A Mini együttes
A FolkEmbassy koncertje fontos párhuzamokat mutat meg
A zenekar december 28-án ad koncertet a MáraiKultban.
A Mini együttes
Az 1968-ban Czipó Tibor (gitár), Kiss Zoltán (basszusgitár) és Dobos Doxa Sándor (dob) alapította Mini a rhythm and blues és az underground igéjét hirdette a jórészt hippikből verbuválódott közönségének. Rövid idő elteltével Török Ádám (fuvola, ének) és Závodi János (gitár) csatlakozott a trióhoz, egy évvel később (a Radics Béla fémjelezte Sakk-Matt előzenekaraként) már az Ifjúsági Park közönsége előtt tapasztalhatták meg a tomboló közönségsiker felemelő érzését.
A Generálhoz, a Bergendyhez és az LGT-hez hasonlóan az immár Török Ádám vezényelte Mini csillaga is 1971-ben kezdett felragyogni, amikor a „kötelező” tagcseréket követően (Závodi kilépett, Doxát Román Péter váltotta a doboknál) létrejött az „aranykor” felállása: Papp Gyula billentyűs hangszerek, Nagy István basszusgitár, valamint Németh „Nemecsek” Tamás dob. Még az év nyarán az Illés együttessel indultak központi ORI-turnéra, egy esztendővel később, a következő nyári koncertsorozaton az LGT előtt forrósították fel a hangulatot. Szerencséjükre a hetvenes évek eleje éppen kedvezett az általuk preferált és mesterien művelt progresszív rock muzsikának, amely aztán 1972–73-ban három kislemezt (Gőzhajó/Délelőtt; Haloványkék gondolat/Ne félj; Kereszteslovag/Sirályok) eredményezett. A Minit fajsúlyos muzsikájával ekkoriban a Syrius méltó párjaként emlegették, különös tekintettel az örökösök által hanghordozókról letiltott Bartók Béla – Este a székelyeknél/Román táncok darabjának progrockosított átiratára. Ugyancsak 1972-ben felléphettek a székesfehérvári Videoton Nemzetközi Jazzfesztiválon, ahol az Éjféli nap, illetve Ködben című dzsesszes, instrumentális kompozíciójukkal hódították meg az intellektuális muzsikára fogékony vagy épp sznob közönséget. Mert azért ilyen is akadt…
A Mini aranykorszakának hanghordozós lenyomatát mindössze a három kislemez és a Magyar Rádió által rögzített (fentebb említett) két tétel őrzi. A Bartók-átiratokat ugyancsak hangszalagra vették, ám a felvételnek nyoma veszett. Hiába állt készen tucatnyi szerzemény, a hippivezérnek kikiáltott, s mint ilyen, a „társadalomra veszélyes elem” Török Ádámmal az MHV nem volt hajlandó nagylemezt megjelentetni. E hiányosságot előbb a Moiras Records pótolta 2008-ban, a Fruit Pebbles LP és CD kiadványával, majd ennek három szerzeménnyel kibővített CD-változatát (Emlékút a Ballada folyón) hét esztendővel később a GrundRecords dobta piacra.
Papp Gyula 1973-ban a frissen alakult Skorpióban folytatta, két évvel később Nagy István basszusgitáros, majd ismét két év elteltével Németh Tamás hagyta el a zenekart. A Mini azonban a progresszív rockot Fender zongora-fuvola párosítású dzsesszrockra cserélve egyelőre makacsul kitartott. Többször változó felállásban 1978 és 1983 között négy nagylemezt is megjelentett (Vissza a városba, Úton a Föld felé, Koncert, Dzsungel), majd utolsó albumuk boltokba kerülésének évében „leszereltek”.
