Tóth Dezső kulturális miniszterhelyettes a tatai rocktanácskozással egyidőben zajló lengyelországi válság hatására erőteljesen és egyértelműen felhívta arra a helyszínen megjelent, feltűnően lezser, sokszor sportosan öltözött pop-rockzenészek figyelmét, hogy nem lesz pardon, ha bizonyos határt átlépnek, főleg a dalszövegeikben. Ahogy fogalmazott: „Nem lesz olyan dal, amelyik arról szól, hogy a Moszkva téren felszáll a villamosra az ellenőr, majd a dal végén ettől az ellenőrtől kérdezik meg, hogy az egész világra van-e bérlete. Nem lesz. Ahol ilyen elhangzik, hivatalos szerv által rendezett rendezvényen, magánúton, művelődési otthonban, bárhol, a működési engedélyt bevonjuk.” Tiszta sor, aki bátran meri kritizálni bármilyen érzékeny részletében is a fennálló rendszert, egykönnyen megbánhatja, és ellehetetlenítik. Vehemens felszólalásában a tárca helyettes vezetője hozzátette: „Akkor, kérem szépen, amikor az irodalomban, az irodalmi folyóiratokban, szerkesztőkkel, színházigazgatókkal, filmrendezőkkel, stúdióvezetőkkel a művelődéspolitika egy korrekt partnerviszony alapján ideológiai és politikai jellegű vitákat folytat, konszenzusra tudnak jutni a kölcsönös felelősség alapján, akkor csak nem gondolják, hogy itt pedig nem fogjuk csinálni?” Az üzenet szintén egyértelmű, a könnyűzenészeket a hatalom be akarta tagolni a többi művészeti ág közé, hogy ugyanúgy ellenőrizhesse, mint pályatársaikat, aminek persze lett volna előnye is a pop-rockzenészeknek, hiszen akkor „felemelték” volna őket a „magas művészetek” szintjére. Végső soron ez a mindent kontrollálni szándékozó akarat a kultúrpolitika részéről mindvégig nyomon követhető volt a Kádár-rendszerben, de a kommunista alapelvek sokszor sérültek egyrészt a cenzorok figyelmetlensége vagy slendriánsága okán, másrészt a talpraesett zenészek közismert lavírozási képessége miatt is. Az Almási Tamás által a helyszínen forgatott Sok húron pendülnek című dokumentumfilmben ezen a ponton bevágtak egy kényszeredett tapsot a zenészek részéről, ami a hátteret ismerve nem volt túl meggyőző, és szinte biztos, hogy nem ekkor hangzott el, csak manipulálták a felvételt. Mindenesetre a zenészek óhatatlanul besétáltak az oroszlán barlangjába, és belementek abba a játékba, hogy meghallgatják a főnököt, és közben magukban azt gondolnak, amit akarnak.
A FolkEmbassy koncertje fontos párhuzamokat mutat meg
A zenekar december 28-án ad koncertet a MáraiKultban.