Létminőségek Reigl Judit tárlatán

Október első hetében nyílt meg a Reigl Judit 100 című kiállítás a Műcsarnokban. Ez talán az életút eddigi legátfogóbb tárlata itthon, amely egyszerre szemlélteti az alkotói út különböző fázisait és korszakait, valamint az egymásra hatásokat az absztrakt, ezen belül is a gesztusművészet képviselői között, elsősorban a Párizsba emigrált magyarok művészek, azaz a Második párizsi iskola függvényében.

2023. 10. 08. 11:45
Reigl
20231002 Budapest Műcsarnok Reigl Judit 100 kiállítás Fotó: Mirkó István Magyar Nemzet Fotó: Mirkó István
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Az akcióművészet magába foglalja a spontán művészi reakciót, egyben a meditatív alkotást helyezi az alkotói folyamat előterébe. Reigl Judit már az ötvenes évektől az absztrakt felé fordult, élénk színekkel vagy fekete-fehér sorozataival az absztrakció különböző módozatai között ingázott, koncepciózus folyamatokban gondolkodott.

Reigl Judit, absztrakt festészet
Nagyon hamar az absztrakt felé fordult Reigl művészete. Fotó: Mirkó István

A Műcsarnokban nyílt nagyszabású tárlat időrendben mutatja be az életművet, a hatalmas termekre osztott monumentális munkák lenyűgözők, 

szinte részesévé tesznek a munkafolyamatnak, az alkotó és az anyag néhol szembetűnő küzdelmének, más helyütt könnyed, felszabadult játékának. 

Reigl Judit egyszerre intuitív és tudatos alkotó, ezzel az ellentmondással találjuk szembe magunkat az első teremben, ahol helyet kapott még néhány figuratív munka, de valójában az absztrakció uralja a teret. Az autóstoppal Ferrara és Ravenna között című figuratív, szürreális festmény még az olaszországi utat idézi meg, amely után – rövid hazai tartózkodást követően – végleg Párizsba emigrált a művész. Érdekes, hogy a Római Akadémia ösztöndíjasaként tett látogatás képe is a menekülésélmény fojtogató lenyomata. 

Reigl Judit, absztrakt
Autóstoppal Ferrara és Ravenna között. A szerző felvétele


A létezés felfedezésének absztrakciói

Az élénk színekből építkező, virtuóz, kavargó formákat író sorozat a Dominancia-központ egyik legszembetűnőbb darabja, A világegyetem évgyűrűi 1954 című kép, amely a kozmikus mozgások és a belső lelki folyamatok izgalmas egymásra hatásaként is felfogható. 

Reigl absztrakt
A világegyetem évgyűrűi. A szerző felvétele

Ez a vidám, könnyed vonalakból, mintegy zenei hatásokra készült sorozat helyezkedik szembe a Robbanás-sorozat képeivel. A fekete-fehér képeket egészen más művészi attitűd építette, az alkotó anyaggal való harca látványosabb,

a spontán energiák felszabadultabbak, kiáltást fogalmaznak meg, felszólító módban beszélnek, cselekvésre hívnak.

A Tömbírás-sorozat monumentális vásznain a festészet fizikalitását terjesztette ki. Itt bukkan fel a képeken egy emberalak, amelyre véletlenül figyelt fel a művész, hiszen amolyan szellemként jelent meg a figura a gesztusokból született forgatagban. A spontaneitás tetszett a művésznek, így egész sorozatot kezdett a véletlenszerűen előbukkanó antropomorf formák vele maradtak. 

Így alakult ki az Ember-sorozat, ahol  festészetnek már nemcsak eszköze a test, hanem a tárgya. 

Reigl Judit
Az ember ismét tárgya a képeinek. Fotó: Mirkó István

 

A zene hatása a születendő képre

A hetvenes években újfajta munkamódszert dolgozott ki, ebből született a Folyamat elnevezésű sorozata, amely nagyon látványos akcióművészetet eredményezett. 

Reigl Judit , absztrakt
A zeneiség kerül előtérbe Reigl munkáinál. A szerző felvétele

Műterméről nagy vásznakat lógatott le, és zenehallgatás közben a falakra gyantaalapú alkid- vagy zománcfestéket hordott fel, erre a célra készített szivaccsal.

 A festék átszivárogva a vászon hullámán, kétoldalt csíkokat hagyott rajta. 

A hang hatására született mozdulatok és az anyag viselkedése szülte motívumok alkották meg a képet. A Folyamat ciklus zeneisége, ritmusvilága lágyabb, nyugodtabb hatást kölcsönöz a térnek, szinte beavatottjává tesz a speciális eljárásnak. A természet jelenségei – akár a fakérgek rendeződése – között találunk ilyen függőleges, szabálytalan, mégis zeneileg egymásra épülő, ritmusos formákat kiadó alakzatokat. 

 

Reigl és a Második párizsi iskola 

A tárlat belső terme több részletben foglalkozik a Második párizsi iskola alkotóival, vagyis az 1945 és 1965 között a francia fővárosban élt és alkotott képzőművészekkel. Ebben az időben több mint 350 nonfiguratív művész alkotott a fővárosban. Meghatározó a New York-i iskolából induló absztrakt expresszionista irány, amelyben a gesztus, a mozgás és a spontaneitás a legfontosabb.

Közéjük tartozik Jackson Pollock, Franz Klein, Willem de Kooling, velük párhuzamosan Európában Reigl Judit, Hantai Simon, Fiedler Ferenc.

Az absztrakt magyar művészek képviselőinek egész sora érkezett ekkor Párizsba, ahol az akcióművészet ereje rabul ejtette őket. A kiállításon ezek az egymásra hatások, mások mellett Fiedler Ferenc nagyméretű kaparásos technikával készített alkotásaival, Rozsda Endre motívumokban gazdag elvont nonfiguratív munkáival, Vajtó Ágota líraibb képeivel a festészeti mozgalom erejére mutatnak rá. A Második párizsi iskola alkotóinak kutatása a rendszerváltozás után mélyedt el. Fiedler Ferenc nevét itthon bő tíz éve ismerik, úgy, hogy az alkotó sohasem tért vissza Magyarországra, de minden vágya az volt, hogy itthon is felfedezzék. 

Reigl Judit
Rozsda Endre a Második párizsi iskola egyik képviselője. A szerző felvétele

Ebben az izgalmas műhelyben kalandozva jutunk el a tárlat egyfajta összegzéséhez, a Reigl sokféleségét személtető falakhoz.

A zuhanó testek képe domináns itt, amely szintén visszatérő elem a művésznő munkásságában. A korábbi testek inkább lebegő és felfelé tartó alakok a képein, de a 2001-es New York-i terrortámadás élménye nem hagyta nyugodni a művészt: a semmibe vesző alakok ábrázolása kezdte érdekelni. 

A legfontosabb számomra a felfedezés, a létezésnek ez a tapasztalata, az egyetemes létmód

 – fogalmazott Reigl Judit. A Műcsarnok monumentális tereiben kiállított művek teljes átszellemülésre hívnak, az alkotások költőiségében különböző létélményekbe juttatnak. 

Borítókép: A Reigl Judit 100 január 28-ig látogatható (Fotó: Mirkó István) 

 

A téma legfrissebb hírei

Tovább az összes cikkhez chevron-right

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Címoldalról ajánljuk

Tovább az összes cikkhez chevron-right

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.