A Budapest Sportcsarnokban 1993-ban, a huszonöt éves jubileumra egy koncert erejéig újra összegyűlt a „kis” csapat, ahol szinte minden egykori Mini-tag színpadra lépett. Öt évvel később Török Ádám és a Mini elnevezéssel újjáalakulva ismét belevetették magukat a rock and roll sűrűjébe. Változó személyi összetételben és formációban azóta is működnek, sőt az elmúlt esztendőkben friss vagy épp válogatás-CD-anyagokkal is igyekeztek életjelet adni magukról.
2011-ben, bizonyítva a rock és környéke kortalanságát, időszerűségét, a negyven évvel korábbi összeállításban a négy muzsikus – Török Ádám, Papp Gyula, Nagy István, Németh „Nemecsek” Tamás” – lélekben megfiatalodva, ős-Mini néven számos nagy sikerű koncertet adott országszerte.
[embed]https://www.youtube.com/watch?v=s5musM_gtFU[/embed]
A Syrius együttes
Ha valamely bandáról elmondható, hogy végigjárta a magyar zenei élet stációit, az épp a Syrius. Pályafutása első szakaszában, 1962-tól ragacsos tánczenét játszott, majd a beat megjelenésekor, a többiekhez hasonlóan – igaz, annak könnyebbik oldalát magukévá téve – beállt a sorba. Egy Tranzisztori értelmezhetetlen című zöngeménnyel indultak az 1967-es táncdalfesztiválon, de ettől az egy évvel későbbi Így mulat egy beates magyar úr álnépies blődli sem volt különb. Ezekhez képest a későbbi hungariás és LGT-s Barta Tamással a soraiban előadott Fáradt a Nap kései beat nótája már komoly színvonalat képviselt.
A zenei evolúciós folyamat tehát elindult, hogy száznyolcvan fokos fordulattal meg se álljon a Baronits Zsolt (tenor szaxofon) alapító-zenekarvezető által megálmodott merőben más, új hangzás és stílus megvalósításáig. Az 1970-es év elejére Pataki László orgonistával, Orszáczky „Jackie” Miklós basszusgitáros-énekessel, Ráduly Mihály szaxofonossal, valamint Veszelinov András dobossal összeállt az a legendás Syrius formáció, amely a mindössze hároméves működése alatt zenetörténelmet írt.
Állandó klubjukban a Csanády utcában, valamint – többek között – a Műszaki Egyetem Bercsényi-kollégiumában rendszeresen telt ház előtt mutatták be progresszív-dzsesszrock darabokból felépített programjukat. Kevés olyan társulatról tudunk Magyarországon, ahol öt egyenrangú, kiváló tehetségű muzsikus dolgozik egy csapatban. A második, úgynevezett „nagy” Syriusról ez biztonsággal kijelenthető. Nem csoda hát, hogy külföldön is felfigyeltek egyedülálló produkciójukra, majd valamilyen csoda folytán, 1970 év végén ausztráliai turnéra indulhattak. Csodát emlegettünk, hiszen akkoriban, a létező szocializmus szigorú, de igazságtalan keretei között mindez egyáltalán nem volt magától értetődő. Minden az Interkoncerten mint magyar, egyeduralkodó szervezővállalaton múlott, ám „nyugati” részről kellett hozzá egy Charles Fisher nevezetű producer is. Mindenesetre Ausztráliát huszáros rohammal bevették. Olyannyira, hogy a Festival Recording Studiosban 1971-ben elkészíthették a zömében Pataki László komponálta tételekből álló Devil’s Masquerade című albumukat, miközben idehaza a Rottenbiller utcai stúdió közelébe sem juthattak… A következő esztendőben aztán Magyarországon is elérhető lett Az ördög álarcosbálja LP, amelyet az úgyszintén monopolista hanglemezgyár mindössze háromezer (!) példányban volt hajlandó megjelentetni. Hogy lett volna igény többre is? Kit érdekel! Tény, hogy az illetékesek valamilyen okból kifolyólag „elfelejtettek” utángyártani… Erre csak jóval később, 1981-ben kerülhetett sor, akkor is Krém márkanév alatt. A nagylemez szürke egyenborítóban, de legalább valamivel nagyobb példányszámban került a boltokba. Az, hogy tizenkét esztendő múltán digitalizált formában is kiadták, nem sokat változtatott a jobb sorsra érdemes együttes korabeli hányattatásain.
