az MMA-ösztöndíjas Lenzsér-Mezei Kata építész és ötvösművész nyert meg. A március 20-ig látogatható tárlat a díjnyertes alkotás tervezésének és elkészítésének folyamatát, valamint a monstrancia köré tervezett további liturgikus tárgyakat mutatja be.

A monstrancia, magyarul Úrmutató vagy szentségmutató a római katolikus egyházban az eucharisztia (oltáriszentség) ünnepélyes megmutatására szolgáló liturgikus kegytárgy, ünnepélyes szentségimádás vagy körmenet alkalmával használják, benne csiszolt kristályon vagy üvegen át látható a csíptetőbe fogott szentostya.

Lenzsér-Mezei Kata kiállított alkotásai szellemiségükben, anyaghasználatukban és szerkesztésükben szorosan kapcsolódnak a monstranciához.

A tervezéskor alapvetően törekedett a hagyománytisztelő tárgyfelépítésre, de az anyaghasználat, a szerkesztésmód és a részletek kiképzése teljes mértékben igazodik a kortárs trendekhez és lehetőségekhez. Nemesacél, aranyozott réz, kék üveg, optikai üveg, galvanizált réz, patinázott réz, beton felhasználásával készült, rendkívül kecses és letisztult formájú oltárgyertyatartóban, püspökgyűrűben, kancsókban és kelyhekben gyönyörködhetünk.

A használt eljárások sem hétköznapiak, medál és többféle mellkereszt díszítése is készült a mokuma gane (faerezet mintázatú fém) nevű több száz éves japán technikával, amelynek lényege, hogy eltérő színes- vagy nemesfém rétegek sokaságát dolgozzák össze egy tömbbé, majd az így kapott rétegelt anyagot különféle módszerekkel (csavarás, kovácsolás, forgácsolás) alakítják. Az így létrejövő díszítés minden esetben egyedi és megismételhetetlen.

Miért mondanánk, hogy Krisztus gótikus vagy barokk? Ő egyetemes, kortalan és transzcendens
Fotó: Teknős Miklós

– Ezekkel a tárgyakkal egy gondolatmagot szeretnék elültetni. Kibillenteni a látogatót az ezekhez a tárgyakhoz kötődő ismert, megszokott, hagyományos elképzeléseikből. Hiszen miért is mondanánk, hogy Krisztus gótikus vagy Krisztus barokk? Krisztus egyetemes, kortalan és transzcendens – fogalmazott Lenzsér-Mezei Kata.

A reprezentatív monstranciának ez az ősbemutatója, a kiállítás május 22-től Mádon lesz látható a tokaji Szent Orbán-napokon.

Az 52. Nemzetközi Eucharisztikus Kongresszust szeptember 13–20. között rendezik Magyarországon, a változatos, mély lelki élményt és számos kulturális programot kínáló esemény közösségbe hív és megszólít minden keresztényt.

A téma legfrissebb hírei

Tovább az összes cikkhez chevron-right

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Címoldalról ajánljuk

Tovább az összes cikkhez chevron-right

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.