– A Spartacust sokan Seregi László mesterműveként emlegetik. Mi lehet a sikerének titka?
– Nem szeretném rangsorolni a különböző Seregi-koreográfiákat, mert azt gondolom, hogy mindegyik egy tőről, ugyanabból a tehetségből fakad. Sorrendben mindenképp ez a mester első, egész estés nagy balettje. Ez a darab – csakúgy, mint a Shakespeare-trilógia – közismert történetet dolgoz fel. A magyar közönség kedveli a történetmesélős, kosztümös baletteket, és a külföldiek részéről is kedvező a fogadtatás.
A siker alapja az az egyedi színházi látásmód, amely Seregi László alkotásait jellemzi. Rendkívül érdekes a történet, és Hacsaturján zenéje is magával ragadó.

– Több mint ötven éve mutatták be a koreográfiát. Mennyit változhatott közben az eredeti darab?
– Azért, hogy a szólisták minél jobban bele tudják élni magukat az általuk eltáncolt szerepbe, időről időre lehet adni kisebb engedményeket. Ezt már Seregi is megtette. Ugyanakkor a koreográfia szinte teljes egészében megegyezik az eredetivel, ezen őrködnek olyan több évtizedes tapasztalattal rendelkező mestereink, mint Kaszás Ildikó, Seregi László alkotótársa vagy Pongor Ildikó. A borokhoz hasonlóan a koreográfiáknál sem feltétlenül az életkor a döntő. A klasszikus előadásaink többsége több évtizedes múltra tekint vissza, frissességük mégis megmaradt.
– A visszajelzések alapján ilyen a Spartacus is.
– Azok a művek érnek idővel klasszikussá, amelyek – csakúgy, mint például Puskin Anyeginje, amiből John Cranko készített egészen kiváló koreográfiát – évszázadokkal később is képesek elgondolkodtatni, indulatokat, pozitív értelemben vett szenvedélyeket ébreszteni.
– Egy korabeli kritika szerint ebben az előadásban egyesülnek és kiteljesednek azok a hatások, tapasztalatok, amelyeket a mester fiatalon magába szívott.
Seregi László hosszú utat járt be, mire a néptánctól a karaktertáncon át elérkezett a klasszikus balettig. Ennek nyomát ez a koreográfia is magán viseli. A benne látható klasszikusbalett-lépésekben gyakran felfedezhető a néptáncra jellemző hatás, mint ahogy a karaktertáncra jellemző mozdulatok is részét képezik ennek a nagyon is egyedi, Seregi mester kézjegyét viselő koreográfiának.
– A történetmesélés miatt válik hangsúlyossá a karakterábrázolás is?