Az 1956-os forradalom leverése után menekült el az országból, Amerikában, a műfaj hazájában neves dzsesszmuzsikussá vált, fél évszázad múltán hazatért, és most új zeneművel tiszteleg a sorsfordító esemény előtt. Tommy Vig ütőhangszeres, vibrafonos, zeneszerző, hangszerelő sokadjára adja bizonyságát hazaszeretetének és a szabadság iránti elkötelezettségének. Forradalmi sorozat című, öttételes szerzeményének bemutatóját október 17-én a Budapest Jazz Clubban tartják.

Fotó: MW / Németh András Péter
Az előzmények közé tartozik Budapest 1956 című díjnyertes műve, amely több éven át hangzott el a forradalom Los Angeles-i emlékművénél rendezett megemlékezéseken. Héttételes ciklussal adózott a magyar irodalom olyan, általa nagyra becsült alkotóinak, mint Petőfi Sándor, Jókai Mór, Arany János, Ady Endre, József Attila, Karinthy Frigyes és Rejtő Jenő. De ugyanígy kifejezte tiszteletét a magyar sport nagyjai előtt: Aranyszimfóniák című szerzeményét a londoni, a Riói aranyálmokat pedig a brazíliai olimpia magyar érmeseinek világraszóló teljesítménye ihlette.
A Forradalmi sorozat tételeinek címe kifejezi a szerző hűségét a felkelés eszméje iránt: Forradalom, A magyar nép dühös a kommunizmusra, A lélek forradalma, Védeni a magyart és Pihenő pillanat. Jóllehet a zongorára, vibrafonra, nagybőgőre és ütőhangszerekre komponált művet dzsesszmuzsikusok szólaltatják meg, az inkább kortárs zenének tekinthető, amelyben improvizációk is szerepet kapnak. Tommy Vighez egyaránt közel áll a dzsessz és a klasszikus zene; ahogyan egy interjúban megfogalmazta, mindkettő benne él. Az esten a zenei folyamatokat maga a szerző irányítja zongorán, társai vibrafonon és ütőhangszereken Zsoldos Béla, nagybőgőn Csuhaj-Barna Tibor, dobon Jeszenszky György. A program izgalmas részének ígérkezik a harcok felidézése Vig és Jeszenszky dobpárbajával. A koncert második részében magyar népdalok és versek ihletésére született kompozíciók hangzanak el a szerző felesége, a koreai születésű Mia Kim énekesnő közreműködésével.
A Forradalmi sorozatból néhány nappal később – a járvány miatt közönség nélkül – felvétel is készül a Magyar Rádió stúdiójában, így azok, akik nem voltak jelen a bemutatón, később meghallgathatják a Bartók rádió műsorában.