Minthogy motívumokban aligha lehet gazdagabb művet fellelni, talán természetes, hogy mindig új káprázatokat lelek fel ebben az elképesztő műben, amely sűrű allegorikus szövetével, gyönyörű dallamával végig maga a költészet – amelynek cselekménye közben egy valódi kalandregényével vetekszik, s ráadásként az egyik legszebb szerelemtörténet, amelyet valaha olvastam.
Vannak, akik szkeptikusan közelítenek az irodalmi művek filmmé alakításához, másoknak fenntartásai akadnak, ha egy film a megszokott másfél órás keretet jócskán túllépi.
Magam egyiket sem osztom: ha valami jó, akkor ha tovább tart, hosszabb lehet az öröm.
Makk Károly Déry Tibor két novellájából meghatóan szép filmet készített, Dickens Szép remények című remekét David Lean gyönyörűen adaptálta háromnegyed évszázada, Lampedusa Párduca Visconti 1963-as rendezésében méltán kultikus, s Kubrick is értőn hozza közel a vászon előtt ülőknek Thackeray szórakoztató szélhámosának, Barry Lyndon úrnak az emlékiratait.
Ami Enyedi filmjét illeti, ott is akad olyasmi, ami örömöt okozott. Nem csupán rendkívül gyönyörű az épített tér a filmben, hanem aprólékos részletgazdagságát is bensőségesen jó érzés nézni. Például a párizsi lakás színeiben a sok feleslegesnek tűnő, mégis annak magját adó tárgyban rendkívüli hasonlóságot mutatott nagymamám Párizsban élő, módos, habókos és a gyerekeket utáló unokanővérének a lakásával, ahol fiatalkoromban többször megfordultam.
A regényben pedig oly ellenszenves és puhány Dedin figuráját maradéktalanul hitelesen hozza az őt alakító Louis Garell. Innentől fogva azonban csak az elementáris csalódás okai sorolhatóak.
A „kopár, zord fenségű szikla” – Vas István szavai Füst Milánra – prózai főműve mélyen átélt színpadiassággal, kíméletlenséggel van megírva, amelyben, Enyedi előző filmjének szép címével szólva, „testről és lélekről” minden megtudható. S mindazzal, ami immanens része (részünk) egymást és egymásban önmagát kereső férfinak és nőnek: az önkínzás, a másik kínzása, kétségbeesésünk, hogy nem lehetünk egynyelvűek és a gyönyörünk. Szabadság és birtoklás, „lét és semmi”, a szubjektív emberi érzet és valóságérzékelés átadása rendkívüli poétikus erővel és egyetemes érvényűre emelve feszegeti a férfi és nő kapcsolatának egzisztencialista alapkérdéseit.
Ezzel szemben Enyedi Ildikó munkája felületes lélektani konklúziók kutatása, rendkívül elnyújtva, sokszor fullasztóan gejl módon, máskor (talán a film rendezőjéhez hasonlóan modoros közegben otthonos) a nézővel való kínos összekacsintások formájában professzionálisan fényképezett, szép kulisszák között.