Szentendrén a Kmetty Múzeum látogatói kapnak egy matricaszívecskét, amelyet az alá a festmény alá ragaszthatnak a földre, amelyik a legjobban tetszik nekik. A múzeum a főtéren kapott helyet, egy XVIII. századi épületben. Előterében, amely régen kocsibejáró volt, megismerhetjük az egykori lakóház történetét, Kmetty János életrajzát, valamint fotókat láthatunk a festőművészről, aki bár kerülte az embereket, a fényképezőgép előtt szívesen pózolt. Nem csoda, hiszen gyerekkorában színész akart lenni. Már nyolcévesen hosszú verseket tudott kívülről, végül a festészet mellett döntött.
Kmetty Jánost (1889–1975) a kubizmus egyik hazai megismertetőjeként tartjuk számon, bár nem vette át annak minden jellegzetességét: egy saját festői világához igazított, egyénileg értelmezett változatát alakította ki
– olvasható a szívecskével együtt kapott brosúrában.
Bodonyi Emőke kurátor a mostani kiállításon a tájképeket helyezte előtérbe, de láthatunk csendéleteket is. Kmetty szerette vegyíteni a műfajokat, gyakran kombinálta a tájképet a csendélettel. Számos önarcképet is festett, melyek közül három látható az első térben.
A Lila kalapos önarckép 1929-ben készült, azután, hogy újra belekezdett a kubizmus tanulmányozásába. Tíz évvel korábbi portréja hagyományos felfogású, szuggesztív, a festő tekintete a nézőre szegeződik. A harmadik egy rézkarcportré, amelyen a széles karimájú kalap és a nyaksál a párizsi bohémvilágot idézi fel. A negyedik kép Erős Andor alkotása Kmettyről, akiben volt egyfajta férfias szemérmesség, zárkózottság. Erős ezt igyekezett megörökíteni a festményén – Kmetty lefelé tekint, nem néz szembe, hagyja, hogy végigpásztázzák az arcvonásait.
A következő térben a tájképeiből láthatunk válogatást. A munka után című festménye a XIX. századi tájábrázolásbeli hagyományt követi. Egy fiú kimerülten ballag az úton, mögötte a lemenő nap sugarai is a fáradtság érzetét adják vissza. A padon ülő nő című képén már felfedezhető a nagybányai mesterek hatása. Kmetty Miskolcon született, aztán a családjával Kassán éltek, ahol Halász-Hradil Elemér volt a mestere. Pesten Ferenczy Károlyhoz járt esti tanfolyamra. Ő javasolta a tanítványainak, hogy menjenek a Városligetbe festeni, ami Kmettynél egész képsorozatot indított el. A Tájkép című műve 1917-ben készült. (Ez alá a festmény alá rengeteg szívet ragasztottak.) Kmetty Párizsban eredetiben látta a kubista műveket, de nemcsak a legújabb tendenciák érdekelték, bejárt a Louvre-ba is, ahol a klasszikus mestereket tanulmányozta.
Ahogy Cézanne fogalmazott: a Louvre a mi olvasókönyvünk.