– A Tizennyolc és a Tizenkilenc című színdarabok rendezőjeként mi a véleménye a lapunkban zajló szabadkőműves-vitáról?

Folytatódik a színházak közös működtetése
Közleményt adott ki a Kulturális és Innovációs Minisztérium.
– A Tizennyolc és a Tizenkilenc című színdarabok rendezőjeként mi a véleménye a lapunkban zajló szabadkőműves-vitáról?
– Minden olyan csoportosulás, amelyik nem nyilvános és hálózatként működik, joggal ad okot a gyanúra. Nyilvánvaló, hogy ha zárt körben jönnek össze emberek, akkor az valamilyen céllal történik. A magyar szabadkőművességnek voltak nyilvános, emberbaráti céljaik, de sok olyan esemény kötődik hozzá, amelyik ezek ellenkezőjét igazolja. Ma már tudjuk, hogy a magyar társadalom gyökeres átalakítása volt egyes páholyok célja. Noha nem akarták feldaraboltatni Magyarországot, végtelenül alkalmatlanok voltak az ország vezetésére Diner-Dénes Józseftől kezdve egészen Jászi Oszkárig. Utóbbi őszintén megdöbbent, amikor az aradi tárgyalásokon rájött, hogy a románok nacionalisták. Az ideológiai vakságuk az igazán veszélyes, hisz Jászi Oszkárnak a saját ideológiája volt a heroinja, a saját gondolataitól volt belőve, mert ha ő csak akkor fedezte fel, hogy a Román Nemzeti Párt egy nacionalista párt, akkor biztos nem lett volna szabad politikával foglalkoznia.
– Romsics Ignác történész szerint ez csak mese.
– Raffay Ernő több kiváló könyvet írt a témáról, képmutatás lenne azt állítani, hogy valótlant állít. Az a fajta pacifista tehetetlenség, ami az első világháború végén kábulatba ejtette a magyar vezető réteget, sok szálon összeköthető ezekkel a páholyokkal. Manapság, amikor szobrokat döntenek le, amikor városok lángolnak egész Amerikában, nehéz nem ferde szemmel nézni azokra a csoportokra, melyek mindenáron meg akarják változtatni a társadalom fölépítését és el akarják törölni azokat a tradíciókat, amelyek az európai civilizáció gerincét alkotják. Európa esztétika, rend, biztonság, az én fejemben mindaz, ami érték, ehhez kapcsolódik. Ki és miért akarja ezt felszámolni? Ez a kérdés.
– Amikor Amerikában már Lincoln elnök szobrát is ledöntik, az mindennél jobban jelzi, hogy milyen nagy szükség van a történelmi tudásra. A Magyar Kanizsai Udvari Kamaraszínháznak az a küldetése, hogy történelmi előadásokat vigyen színre. El lehet kerülni a belső amerikanizálódást?
– Az amerikanizálódást csak úgy tudjuk elkerülni, ha a jelenünket eredményező múltunkat, vagyis a történelmünket részletesen ismerjük, és ennek egyik legfontosabb eszköze a színház. Engem először az 1918-as év eseményei, a Magyar Királyság utolsó napjai érdekeltek, és döbbenten láttam, hogy erről még senki sem írt drámát. Pedig a magyar közönség rendkívül nyitott a történelemre, ezt tapasztalatból mondom, hisz az Őrvidéktől Székelyföldig eddig több mint kétszáz helyszínen játszottunk. A kommunizmus idején, Szabadkán akartam egy előadást készíteni Buda visszafoglalásáról, természetesen abban a pillanatban letiltották. A háború idején átjöttem az anyaországba, és döbbenten észleltem, hogy a magyar történelmi témák nem különösebben népszerűek a színházi szakmában, a szerb színházban viszont évadonként legalább egy történelmi témájú előadást vittek színre. A Szkénében dolgoztam, és minden előadásra nyertünk pénzt, csak a magyar történelmi témájúakra nem. Egyszerűen közölték, hogy ez senkit nem érdekel. Akkor visszamentem Szerbiába, és Magyarkanizsán hoztam létre a színházunkat 2002-ben, magyar állami támogatással.
– Budapesten vagy egy határon túli helyszínen van nagyobb tétje egy ilyen előadásnak?
– Sok határon túli területen könnyezett már a közönségünk, de úgy érzem, hogy a fővárosban ugyanilyen fontos, mert itt van a nemzet ifjúságának nagy része. Nagyon érdekes tapasztalatunk volt a felvidéki Rozsnyón. Az 1944-ről szóló Magyar Pietát mutattuk be, és az előadás után döbbent csend vett körül minket, szinte tapintható volt a feszültség, mert szabadon, tabuk nélkül beszéltünk a színpadon. Végül állótapsot kaptunk. Kényes helyzet volt, mert a kommunizmus pánszláv mivoltáról szólt az előadás. A felvidékieket sokkolta, hogy erről ilyen nyíltan lehet beszélni a színpadon, de nekünk az a célunk, hogy mindenről szabadon lehessen beszélni. A kommunizmusban nőttem fel, egy életre elegem van a régi és az új PC-cenzúrából is.