1972-ben a frenetikus sikerre való tekintettel ismét külföldi megkeresés érkezett, ezúttal (ugye ismerős valahonnan?) a lincolni Great Western Express Festivalra. Ahová – a fentebbiekből is emlékszünk – végül a Locomotiv GT utazott vendégszereplésre. Pedig egyértelműen a Syriust hívták. Baronits Zsolt visszaemlékezése szerint az Interkoncert egyik munkatársának hozzáállása jól jellemzi a korabeli hazai viszonyokat: „Az illetékes elvtárs háromezer fixet kért valutában és minden külföldi fellépés után tíz százalékot. Mondtam neki, rendben… [ezenfelül] adjak neki százezer forintot egy összegben. ’72-ben egy lakás ára volt. Ha lett volna, adtam volna.”
A rövid időre Tátrai Tibor gitárossal kibővült csapat a második ausztráliai utazás meghiúsulását követően szétszéledt. Orszáczky Ausztráliába, Ráduly az Egyesült Államokba távozott, Tátrai pedig belépett a Minibe. Baronits, Pataki és Veszelinov egyelőre maradt, Turai Tamás énekessel és más muzsikusokkal tovább írták az immár könnyebben emészthető funkyra váltó Syrius történetét. Kiadtak egy nagylemezt Széttört álmok címmel (1976), de korábbi sikereiket már nem tudták megismételni. Az együttes pályafutása két évvel később, kilenc albumot, tizenegy kislemezt, valamint számos kalózfelvételt maga után hagyva véget ért.
A „nagy” Syrius ötfős tagságából mára csupán ketten maradtak. Baronits Zsolt 1999-ben, Veszelinov András 2007-ben, Orszáczky Jackie egy évvel később Sydney-ben távozott az élők sorából. 2001-ben a Margitszigeti Szabadtéri Színpadon, neves vendégzenészekkel, utoljára koncertezett a legendás zenekar.
A zenekar december 28-án ad koncertet a MáraiKultban.
Az utolsó évad 2025-ben érkezik.
Pannonhalmán átélhetjük az ünnep misztériumát.
Érdekességek Mariah Carey örökzöld slágeréről.
Buszmegállóba csapódott egy autó Debrecenben, több ember megsérült - videó
Veszélyben a 13. havi nyugdíj! Rémes, Magyar Péter tényleg mindent elvenne az idős emberektől?
A szakemberek is lefagytak attól, amit a vadkamera rögzített
Nógrádi György: Ha nem lesz megoldás, a német lakosság fogja kézbe venni a dolgokat + videó
5+1 csillagjegy, amelyekre sosem látott szerencse vár az újévben
A Mol-vezérnek elege lett, fillérekért osztogatták a luxusautókat, már magyar áldozata is volt a vámháborúnak - a legolvasottabb pénz- és tőkepiaci hírek 2024 júliusban
Félelem uralkodik Magdeburgban – exkluzívan nyilatkozott egy helyi magyar nő a lapunknak
A kolbászkirály elárulta a legfinomabb, házi csabai kolbász receptjét
Óriási tüntetés a magdeburgi támadás miatt Németországban + videó
Néhány hónap múlva jogerős ítélet születhet az egyik legrejtélyesebb alvilági leszámolás ügyében
Megingott a Guardiolába vetett bizalom? Haaland válaszolt
Hansi Flick meglepő nyilatkozatot adott a Barcelona újabb veresége után
A zenekar december 28-án ad koncertet a MáraiKultban.
Az utolsó évad 2025-ben érkezik.
Pannonhalmán átélhetjük az ünnep misztériumát.
Érdekességek Mariah Carey örökzöld slágeréről.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.