A március 1–12. között zajló 13. Frankofón filmnapok kiemelt figyelmet szentel a nőknek és számos női rendező munkáját mutatja be. 2021-ben Cannes-ban debütált a koszovói Luana Bajrami A domb, ahol az oroszlánok üvöltenek (La colline ou rugissent les lionnes) című drámája, melyet március 2-án 18.30-kor a Francia Intézetben, majd március 4-én, szombaton 16.30-kor az Urániában vetítenek. Egy elszigetelt kis faluban három fiatal nő álmai és ambíciói lassan felmorzsolódnak. De ideje kitörni, meghódítani a világot és kiereszteni a hangjukat. Március 3-án 20 órakor az Art+ Cinemában, majd március 10-én 20.30-kor az Urániában lesz látható a Torontói Nemzetközi Filmfesztiválon és a Velencei Nemzetközi Filmfesztiválon egyaránt nagy sikert aratott A bűn melegágya (L’Origine du mal) című francia thriller, melyben a tengerparti luxusvillába betoppan egy fiatal nő, hogy megismerje sosem látott, dúsgazdag apját. Ezzel egy titkolózással és gyanúsítgatással teli hitchcocki lavina indul el.
Március 4-én 17 órakor az Urániában, majd március 10-én 19 órakor a Francia Intézetben lesz látható Rebecca Zlotowski Mások gyerekei (Les enfants des autres) című alkotása Virginie Efira, Roschdy Zem és Chiara Mastroianni főszereplésével. Rachel új szerelme egy négyéves kislányt is hoz a kapcsolatba, akit Rachel szerető gondoskodással vesz körül. Csakhogy ha az ember túlságosan megszereti valaki más gyerekét, könnyen megégetheti magát.
Március 4-én 20 órakor és március 8-án 20.30-kor az Art+ Cinemában látható Blandine Lenoir női rendező Annie és a harag című csodálatos alkotása a női szolidaritásról és egyenjogúságról.
A film nőnapi vetítése után Bakó Júliával és Les Krisztinával, a Patent Egyesület munkatársaival lesz beszélgetés az abortuszról.
Március 5-én 15 órakor az Urániában, majd március 9-én 20 órakor az Art+ Cinemában vetítik a Konyhafőnök (La brigade) című filmet, melyben Cathy szakácsnak szegődik egy fiatalkorú bevándorlóknak fenntartott átmeneti otthonba. Március 6-án 20.30-kor, majd március 12-én 18 órakor az Urániában mutatják be a 2022-es Berlinalén debütált az Éjszakai átutazók (Les passagers de la nuit) című kifinomult alkotást Charlotte Gainsbourg-ral és Emmanuelle Béart-ral a főszerepben. A két kamasz gyerekét egyedül nevelő Elisabeth egy éjszakai rádióműsornál kezd el dolgozni, ahol megismerkedik a kallódó Talulah-val, akinek szabad szelleme erős hatást gyakorol rá és gyermekeire.
Március 6-án 18.30-kor a Francia Intézetben vetítik a tavaly Velencében bemutatott A vád (Les choses humaines) című francia drámát. Egy fiú megerőszakolt egy lányt. Állítólag. Ki ez a fiú? Bűnös vagy ártatlan? És ki ez a lány? Áldozat, vagy épp bosszút akar állni? Charlotte Gainsbourg mellett Matthieu Kassovitz is emlékezetes alakítást nyújt. A film március 11-i, 20 órai vetítése után az Uránia Nemzeti Filmszínházban Horváth Éva, a NaNe pszichológusa és Spronz Júlia, a Patent Egyesület jogásza osztják meg álláspontjukat a filmről.
Március 7-én 18 órakor, majd március 11-én 18.30-kor az Urániában lesz látható a kanadai Caroline Monnet Bootlegger című drámája, melyben Mani hazamegy az észak-kanadai indián közösségbe, amelyben felnőtt.
A múlt fájdalmai újra felszínre törnek. Március 8-án és 10-én 18.30-kor az Urániában vetítik Erige Sehiri tunéziai rendezőnő A fügefák alatt (Sous les figues) című drámáját, amely női sorsokon keresztül ad színes képet napjaink Tunéziájáról.
Március 9-én és 12-én 18.30-kor az Urániában mutatják be Emmanuelle Nicot tavaly Cannes-ban a kritikusok hetén a legjobb alakítás díjával és a legjobb játékfilmnek járó Arany Sín díjjal méltatott filmjét, a Dalva című belga drámát, melyben a 12 éves Dalva úgy öltözködik, sminkel, viselkedik, mint egy felnőtt nő. Egy este aztán a családsegítők váratlanul elviszik apja otthonából. Végül március 10-én 18.30-kor és 12-én 16.30-kor az Urániában pereg majd a Velencében a kritikusok hetének zárófilmje, a Királynők (Reines) című marokkói menekülős road-movie, melyben a casablancai rendőrség két nőt és egy kislányt üldöz az Atlasz-hegységtől egészen az Atlanti-óceán partjáig.
Borítókép: Merre jársz, Bojangles? (Fotó: frankofón filmnapok)