– Az utódállamokban volt gondjuk emiatt?
– Szenvedélyes kerékpáros vagyok, úgyhogy engem simán el lehet sodorni egy teherautóval, de eddig a hajam szála sem görbült. Egyszer szúrták ki Szatmárnémetiben a kocsink gumiját, 2010 előtt pedig volt, hogy furcsán működött a telefonom, talán lehallgattak, vagy a fene tudja. De amiről mi beszélünk, arról jogunk van beszélni, csak a rossz szokásjog szűkíti az írott jog hatását az utódállamokban, és ezt csak akkor tudjuk meghaladni, ha megtanulunk élni a jogainkkal. Az a dolgunk, hogy elvigyük a szólás szabadságát az egész Kárpát-medencébe, azt az érzést, hogy lehet a történelmünkről szabadon beszélni, mert nem lehet tabutéma az, hogy 1918 után az etnikai kiszorítás és tisztogatás politikáját alkalmazták ellenünk.
– Önök is részt vesznek a Déryné-programban, amellyel olyan helyekre juthatnak el színházi előadások, ahol már emberemlékezet óta nem volt ilyen produkció? A balliberális sajtó sokallta a programra szánt egymilliárd forintot.
– A Tizennyolc és a Tizenkilenc című előadásainkkal, valamint egy monodrámával veszünk részt a programban. Alig várjuk, hogy ismét járjuk a vidéket, mert mi már húsz éve járunk olyan helyekre, ahol évtizedek óta vagy soha nem lépett fel professzionális társulat. Hogy mennyire fontos ez a program, arról elmesélek egy rövid történetet: amikor egy nyugat-bácskai faluban játszottunk, és az előadás előtt a munkatársaim állítgatták fel a színpadi emelvényeket, a kezdés előtt már négy órával odagyűltek a helybéliek, és figyelték a technikai készülődést. Ebben a faluban éreztem, hogy az embereknek igenis kell a kultúra, és láttam az arcukon azt az érzést, hogy „No, mégis érünk valamit”. Igenis érnek, ezeket az embereket nem hagyhatjuk magukra, mert ha a vidéket hagyjuk elsüllyedni, attól nem virágzanak fel a nagyvárosok. Az a célunk, hogy a községek, a kisvárosok lakosságmegtartó erejét erősítsük, mert ha kiürül a vidék, akkor megszűnik a magyar szállásterület, és ezt nem szabad megengedni.
– Hogyan hat jövőbeli terveikre a járvány?
– Szorongással és reménnyel várjuk az őszi évadot, hiszen szeptember végén kezdenénk, a XIII. kerületben játszunk a Pozsonyi úti református templom színpadán, illetve lenne egy erdélyi turnénk is. Persze minden a járványtól függ. Tavaszra délvidéki turnét szervezünk. Hogy 2021-re mit fogunk készíteni, az más kérdés, gondolkodtam már egy IV. Károlyról szóló királydrámán, mert ha belegondolunk, az ezeréves magyar királyság egy szenttel kezdődött és egy boldogig tartott; de a Mohács körüli időszak, a török háborúk vagy akár a nápolyi hadjáratok is érdekelnek. Az a közös bennük, hogy ha egy kort előveszünk, láttatnunk kell a lelkületét, a becsület akkori felfogását, és úgy kell színre vinnünk, hogy a közönség azt érezze: időgépbe ült bele az előadáson. Ha megérti a múltat, lehet, hogy másképp fog gondolkodni a jövőről is.
Közleményt adott ki a Kulturális és Innovációs Minisztérium.
Vajon ez az adaptáció jobban teljesít majd, mint a Hófehérke?
Lebilincselő kortárs táncünnep világsztárokkal a Nemzeti Táncszínházban.
Állítólag hónapok óta tárgyaltak.
Részegen felhajtott a vasúti sínekre, amivel vágányzárat okozott
A román Hunyadiról kérdezték a sorozat íróját, Bán Mór meghökkenő választ adott az újságírónak
Az AI szerint ezt az 5 kifejezést csak a legigénytelenebbek használják
Gyorsított EU-csatlakozás: Ukrajna újabb területen fenyegeti Magyarországot
Farm VIP: megvan az újabb kieső, megfogyatkozott a piros csapat
Ukrán szélsőségesek fenyegették meg a Mi Hazánk európai parlamenti képviselőjét + videó
Trump történelmi jelentőségű döntést hozott
Ezek a fűszernövények segíthetnek az Alzheimer-kór elleni küzdelemben
Putyin titkos DNS-e, ebben a betegségben szenved az orosz elnök
Szabó Bálint már megint a Dunába ugrott + videó
A béketörekvések ellen lobbizik Berlin
Elfogyott az oroszok türelme, lebuktatták Ukrajnát
Közleményt adott ki a Kulturális és Innovációs Minisztérium.
Vajon ez az adaptáció jobban teljesít majd, mint a Hófehérke?
Lebilincselő kortárs táncünnep világsztárokkal a Nemzeti Táncszínházban.
Állítólag hónapok óta tárgyaltak.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.