Hang nélküli jelek

Ha idegen inváziós filmekről beszélünk, a többségnek olyan címek ugranak be, mint A függetlenség napja, A holnap határa vagy a Világok harca. Amennyiben tovább szűkítjük a kört a horrorokra, még kevesebb minőségi alkotás jut eszünkbe, de a Jelek, A testrablók támadása, netán a Hang nélkül ezt a tábort erősíti. Mégsem lehet mondani, hogy túltelített szubzsánerről lenne szó, így Brian Duffield Nincs, aki megmentsen című műve mindenképp hiánypótlónak számít.

2023. 10. 30. 17:30
Forrás: Disney+
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Brynn (Kaitlyn Dever) egy kisváros eldugott pontján él egyedül, szinte teljesen izoláltan. Ritkán jár emberek közé és látványosan kerüli őket, mintha tartana tőlük. Egy este furcsa zajokra lesz figyelmes a házában, betörőt sejt, de hamar ráeszmél, hogy a fenyegetés nem e világi, ugyanis földönkívüliek szállják meg otthonát. A fiatal nő magára van utalva. 

A Nincs, aki megmentsen az év egyik meglepetése
A Nincs, aki megmentsen az év egyik meglepetése Forrás: Disney+


Duffield eddig főként íróként szerzett magának hírnevet Hollywoodban. Az ő munkája volt a Bébiszitter című remek horrorvígjáték, az Árok vagy a Szerelem és szörnyek. Rendezőként is bizonyította rátermettségét, a Kirobbanó szerelem az utóbbi évek legkreatívabb romantikus felnövéstörténete volt, amely a groteszk felütéséből (a tinédzserek spontán felrobbannak bárminemű ok nélkül) hozott ki egy parádés stíluskavalkádot. 

A Nincs, aki megmentsen elsőre nem tűnik túl ambiciózusnak. A rövidke expozícióban megy a sejtetés, de nem az űrlényekkel kapcsolatban, sokkal inkább a város és a főhős viszonya miatt. Kikövetkeztethető, hogy valami történt a múltban, így Brynn nem akar mutatkozni mások előtt, és mindent megtesz azért, hogy a remete mivolta megmaradjon. 

Amikor elkezdene járni az agyunk az ok-okozati összefüggéseken, az író, rendező villámgyorsan műfajt vált.

Ritkán működik ennyire jól a direkten ábrázolt ellenségkép, itt mégis üdítően hat, hogy szó nincs mellébeszélésről. Duffield hamar felfedi a kártyáit és egy percig sem kétséges, miféle lények törtek be a házba. A megjelenésük nemkülönben hatásos, a klasszikus „UFO” vizualitás köszön vissza, ám igyekeztek egy kicsit csavarni a bevett formulán a különböző változatokkal. 

Úgy tűnhet, hogy az egyébként nem túl hosszú, szűk másfél órás cselekmény egyetlen éjszakára fog koncentrálni, ahol a lány megpróbál kiutat találni a reménytelennek érződő szituációból. 

Ezek a jelenetek pattanásig fokozzák a feszültséget, rendkívül izgalmasak és garantáltan megemelik a néző pulzusszámát.

A felvezetésben felmerült kérdések miatt azonban egyértelmű, hogy nem csak ennyiben fog kimerülni az összkép. S valóban, felkel a nap, Brynn pedig fel kell készüljön egy esetleges második hullámra. 

Legkésőbb ekkorra már mindenkinek feltűnik, hogy a Nincs, aki megmentsen lényegében egyszereplős film, ráadásul egy-egy tőmondatot leszámítva nincs benne szöveg. Dialógusok és belső monológok helyett az atmoszférára épít, amely maradéktalanul össze is jön neki. 

Kreatívan játszik a képekkel, a zene, a hangkeverés pedig egyenesen parádés.

Az utolsó harmadban Duffield ismét húz egy merészet, ám ez nem biztos, hogy elnyeri a nagyközönség tetszését. Felfedi a lány traumájának okát, majd a bizarr zárószekvenciában magára hagyja a nézőt a gondolataival. Nem biztos, hogy indokolt, és mindenképp furcsa lépés, amely révén bőven lehet teóriákat gyártani, de a megoldás közel sem olyan bonyolult, mint amennyire elsőre annak tűnik.

Nem minden ízében éri el a kívánt hatást, de Duffield ráerősített arra az állításra, hogy igen tehetséges alkotó, akinek érdemes figyelni a munkásságát.

Kaitlyn Dever először tündököl önálló főszerepben és csuklóból megbirkózik a helyzettel, fantasztikus alakításával elviszi a hátán a filmet. A Nincs, aki megmentsen nem újítja meg a műfajt, ám friss vért pumpál bele. Tisztán kivehető, mely klasszikusok inspirálták, de szemérmetlen lopás helyett kreatív formában használja a sablonokat, hogy azok ne hassanak elcsépeltnek. Remek hangulatú, helyenként karfaszorongatóan izgalmas, hiánypótló borzongás, ami még egy kis extrát is tartogat. Azt már embere válogatja, hogy kiben, miként csapódik le ez a harmadik típusú találkozás.  

 

Borítókép: A Nincs, aki megmentsen eléhető a Disney+-on (Forrás: Disney+)  

 

 

A téma legfrissebb hírei

Tovább az összes cikkhez chevron-right

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Címoldalról ajánljuk

Tovább az összes cikkhez chevron-right

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.