„Én képeket akarok látni a falakon / hogy újra kinyissák elém a világot…” – találkoztam szembe a magyar festészet napja életre hívói által mottóvá választott Babits Mihály-idézettel. Mint írják, a festészet él és virul, s mögötte az emberi képalkotás igénye húzódik meg. S ha van magyar nyelv és kultúra, akkor léteznie kell a kortárs magyar festészetnek is. Ezt pedig mindenkor életben kell tartani, sőt ünnepelni is kell. A megemlékezésnek pedig aligha lehetne alkalmasabb időpontot találni, mint a festők védőszentjének, Szent Lukácsnak a névnapját.
A magyar festészet napja civil kezdeményezésként alakult meg 2002-ben, azóta pedig országos programsorozattá nőtte ki magát.
Milyen világot nyitnak ki előttünk és mutatnak be a magyar női festőművészek? Milyen témák kerültek az utóbbi időben érdeklődésik központjába? – többek között ezekre kaphat választ az, aki ellátogat a Nemzeti Színház galériájába, a Zikkuratba, ahol a Női vonal XI. – Női jövőkép címmel nyílt kiállítás.
A 2000-es évek elején engem is megkért Bráda Tibor, mint fiatal kortárs művésztanárt, hogy segítsek, és a fiatal festőművészeket protezsálva festő-performanszokat csináljunk a XI. kerületben a Feneketlen-tónál, a még annak idején háromnapos magyar festészet napján
– emlékezett vissza Vincze Angéla, a tárlat kurátora, miután üdvözölte alkotótársait. Hozzátette: egy jövőkép csak akkor jövőkép, ha intenzíven él a fejünkben, gondolatvilágunkban, sőt ha a gondolatunkat semmi más nem uralja, csak ez a kép. Innentől kezdve ennek rendelünk alá mindent, innen kezdődik minden az értékrend és a küldetés figyelembevételével. A személyes jövőkép meghatározása és érzelmekkel telítése rendkívüli motivációs tényező tud lenni.