A fiatalok szórakozási szokásait országos mértékben befolyásolta a Táncdal- és Sanzonbizottság, mert a beatzenészek csak akkor jutottak publicitáshoz, ha ez a plénum engedélyezte a dalaikat. Nemhogy lemezre vagy rádiós hangszalagra nem vehettek fel a sanzonbizottság által letiltott dalokat, de még egy vidéki kiskocsmában vagy egy lakodalomban sem adhatták elő azokat, tehát nem túlzás azt állítani, hogy a sanzonbizottság – legalábbis megalakulása pillanatában, és még utána is jó másfél évtizedig – élet-halál ura volt a zenészek érvényesülését illetően. Ők sem lehettek azonban teljesen önjárók – bár tipikusan olyan pártkatonákat neveztek ki soraikba, akik százszázalékosan megbízható elvtársaknak bizonyultak már korábban is –, üléseikről ugyanis évről évre rendszeresen kellett tájékoztatniuk felettes szervüket, a Művelődésügyi Minisztérium zene- és táncművészeti főosztályát, amely létrehozott egy felügyelőbizottságot, ellenőrizendő a sanzonbizottság munkáját.
A felügyelőbizottságnak aztán mind a sanzonbizottság, mind a Magyar Nóta- és Műdal Bizottság titkára is készített éves beszámolót. Ötven éve, 1972-ben Keszler Pál, az Országos Rendező Iroda igazgatójaként és a sanzonbizottság tagjaként küldte el a minisztériumnak ezt a tájékoztatást az előző évi tevékenységükről. Ebből tudjuk, hogy 1971-ben nem kevesebb, mint kilencvenötször üléseztek, aminek az a magyarázata, hogy negyvennyolcszor az 1972-ben megrendezendő táncdalfesztiválra, illetve a Made in Hungaryra beadott bőséges zenei termésről alkottak ítéletet. Ide elvileg bárki benyújthatta a dalait – szélsőséges esetben csak a dalötleteit, ugyanis előfordult, hogy valaki magnetofonszalagon küldte be a fütyülését, és ezt nevezte „zeneszerzésnek” – az esélyegyenlőség jegyében, de már akkor is köztudott volt zenei berkekben, hogy a „slágercéh” tagjai – például Fényes Szabolcs, Szenes Iván vagy S. Nagy István – kiváltságos helyzetben voltak, nem lehetett tőlük elvenni az igazán híressé váló zeneszámok írásának privilégiumát. Egyetlen év alatt összesen 1725 dalról mondtak ítéletet, mégpedig meglehetősen nagy szigort alkalmazva, ugyanis mindössze 331-et találtak közönség előtti előadásra alkalmasnak, 150-ről pedig azt állapították meg, hogy feltétlenül változtatni kell a zenéjén vagy a szövegén. A drákói szigort nyilvánvalóan a szocialista állampárti prüdéria és a rosszul értelmezett erkölcscsőszszerep motiválta, annak ellenére, hogy éppen az idő tájt zajlottak az új gazdasági mechanizmus évei, ami eleve megkérdőjelezi azt, hogy a könnyűzenei életben megfigyelhető volt-e egyáltalán kultúrpolitikai értelemben az enyhülés. 1972-ben mindenesetre a sanzonbizottság felügyelőbizottsága utasításba adta, hogy a szövegek bírálatakor a továbbiakban még szigorúbban járjanak el, tehát korántsem a szellemi alkotások szabadsága került előtérbe.