A kötet másik fajsúlyos része a korai Kádár-rendszer zenetudományi tevékenységének elemzése, felvetve azt a kérdést, hogy 1956 mennyiben és milyen téren jelentett cezúrát a populáris zene hatalom által irányított zenetudományi-zeneesztétikai megítélésében. A kiadvány külön alfejezetekben boncolgatja a zenetudósok által felvetett közérthetőség, a szabadidő felhasználása, a giccs és az értékes szórakozás közötti különbség, valamint a közízlés formálhatóságának problematikáját. Utóbbi keretében egy, a kommunizmusban addig szokatlan, 1962-ben Losonczi Ágnes által a Ganz-MÁVAG több mint háromszáz munkása körében végzett felmérést is elemez, melynek során az eredeti kutatás megállapította, hogy a műveltség foka és a „komoly” művészetek befogadására való készség között egyenes arányosság figyelhető meg. Vitányi Iván, a Kádár-rendszer megmondó emberének szerepe többször, többféle tematikában is mély elemzést nyer, ami a könyv egyik nagy erénye. Szóba kerül Vitányiék alkotókészség-vizsgálata, de a beattel kapcsolatos, meglehetősen részletekbe menő állásfoglalása is. A a könyv írója a jazz mint szórakozási forma kezdeti elítélésére, illetve zenei kategóriaként még a zenetudósok között is megfigyelhető bizonytalan besorolására is felhívja a figyelmet. Ehhez kapcsolódóan pedig álljon itt a könyvből vett részlet Kodály Zoltán beszédéből, amelyet 1962-ben a zeneművészeti szövetség ülésén mondott: „Hogyan jusson el az igaz szerelem magasztos érzéséig, vagy csak a nagy költők erről szóló remekeinek megértéséig az, aki a legdurvább erotika légkörében nő fel, és hogy találja örömét a mozarti zenekar éteri hangzásában, akinek füléből legfogékonyabb éveiben a szaxofon és a csúszkáló rézfúvók akkordjai kiölték a nemesebb hangzás érzékét? […] A szövetség bölcseire kell bíznom, hogy ez ellen a jazz-áradat ellen micsoda védekezési módot tudnak kieszelni. De hogy valamit tenni kell, az kétségtelen, mert belefullad egész zenei közéletünk”.