Itthon van Amerika – történet egy elfelejtett szeretőről

Tizenegyedikként a sorban új szólólemezzel jelentkezett Varga Miklós. A korábbi, kézzel fogható fizikai kiadványokat felváltotta a mai kor elvárásainak megfelelő virtuális formátum, ám a tartalom teljes mértékig leképezi a népszerű énekes-előadóművész munkásságának legnemesebb hagyományait. Főbb jellemzői: slágergyanús, könnyen megjegyezhető, énekelhető dallamok, némileg filozofikus, mindennapjainkról szóló, néhol társadalomkritikus szövegek, ízes gitárszólók, ötletes, elektronikus hangszerelés.

2023. 02. 12. 7:50
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Nálam minden az úgynevezett fekete „bakelit” lemezzel és a kompakt hangkazettával kezdődött. Volt persze szalagos magnóm is, ám akkor még nem írtam lemezkritikákat. Eleget téve a kor kihívásainak, most rászántam magam: életemben először fogalmazok meg olyan recenziót, amelynek az alapja nem fizikai hanghordozó. Eljött hát ez az idő is, tudomásul kell venni. Kicsit még nosztalgiázom azon, amikor anno izgatottan kezembe fogtam az átható, műanyag illatú korongot, kissé türelmetlenül, mégis óvatos mozdulatokkal kicsomagolva az erős nyomdafestékszagot árasztó borítótasakból. Aztán a tűt a hanglemez kezdő barázdájára helyezve megszólal a zene; ám a figyelmem ekkor már a borítóra összpontosít, az ott látható fontos, szükséges információkra, és persze a dizájnra. Amely nemritkán komoly, értékes fotó- vagy grafikai alkotásokat hozott be társművészetként. Aztán jön a B oldal, majd a korong megfordítása, hogy kezdődjék minden elölről, a főszerepben immár a barázdák rejtette muzsikával. 

Varga Miklós digitális albumának borítója (Fotó: Varga Miklós)


A modern, digitális kiadványok esetében a fentebb leírtakat természetszerűleg nélkülöznünk kell, de muszáj haladni a korral. Az ország egyik legkiválóbb torka, Varga Miklós szerint (is) eljárt az idő a fizikai hanghordozók felett, ma már legtöbben számítógépen vagy okostelefonon hallgatják a muzsikát.

A trekkeket felváltják a fájlok, a fizikai hanghordozót a digitális tárhelyek. 

Vegyes érzelmekkel és könnyű sóhajjal indítom hát gépemen a virtuális lejátszót, aztán a fejhallgatóból előtüremkedett kristálytiszta hangok hamar meggyőznek: akár a Led Zeppelin kultikus opusában – a dal ugyanaz maradt. Érthető, hiszen Varga Miklós – aki zeneszerzőként immár csaknem négy évtizede túl van az azóta megaslágerré lett Európán – jegyzi mind a hét dal zenéjét, a szöveget Toldi Tamásra (aki ha éppen nem szöveget ír, énekes és vokalista) bízta. És, mintha itt véget is érne a digitális korszak, a mindvégig kristálytiszta, jó érzékkel kevert hangzás (Szűcs Norbert hangmérnök munkája) mellett hamisítatlan vintage, ám modern hangzású muzsika szólal meg, amúgy Varga módra. Merthogy az ország élvonalbeli énekesének szerencsére a hatodik ikszen túl is sikerült megőriznie egyedi, szép tónusú, a magasabb régiókat is sikerrel ostromló, jellegzetes orgánumát. 
Itthon van Amerika. 

A cím (amely lemezcím is egyben) nem a néhai Komár Laci imádott Amerikáját, illetve annak legszebb asszonyát idézi, az egészen más világ volt. 

