A kommunista terminológia szerint „huliganizmus”-nak nevezett ifjúsági jelenséget szoros összefüggésbe hozták a könnyűzenei áramlatokkal, leginkább a rock and rollal. Éppen ezért ezt a zenei stílust csak nagyon vigyázva engedték érvényesülni, a tévében, rádióban minimális megszólalási lehetősége volt a képviselőinek, és kislemezen ugyan megjelenhetett a Martiny együttes rock and roll szerzeménye, de túl sok reklámot nem kapott. Hogy, hogy nem, egészen a hatvanas évek végéig kellett várni, amíg Fenyő Miklós színre vonulásával a tévé képernyőin is teret kapott, de ekkorra már csaknem másfél évtizedes lemaradásban volt hazánk Amerikához képest. Ez is azt mutatja, hogy a kommunista elvtársak jól végezték a dolgukat, a rock and roll őrületet, ezzel együtt pedig a jampeceket és a „huligánokat” kellőképpen kordába szorították. Ez a magyarázata annak is, hogy amikor Fenyő Miklósék 1980-ban meghirdették a nagy rock and roll nosztalgiát, alig-alig volt mire emlékezni, hiszen rajtuk kívül ezt a stílust nálunk jóformán senki nem követte nemzetközi szinten is elfogadható színvonalon, de őket is háttérbe szorították a hetvenes években.
Rock and roll helyett munkásdalárdákat!
Ugyanezt a visszaszorítást szorgalmazta a budapesti MSZMP végrehajtó bizottságának beszámolója 1960-ban, amelyben célként fogalmazták meg az ifjúsági klubok számának gyarapítását, de azt is csak a szocialista embereszménynek megfelelő módon. Jól jellemzi a korabeli viszonyokat, hogy az addigi ifiklubokkal egyáltalán nem voltak elégedettek, nyilvánvalóan azért, mert túl sok nekik nem tetsző könnyűzene jelent meg bennük, ugyanakkor azt szerették volna, ha ezeket munkásdalárdákkal töltötték volna fel. A párt KISZ-klubokra gyakorolt befolyásának növelésére tartott igény ugyancsak hangot kapott ebben a beszámolóban, amit az ifjúsági szervezetén keresztül könnyűzenei téren 1960-ban leginkább a tánciskolák és táncversenyek szervezésével tudott elérni a párt. Ezt az elképzelést sikeresen keresztülvitték, mert a fővárosban jóformán nem volt olyan tánciskola a hatvanas években, amit ne a KISZ égisze alatt szerveztek volna. A vendéglátóipari szórakozóhelyek kulturális tevékenységének kialakításában szintén tevékeny szerepet szántak a KISZ-nek.