Ignácz Ádám arról ír, hogyan viszonyultak a kutatók – legfőképpen Szabolcsi Bence, Maróthy János, Pernye András, Vitányi Iván és Gonda János – a könnyű műfaj legkülönfélébb ágaihoz, miközben – hogy, hogy nem – befolyással is bírhattak a kommunista döntéshozókra. Magyarán: a bátrabb és befolyással bíró zenetudósok akár egy-egy populáris zenei stílus hivatalos megítélése, hovatovább engedélyeztetése vagy betiltása körül is bábáskodhattak, ha ezt ambicionálták.
Pártos zeneműveket!
A kötet érdeme, hogy kitér a szovjet kultúrpolitikában bekövetkezett változásokra, egyebek mellett a Zsdanov által kezdeményezett zeneszerzők és zenetudósok 1948. januári tanácskozására, melynek következtében a Szovjetunió Kommunista Pártja egy hónappal később kiadott egy zenei határozatot, ami természetesen kihatással volt az egész keleti blokkra, így hazánk zenepolitikájára is. Ez nem szólt másról, mint hogy az ítészeknek és az alkotóművészeknek hatniuk kell egymásra – nyilvánvalóan a kellőképpen pártos zeneművek kerültek ekkor előtérbe. Még az is előkerül, ahogy egy szovjet vezető elvtárs, bizonyos Martinov a magyar–szovjet barátság hónapjának keretében 1952 februárjában első kézből adta az instrukciókat, hovatovább az utasításokat, hogyan kell szovjet mintára együttműködniük a zenekritikusoknak a művészekkel. A gyakorlat nyelvére lefordítva: akár szocialista témaötletekkel is előállhattak (!) a pártosság jegyében az alkotók felé. Magyarország helyzete azonban nemcsak a Kádár-, hanem már a Rákosi-korszakban is egy kicsit egyedi volt: miközben Rákosiról a legkülönbözőbb fórumokon azt harsogták, hogy ő Sztálin legjobb tanítványa, a kultúrpolitika szintjén 1951-től finoman ugyan, de teret kaptak azok a zenei kutatások is, amelyeket nem a kommunista párt állított a középpontba.
A szerző azt is világossá teszi, hogy az akkoriban legfontosabb két zenetudós szaktekintély, Kodály Zoltán és Szabolcsi Bence ekkortól működhetett viszonylagos szabadságban (ismert az a városi legenda, miszerint az operaházban a következő párbeszéd zajlott le Rákosi és Kodály között. Rákosi: „–Mostanában nagyon sok rosszat hallok önről, Kodály elvtárs! Mire Kodály: – Én is magáról, Rákosi elvtárs!”). A finom korrekciót jelzi az is, hogy ugyanebben az évben létrejöhetett az MTA égisze alá tartozó Zenetudományi Bizottság és Népzenekutató Csoport, valamint a Zeneművészeti Főiskola zenetudományi tanszéke.