Annyiban azonban mégis azonosak, hogy mindkettő a rock and roll jegyében született, a Varga-szerzemény mondanivalója azonban jóval fajsúlyosabb. És a zene is vérbőbb, pörgősebb, rockosabb: kemény ritmusok, a hangképet kitöltő vokál, virtuális fúvósok, ízes gitárszóló, nem utolsó sorban a fülben maradó, slágeres dallam. Mondanivalója, üzenete sem utolsó: az egykori korlátlan lehetőségek hazájának víziója, s vele az áhított, tengerentúli korlátlan szabadság eszményképe mára összeomlott. Hiába a földrész, a városok szépsége, ha „rám szóltak a zsaruk, nem ihatok itt piát”; majd így folytatja: „aztán Budapestre érve tiszta lett a levegő / És az USA már csak egy elfelejtett szerető”.  És akkor a feje tetejére állított „szabad világ” egyéb történéseiről még szó sem esett… Létezik azonban egy másik város is, az a bizonyos kincses, azaz Kolozsvár. Amellyel ráadásul „összeköt a közös múlt”. Itt is előjönnek az emlékek, az előadás hevében egyszerre dobbanó szívről, a hálás közönség tapsáról, a szeretetről, amelyet Amerikával ellentétben soha nem fog feledni a szerző-előadó. Mindez megint csak slágeres köntösbe bújtatva, méghozzá a könnyedebb fajtából, kissé musicales hangulatban. És szólnak a dalok még Szélmalomharcról, amelyet Don Quijote módra kell minduntalan megvívni, az Ajtón innenről (meg túlról is), miközben a szerző-előadó nem feledkezik meg az Örök boldogságról sem. 

Két gyönyörű lírai szerzemény is helyet kapott a virtuális albumon: a Ne várd! című dal, amely egy szál zongora bevezetőjével, valamint elektronikus szimfonikus hangszereléssel – torokszorító gitárszólóval megerősítve –  egészen himnikus magasságokba emel.  

 

 

A másik líra, az Elengedés szándékosan maradt a végére. Mondhatnánk: a hetedik te magad légy! Azonban mégsem József Attila, hanem egy kétgyermekes családapa személyes vallomása tisztességben felnevelt két gyermekéről, a maga mögött hagyott húsz esztendő emlékezetes és megható családi élményeiről. Némi keserű felhanggal ugyan, hiszen az időközben felnőtt gyerekek immár saját útjukat akarják járni; s bármilyen fájó is, el kell őket engedni. Szerkezetében, hangszerelésében, himnikusságában hasonló a Ne várd!-hoz; mindkettő a dallamos rock műfajának fényesen csillogó gyöngyszeme. 

Szűcs Norbert neve hangmérnökként (Northsound Stúdió) került szóba, ennél azonban jóval több feladat hárult rá. Nevezetesen az összes dal hangszerelése, a virtuális hangszerek (vonósok fúvósok, billentyűsök) megszólaltatása, kivéve a gitárszólókat, amelyek a zenész-stúdiós szakember hozzáértő kezei alatt nagyon is élőben hasítanak. S, ha mindez kevés lenne, Szűcs nevéhez fűződik még a borítóterv, valamint annak kivitelezése, s nem mellékesen a lemez producelése.


Varga Miklós ars poeticája – e lemez tanúsága szerint is – a haza, a család és a zene szeretete. Ez utóbbival kapcsolatos egyik, keserűségtől sem mentes minapi bejegyzése a közösségi oldalon:

Ma komolyan elgondolkoztam azon, hogy érdemes-e ezt a műfajt még tovább művelni? Nézem az M2-n az Akvárium Stage Pass című műsort, ahol egy bizonyos Robin Schulz nevű ember a tavalyi Balaton Sound rendezvényen működött közre. Áll fürdőgatyában egy meztelen ember egy diszkópult mögött és gombokat tekerget, nyomogat napszemüvegben, miközben indifferens dalok szólnak egy olyan hangrendszerből, ami egy valódi rockkoncertet is kiszolgálna. Lent több 1000 ember tombolva ugrál rá és fényképezik, filmezik videóra a nagy semmit. Kérdem én: mi ez, hol van a produktum, hol van bármilyen teljesítmény? Mi történt ezzel a világgal?


Miklós! A költői kérdésre az Itthon van Amerika című album az adekvát válasz. A minőségi produkcióra ugyanis mindig van és lesz igény. 

Borítókép: Varga Miklós (Fotó: Facebook)

 

 

A téma legfrissebb hírei

Tovább az összes cikkhez chevron-right

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Címoldalról ajánljuk

Tovább az összes cikkhez chevron-right

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.