Tudták, hogy az artisták műsorszámai a cirkuszi porondon nyolcpercesek? Nos, éppen ezért korántsem véletlen, hogy a Nemzeti Cirkuszművészeti Központ által létrehozott Circus Museum Flash, ami nem más, mint egy cirkuszművészeti kiállítási produkció, szintén tartja a nyolcperces időkorlátot.
Az első ilyen kiállítás az egyik legnevesebb francia cirkusztörténész, Alain Frére előtt tiszteleg. Ám a forma szakít a hagyományos, megszokott kiállítási koncepciókkal, s mind cirkuszi, mind pedig múzeumi szempontból is újítás.
A budapesti Nemzeti Cirkuszművészeti Központ Európa vezető központja kíván lenni, amely nagyon komoly felelősséggel jár. Felelősség a manézsban folytatott munka iránt, az artisták és a tudomány iránt. S amikor tudományról beszélünk, akkor felelősségünk, hogy olyan muzeális, tudományos, könyvtári feladatellátást végezzünk, ami ennek a csodálatos szakmának, a cirkuszművészetnek megfelelő hátteret biztosít
– mondta Fekete Péter, a Fővárosi Nagycirkusz főigazgatója az eseményen.
Az elmúlt években komoly szakmai munka – a gyűjtéstől a rendszerezésig – folyt a Joó Emese által igazgatott múzeumban. Az új kezdeményezés, az első Circus Museum Flash kiállítás éppen e szakmai munka egyik jelentős állomása.
Azt mondjuk, merjük kimondani, hogy általában egy kiállításnak a megnyitója az igazi esemény, hiszen a megnyitón mindenki ott van, a megnyitón találkozunk, a megnyitóról hírt ad a sajtó, a megnyitóra mindenki odafigyel. Miért is ne csinálnánk csak megnyitót?
– magyarázta a kiállítás koncepcióját Fekete Péter.
A villámkiállítás a határokat feszegeti – leginkább a múzeumi kiállítások sokszor kőbe vésettnek hitt falait igyekszik megrengetni. A cirkuszművészeti témáknak azonban kifejezetten jól áll az új köntös, hiszen így nemcsak a cirkuszba látogatók ismerhetik meg az értékes kutatási anyagokat, hanem az interneten is közzétett, magyar narrációval hallható megnyitó – ami egyben az első és egyetlen esemény e kiállítás során – bárki számára elérhetővé vált. S ebben rejlik e kiállítási produkció mint műfaj egyik legnagyobb ereje. Hiszen a Joó Emese által rendezett nem mindennapi cirkuszmúzeumi esemény nemcsak a határokat feszegeti, hanem le is bontja azokat.
De az első Circus Museum Flash témája sem mindennapi, hiszen Alain Frére francia cirkusztörténész, gyűjtő, a Monte-carlói Nemzetközi Cirkuszfesztivál társalapítója, a Tourrette-Levens-i cirkuszművészeti múzeum vezetője előtt tiszteleg.
A világ egyik legjelesebb cirkusztörténeti gyűjtője, akinek gazdag nemzetközi gyűjteményében sok magyar vonatkozású anyag is található.
A szakember és a nagycirkusz kapcsolata egyébként a 2022. január 16-án megkötött Budapesti Nemzetközi Cirkuszmúzeumi Egyezmény óta vált szorosabbá. A kiállítási produkció elején pedig maga Alain Frére köszöntötte a részvevőket:
Nagyon boldog és büszke vagyok, hogy cirkuszi gyűjteményem néhány értékes darabját felajánlottam a nemrég alakult budapesti cirkuszmúzeumnak, amelyet most a Fővárosi Nagycirkusz kiállításán láthatnak. Szeretném hangsúlyozni, hogy mindezt tiszteletem és barátságom jeléül teszem sok magyar szakmabeli barátom miatt.
A felajánlások rendkívül értékes tárgyak: plakátok, műsorfüzetek és porcelántányérok. Az egyik kiemelkedő darab például az a műsorfüzet, amelyben az 1956-os forradalom és szabadságharc idején a Medrano Cirkuszban vendégszereplő magyar társulat látható. A nyolcperces produkció alatt a különböző tárgyak történetébe kaphattunk betekintést halk élő zene kíséretében, narrációval. A vetítővászon előtt pedig néhány tárgyat – például a különleges cirkuszi „mesélő” tányérokat az 1840-es évekből – helyeztek el a kiállítás szervezői. Az egyszeri és megismételhetetlen megnyitót a cirkusz videón őrzi az érdeklődők és az utókor számára, amit megtalálnak a Fővárosi Nagycirkusz Facebook-oldalán.