Színház a színházban és a valóság

Az imposztor című színdarab Spiró György Az ikszek című regényén alapul, s Major Tamás számára íródott, aki halála előtt nem sokkal a budapesti Katona József Színházban játszhatta el a főszerepet 1983-ban. A József Attila Színházban szintén egy korszakos színészegyéniség, Benedek Miklós címszereplésével kerül színpadra.

2022. 04. 12. 6:11
20220407 budapest katona jozsef szinhaz spiro gyorgy az imposztor c darab fotosprobaja havran zoltan magyar nemzet Fotó: Havran Zoltán
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

A legnagyobb lengyel színész, Boguslawski érkezik a cári Oroszországhoz tartozó, elhagyott, isten háta mögötti Vilna lengyel színházába vendégjátékra. Egy sokféleképpen elnyomott városba, ahol a lengyelségnek minden más lehetőség hiányában a színház az élet bizonyítéka, nem pusztán a színjáték előadásának színhelye. Az imposztor Boguslawski megfáradt, pályája alkonyán lévő nagy színészegyéniség, aki elvállalta ugyan a Tartuffe-vendégjátékot az orosz megszállás alatt lévő lengyel népességű város színházában, de már nincsenek művészi céljai a szereppel, csupán üzleti vállalkozásnak tekinti azt. Azonban, ahogy elkezdik próbálni a Tartuffe-öt, a mester feltámad, s egyre több meglepetést okoz a többieknek. A Tartuffe-öt Boguslawski fordította, de eddig még soha nem játszhatta el. Vilnában a cenzúra engedélyével előadható, de az utalásokat és allegóriákat a hatalom némiképp átalakította. A konfliktus csak késleltetve világosodik meg a darabban.

A mélyben az elnyomó hatalom áll szemben a személyiségükben, egzisztenciájukban kiszolgáltatott színészekkel.

Ők azok, akiknek már nincsenek illúzióik. – Az eszméket, az erkölcsi normákat fölfalta a fölkelés, a megtorlás, az emigráció, a háború, a megszállás, a vereség – és a változatlan, csak rafináltságában változó hatalom – olvashatjuk egy korábbi elemzésben. Ezt az állapotot zavarja meg Boguslawski, a mester, aki természetének megfelelően botrányt akar, minthogy mindenképp a művészetet akarja.

Benedek Miklós játssza a megfáradt, pályája alkonyán lévő nagy színészegyéniséget.

A színművész korábban úgy nyilatkozott, hogy vannak hasonlóságok a szerepe és közte, de azért párhuzamot nem vonna. – Ami konkrétan Boguslawski karakterét illeti, ő mindent tud a pályáról, én azért nem. Ő egyszer komolyan veszi a szakmát, máskor meg elhülyéskedi. Én viszont mindig nagyon komolyan vettem – mondta. – Kevés olyan felkészült rendezővel dolgoztam, főleg az utóbbi években, mint Az imposztor rendezője, Bagó Bertalan. Határozott elképzelése volt arról, mit akar, és ez nagyon fontos – tette hozzá a színész.

– Ez egy atelier-darab, színház a színházban mű – emelte ki Bagó Bertalan rendező. – A néző belelát valamibe, amibe máskor nem tud. Ha eljön a színházba, megnézi az előadást. 

Itt viszont belelát az alkotási folyamatba, hogyan is épül fel egy próbafolyamat, hogyan működnek a színészek, a rendező.

A darab akkor játszódik, amikor nem létezett Lengyelország, az orosz cár birtokolta. Ide érkezik Boguslawski, a mester. Ő kimondja, hogy a szövegeknek van mögöttes tartalmuk és ezt kell kihangsúlyozni. Spiró György sokáig volt dramaturg, színházigazgató, ismeri a színházat, a viszonyrendszereit. Ez a társulat leképezi a társadalmat, lenyomata a kornak, amiben élnek. Vannak köztük hazugok, szépek, csúnyák, okosak és buták. Ez teszi még élesebbé – mondta a rendező.

Kazynskit, a direktort a teátrum igazgatója, Nemcsák Károly alakítja. – Nagyon jó egy társulat életével foglalkozni – avatott be Nemcsák Károly.

– Először a regényt ismertem meg, aztán láttam is a Katona József Színház előadását a 80-as években, sőt játszottam a gubernátor szerepét Sopronban. 

Sokan felületesen ítélik meg a munkánkat. Azt gondolják, megtanuljuk a szerepet és elmondjuk valahogy. Egy színdarab színpadra állítása egy sokkal bonyolultabb feladat.

Az is nehezíti az életünket, hogy ki milyen alkat. Tele vagyunk feszültséggel, belefáradunk egy helyzetbe, nem merünk mozdulni. Ez a mi életünkről szól, hogy miként éljük a hétköznapjainkat. Nagyon fontos, hogy meg tudjunk újulni. Lehet, hogy adott esetben nagy segítség a társulatnak, ha egy olyan egyéniség jön a rendszerünkbe, aki az állóvizet megmozgatja. Ez a darab erről is szól, hogy jön egy karizmatikus egyéniség, belekerül a megfásult, elfáradt társulat életébe, akik napi gondokkal küszködnek. Mindegyik színház küszködik napi gondokkal. Érdekes, hogy ja­nuár végén akartuk bemutatni, de a járvány közbeszólt. Akkor nem volt háború körülöttünk, most egyszerre aktuális lett sajnos – sorolta a színművész.

Szinte magától értetődött a kérdés, mennyire adja magát a József Attila Színház igazgatója a színházigazgatói szerepben? 

Nem tudok másból dolgozni, csak magamból. Tudom a napi gondokat. Engem is megvisel a pénztelenség, az újraindítás. Én is vehemens alkat vagyok, mint Kazynski, de a helyzet dönti el, mikor hogy lehet viselkedni

– összegezte Nemcsák Károly.

A további szerepekben Zöld Csaba, Pikali Gerda, Horváth Sebestyén Sándor, Szabó Gabi, Kovalik Ágnes, Lábodi Ádám, Fekete Gábor, Quintus Konrád, Fila Balázs, Chajnóczki Balázs, Jónás Andrea, Ujréti László, Vándor Éva, Újvári Zoltán, Kaszás Géza, Kiss Gábor, Brunczlik Péter és Molnár Zsuzsanna látható. A díszletet és a jelmezeket Vereckei Rita tervezte, dramaturg Szokolai Brigitta.

Borítókép: Benedek Miklós és Lábodi Ádám (Fotó: Havran Zoltán)

A téma legfrissebb hírei

Tovább az összes cikkhez chevron-right

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Címoldalról ajánljuk

Tovább az összes cikkhez chevron-right

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.