Tom Hanks filmjeit bemutató mini toplistánkban ezen a héten már a bronzérmes alkotáshoz értünk. Ezúttal is egy történelmi témájú filmre esett a választás. Azonban most egy kicsit visszább forgatjuk az idő kerekét, hiszen a Kémek hídja a hidegháború időszakában játszódott, mostani filmünk pedig egyenesen a második világháború poklába vezet minket. Bronzérmes filmünk nem más, mint az 1998-as Ryan közlegény megmentése (Saving Private Ryan) című háborús dráma.
3. Ryan közlegény megmentése (1998)
A filmet Steven Spielberg rendezte, a forgatókönyvet Robert Rodat írta, az operatőre pedig Janusz Kaminski volt. A mozi egy szélben lobogó csillagos, sávos amerikai zászló képével kezdődik és ugyanezzel a képpel is ér véget. Ez a művészi húzás nagyszerűen foglalja keretbe a filmtörténet egyik legjobb háborús drámáját, amely kritikusai szerint nagyon pátoszos, szentimentális és túlzó. Ezek a jelzők egytől egyig igazak, de pont ezért zseniális és felejthetetlen a mű. A történet úgy kezdődik, hogy egy idős férfi zokogva letérdel a Colleville-sur-meri amerikai katonai temető egyik fehér keresztjénél és visszaemlékszik az életére és azokra a történelmi eseményekre, amelyeknek részese volt. 1944. június 6-án a szövetségesek partra szállnak Normandiában. Az amerikai katonák John H. Miller százados (Tom Hanks) vezetésével érnek partot, ahol gyakorlatilag a németek pergőtüze fogadja őket. A mozi első első huszonnégy perce úgy mutatja be a normandiai partraszállást, ahogy azt még nem sikerült senkinek filmre vinni. Közeli képekkel, kézikamerás és víz alatti felvételekkel sikerült olyan valóságosan ábrázolni ezt a történelemkönyvek lapjairól jól ismert, de erről az oldaláról soha meg nem mutatott eseményt, hogy az valósággal sokkolja a nézőt. Leszakadó végtagok, haláltusájukat vívó katonák és vér mindenhol. Hátborzongató, ahogy például egy sebesült katona a saját leszakadt kezét keresi a halott társai között.
Szenzációsak a hangeffektusok is. A fülünk mellett süvítenek el a golyók, kapkodjuk a fejünket nehogy véletlenül eltaláljon minket az egyikük. Méltán tartják számon ezt a huszonnégy percet minden idők legjobb csatajelenetei között. Miller százados nagyon sok emberét veszíti el a partraszállás során, de nincs megállás egy nagyon fontos küldetéssel bízzák meg: meg kell találnia Ryan közlegényt (Matt Damon), akinek már három testvére esett el a fronton, ezért nemzeti ügy, hogy legalább őt épségben hazaküldjék az édesanyjához. A százados a legjobb embereit maga mellé veszi és elindul a lehetetlennek tűnő feladatot teljesíteni, megkeresni Ryant.
Felkavaró történet, amely felvet morális, emberi kérdéseket. Hány emberi életet lehet kockára tenni azért, hogy egy kiválasztott ember életben maradjon? Ugyanakkor, mit érezhet egy anya, aki a háborúban már három fiát elvesztette és a negyedik is a fronton harcol? Mi a helyes döntés? Ezekre a kérdésekre nem kapunk kielégítő választ. Mindenki eldöntheti saját vérmérséklete szerint, mi a helyes és mi szerinte a helytelen. Még maga az idős Ryan közlegény sem tudja igazán feldolgozni, hogy sok ember adta egykor az életét azért, hogy ő élhessen. (A Miller vezette mentőcsapatból, mindössze ketten maradnak életben.)