Kiütéses győzelem az Oscar-díj átadóján

A CODA című amerikai dráma nyerte a legjobb filmnek járó Oscar-díjat, streaming-szolgáltató által gyártott filmet korábban még nem ismertek el a kategóriában. Kitüntették Will Smith és Jessica Chastain amerikai színészeket is, akárcsak a magyar Sipos Zsuzsanna berendezőt.

Navarrai Mészáros Márton
2022. 03. 28. 9:34
SIPOS Zsuzsanna
Los Angeles, 2022. március 28. Sipos Zsuzsanna látványtervezõ és Patrice Vermette kanadai produkciós tervezõ, miután átvették a legjobb produkciós tervezés kategóriáért járó díjat a 94. Oscar-gálán a Los Angeles-i Dolby Színházban 2022. március 27-én. A páros A Dûne címû film látványáért vehette át az elismerést. MTI/EPA/David Swanson Fotó: David Swanson
Vélemény hírlevélJobban mondva- heti vélemény hírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz füzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

„Ez volt a televíziózás történetének legnagyobb estéje” – állapította meg Chris Rock amerikai komikus-színész, díjátadó, miután Will Smith amerikai színész, aki később a legjobb férfi főszereplőnek járó díjat vehette át, bemosott neki egyet az Oscar-díjak 94. átadási ünnepségén, a Los Angeles-i Dolby Színház színpadán. Történt ugyanis, hogy a legjobb dokumentumfilm kategóriát felvezető Rock jellegzetes előadói stílusában – élő adásban – elhadart néhány olcsó poént, többek között azt találva mondani az első sorban helyet foglaló Jada Pinkett Smith színésznőnek, hogy: „Jada, imádlak, és alig várom a G. I. Jane 2-t!” 

Csakhogy a poén nem sült el: Pinkett Smith haja ugyanis nem a filmszerep miatt lett leborotválva, hanem az alopecia elnevezésű autoimmun betegség következtében hullott ki, amelyről már évek óta nyilatkozik. Tehát semmi köze sincsen az 1997-es kultuszfilmhez, amelybe a hadseregbe belépő címszereplőt játszó Demi Moore amerikai színésznő kopaszra borotválja a fejét. A felesége mellett ülő Will Smith előbb nevetett a poénon, majd látva házastársa elkeseredett reakcióját, felugrott a székéből és csúnyán arcul törölte Rockot. A jelenet olyannyira nem tűnt megrendezettnek, hogy a közvetítés néhány másodpercig „lefagyott”, az amerikai és európai televíziótársaságok lekeverték a hangot. Így csak a szájról olvasni tudók érthették, mit üvölt a komikusnak: „Ne vedd a kib…szott szádra a feleségem nevét!” 
 

 

A floridai Miamiban, a magyar Ferdinandy György és a kubai María Teresa Reyes író- és műfordítóházaspár otthonában, egy percig megfagyott a levegő. Pedig sem a nyugati magyar emigráció képviselője, sem a felesége sem nézte már e sorok írójával a közvetítést. „Majd akkor nézem végig, ha a Nobel-díjkiosztónak is ilyen nagy felhajtást csinálnak!” – jelentette ki az író még a Grammy-díjas amerikai popsztár, Beyoncé – valóban értékes és ízléses koreográfiájú – nyitóelőadása közben, majd ahogy neje megjósolta, a mintegy négyórás tévéshow negyvenedik percében, elvonult a hálószobájába. Az emeleten tévét néző feleség reakcióját azonban lehetett hallani, csakúgy, mint a szomszédos épületekből átáramló döbbenetet. Perceken belül a két sztár neve lett a leggyorsabban pörgő hívószó az interneten, felrobbant a közösségi média és néhány leleményes néző azonnal kiposztolta, hogy a japán közvetítésben nem sípolták ki Smith kemény szavait. 

