A Bartók Tavasz Nemzetközi Művészeti Hetek fesztivált 2021-ben azzal a céllal indította útjára a Müpa, hogy változatos műfajok és produkciók sokaságán keresztül éltesse a zeneszerző által örökül hagyott gondolatiságot.
Bartók szellemisége inspirációt és univerzális megoldóképletet ad a kulturális fenntarthatósághoz: arra ösztönöz minket, hogy felkutassuk, megismerjük gyökereinket, és saját jelenünkön átszűrve értelmezzük újra meg újra az azokban rejlő értékeket
– írja köszöntőjében Káel Csaba, a Müpa vezérigazgatója. A kezdeti nehézségek ellenére – az első Bartók Tavasz éppen a világjárvány okozta szigorú lezárások idejére esett – a fesztivál hamar megvetette lábát a sokszor igencsak túlzsúfolt kulturális piacon.
A Müpa által szervezett Bartók Tavasz Nemzetközi Művészeti Hetek, akárcsak a Liszt Ünnep Nemzetközi Kulturális Fesztivál a nézők érdeklődését több héten át fenntartó, számtalan helyszínen, naponta több eseménnyel zajló, világsztárokat és élvonalbeli hazai művészeket felvonultató, számos stílusban kikapcsolódást kínáló, valóban összművészeti eseménysorozat
– magyarázza a siker titkát a fesztiválok operatív igazgatója, Szomolányi Janina. – Úgy gondolom, a mi fesztiváljaink ettől különlegesek, ebben térnek el más, tematikus vagy több műfajú rendezvénysorozattól – tette hozzá.
Közép-Európa egyik legismertebb szimfonikus zenekara, a Cseh Filharmonikusok és dirigensük, Szemjon Bicskov igazán impozáns programmal nyitja meg a fesztivált: a 20. századi balettirodalom két meghatározó kompozíciója mellett a világhírű orgonista, Thierry Escaich legújabb zongoradarabját alig két héttel a prágai világpremier után a koreai születésű, de Berlinben élő ifjú zongoraművész, Cso Szongdzsin előadásában hallhatja a magyar közönség.
Immáron második éve áll a patinás londoni zenekar, a Philharmonia Orchestra élén a világ egyik leginnovatívabbnak tartott karmestere, a fiatal finn Santtu-Matias Rouvali, aki remek partnerre lelt a lassan nyolc évtizede működő, de a megújulásra mindig törekvő és képes együttesben. A zárókoncert programját is ennek szellemében, kifejezetten a fesztivál közönségére szabva állította össze: Beethoven mellé Finnország, illetve Magyarország ikonikus zeneszerzőitől, Sibeliustól és Bartóktól választott egy-egy művet. A koncert szólistája hazánk egyik legkiemelkedőbb hegedűművésze, Baráti Kristóf lesz.
Két nappal a németországi debütálást követően érkezik Ligeti György előtt tisztelgő műsorával az új zene előadásában élen járó Klangforum Wien, akiket az idén 100 éve született komponista egykori munkatársa, a zeneszerző-dirigens Eötvös Péter vezényel majd. A koncert négy versenyműve a nemzetközi zenei színtér magyar kiválóságai, Kelemen Barnabás, Fenyő László és Fejérvári Zoltán közreműködésével csendül fel a Müpában.
Jelentős feladatra vállalkozik Hollerung Gábor és a Budafoki Dohnányi Zenekar: a 10. Színházi Olimpia keretében megvalósuló, A kétkedő szellem című koncert műsora ugyanis egzisztenciális kérdéseket feszeget, mégpedig három monumentális alkotáson keresztül. Milton jól ismert epikus költeményét két grandiózus, korszakos irodalmi mű – Nietzsche Zarathustrája és Madách klasszikusa, Az ember tragédiája – zenei átirata fogja közre. Utóbbi Gyöngyösi Leventének a Müpa 2020-as Zeneműpályázatán díjazott alkotása, amelyet a Bartók Tavasz közönsége hallhat először.
Ugyancsak a Zeneműpályázatra készült Csengery Dániel gyerekoperája, a klasszikus Grimm-mesét feldolgozó Holle anyó. A filmzenéiről is ismert zeneszerző nem kisebb célt tűzött ki maga elé, mint a műfajtól esetleg még idegenkedő ifjúság meghódítása. Ehhez pedig minden összetevő adott: tanulságos történet, magával ragadó muzsika és látványos színpadi környezet.
Borítókép: hamarosan kezdődik a Bartók Tavasz Nemzetközi Művészeti Hetek (Fotó: Hirling Bálint/Müpa)