Ki ne ismerné a magyar faluképet máig meghatározó „Kádár-kockák” egyenablakaira betonvasból hegesztett napsugaras ablakrácsokat? Az állami építkezésekről „szerzett” vízvezetékcső vázra szerelt hullámpalás teraszfedéseket, a homlokzatot díszítő háromszögeket és tükörcsempéket, a lemezhulladékból összetákolt kerítéseket? A hiányból fakadó buherálás szegényszagú kreálmányait. Vagy a nyolcvanas-kilencvenes évek építészeti stílusburjánzásait? Amikor a „legvidámabb barakk” osztályharcban edzett helytartói sem sütötték már minden szépítő törekvésre a bélyeget, hogy „dekadens kispolgári urizálás”. Csakhogy a kiölt jó ízlés, arányérzék és hozzáértés hiányában az eredmény valami esztétikailag végtelenül kellemetlen neokatyvasz lett. Öntött műgyanta oroszlánszobrok és bábos erkélykorlátok próbálták ellensúlyozni a szocialista típusterv lélek nélküli sivárságát. Vagy más helyen a félreértve alkalmazott neobarokk, neoreneszánsz építészeti motívumok teremtettek a műanyag nyílászárókkal diszharmonikus összképet. Ilyen épületek láttán ugyanaz a gyomortájéki érzésünk támadt, mint amikor megfigyelhettük a kilencvenes évek lila öltönyös vállalkozóit kivillanó fehér teniszzokniban, makkocskás mokaszinban, és nevettünk rajtuk, mert kizárólag ők, az olajszőkítés és borhamisítás királyai nem tudták, hogy meztelenek.
Amikor Szalai András építész-művészettörténész egyetemi tanár a hetvenes-nyolcvanas-kilencvenes években hallgatóival járta a vidéket és az épített környezet esztétikájára érzékeny szakemberként fényképezőgépével gyűjtötte a népszokássá vált barkácsolás, buherálás, gányolás, később az építészeti kivagyiság példáit, nem gondolt arra, hogy ez valamikor kordokumentum lesz. Az így összegyűlt jókora képanyagot most négyszáz oldalas albumban tette közzé Kis magyar snassz és neociki címmel a Kieselbach Galéria és Aukciós Ház támogatásával, Fábry Sándor előszavával.
– Engem nem elsősorban az ízlés kérdése foglalkoztatott e kötet megírásakor. A képek viszonyokat, léthelyzeteket, állapotot tükröznek, amelyben van rengeteg pozitívum is – húzza alá érdeklődésünkre az építész szerző, akinek semmi esetre sem a gúnyolódás a célja.