A rövid közjáték sokat elmond arról, hogy a díjátadót ezúttal is a szándékolt és az élet hozta allűrök, a társadalmi és politikai üzenet határozta meg. Pedig volt mit ünnepelni: a legjobb filmnek járó Oscar-díjat a CODA című szívmelengető dráma – A Bélier család című francia közönségkedvenc amerikai remake-je – nyerte. (A filmet az Apple TV streaming-szolgáltató gyártotta, a kategóriában streaming-gyártású film korábban még nem volt díjazott.) Rendezője, az édesapja révén félig magyar Sian Heder néhány perccel korábban már járt a világ legismertebb porondján: a legjobb adaptált forgatókönyvnek járó Oscar-díjat is átvehette. Igaz, a legtöbb aranyszobrocskát mégiscsak a Dűne, a francia-kanadai Denis Villeneuve sci-fije vihette haza, amelyet a legjobb eredeti filmzene (Hans Zimmer), a legjobb operatőr (Greig Fraser), a legjobb vágás (Joe Walker), a legjobb vizuális effektek és a legjobb smink és haj mellett a legjobb látványért is elismertek. Utóbbi a magyar Sipos Zsuzsannát és alkotótársát, Patrice Vermette-et illette. „Köszönöm!” – így zárta beszédét a kelet-európai akcentussal beszélő magyar díjazott, miközben a kamera az édesanyját mutatta. (A ’21-es év egyik legtöbb bevételt produkáló filmjét részben Budapest forgatták.) Idén azonban nyolc különböző kategóriának – az említettnek is – nem élő adásban hirdették ki a győztesét és adták át az elismerést; a döntés megosztotta a szakmát. 
 

 

Az igazi szenzációt Jane Campion díjazása okozta, ugyanis a legjobb rendezőnek járó kategóriában elismert új-zélandi az egyedüli nő a történelemben, akit kétszer is Oscar-díjra jelöltek a legjobb rendezőként. A 67 éves Campion A kutya karmai közt című Netflix-westernért vihette haza a szobrot. Ugyan a férfiasság és szexualitás témakörével behatóan fogalmazó sikerfilmet tizenkét kategóriában jelölték Oscar-díjra, ezek közül csak egyet nyert. Kenneth Branagh észak-ír színész, rendező a Belfast című filmjéért – karrierje során a nyolcadik jelöléssel – a legjobb eredeti forgatókönyv, a Disney latin-produkciója, az Encanto a legjobb animációs játékfilm, a japán Vezess helyettem című pedig a legjobb nemzetközi film kategóriában diadalmaskodott. 

A Puerto Ricó-i édesapától származó amerikai Ariana DeBose a legjobb női mellékszereplő díját a West Side Story feldolgozásban Anitaként nyújtott alakításáért kapta meg, a legjobb férfi mellékszereplő Troy Kotsur amerikai színész a CODA apafigurájáért, a legjobb női főszereplő Jessica Chastain a Tammy Faye szemei című, a kategória férfipárja pedig Will Smith lett a Richard király című másik életrajzi alkotásért. DeBose az „afro-latin” kultúra ünneplésére biztatta a közönséget, Kotsur pedig az első siket színész, aki Oscart nyer. „Nagyon sok ember reményvesztettnek és magányosnak érzi magát. Az öngyilkosság pedig vezető halálok az Egyesült Államokban. Sok családot érint, köztük az enyémet. És különösen az LMBT-közösség tagjait, akik gyakran nem találják a helyüket a világban” – fogalmazott a néhai Tammy Faye keresztény műsorvezetőt-énekest játszó Jessica Chastain a díj átvételekor. Will Smith, aki Serena és Venus Williams amerikai teniszbajnokok édesapját játssza, beszédében arról szólt, hogy a show-bizniszben el kell viselnie, hogy miket terjesztenek róla. Egyúttal bocsánatot kért az Amerikai Filmakadémiától, de Rocktól nem. 

A 94. Oscar-gála kiemelt hangsúlyt helyezett a társadalmi, etnikai és nemi orientációs sokszínűségre, többen az orosz–ukrán háború kapcsán is felszólaltak.

A színpadra lépők között volt Francis Ford Coppola, Al Pacino, Robert DeNiro, Reba McEntire, Lady Gaga és a tolókocsiban ülő Liza Minelli is. A legérdekesebb részért mégsem ők feleltek, hanem John Leguizamo kolumbiai színész, aki arról beszélt, hogy az Oscar-szobrot 1928-ban a mexikói-amerikai filmsztárról, Emilio Fernándezről mintázták. 

Borítókép: Sipos Zsuzsannát, a Dűne berendezőjét a film látványtervezőjével, Patrice Vermette-vel közösen díjazták  (Fotó: MTI/EPA/David Swanson)

A téma legfrissebb hírei

Tovább az összes cikkhez chevron-right

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Címoldalról ajánljuk

Tovább az összes cikkhez chevron-right

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.