Fák között frissülő lélek

Bizonyára sokan vannak, akik ugyan nem gondolkoztak rajta soha, de ha rákérdeznének, mégis azt mondanák: igen, nagyon szeretik a fákat. Egyes fákat, mondjuk a nagy diófát a nyaraló kertjében, facsoportokat, például azt a kis ligetet a keresztútnál, ahol az a hatalmas szederbokor kínálja nyaranta fekete gyümölcseit, azt a kiserdőt, ahol sétálva először fogtuk meg egymás kezét, azt a rengeteg erdőt, amelyen mindig átautózunk, amikor a nagyszülőkhöz megyünk, de soha nem álltunk meg, hogy felfedezzük titkait… És akkor még szó sem esett azokról a fákról, amelyek festményekről, grafikákról, fényképekről merednek ránk, mesebeli tájakra sodorva minket.

2023. 11. 08. 19:00
Hollán Sándor és a tájképművészet klasszikusainak grafikáit állítja ki a Szépművészeti Múzeum Fotó: Hegedüs Róbert
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Nos, aki elmegy a Szépművészeti Múzeumba, az most elképesztő fainspirációkat láthat. A különleges kiállítás egy kortárs és sok antik alkotó képéből hozott össze nem mindennapi tárlatot: a tájképművészet klasszikusainak grafikáit és Hollán Sándor alkotásait mutatja be a Kapuk a létben – A fa motívuma Pieter Bruegeltől Hollán Sándorig című kiállítás, amely csütörtöktől látható a múzeum megújult grafikai kiállítóterében.

BAÁN László
Baán László főigazgató a Kapuk a létben – A fa motívuma Pieter Bruegeltől Hollán Sándorig című kiállítás megnyitóján. Fotó: MTI/Hegedüs Róbert


– Hollán Sándor 2003 óta több mint százötven művét ajánlotta fel a múzeumnak, amelyekből több kiállítás is nyílt már, most azonban alkotásai egy egészen különleges közegben, a régi mesterekkel párbeszédbe állítva jelennek meg – nyitotta meg a tárlatot szerda délelőtt Baán László, a Szépművészeti Múzeum főigazgatója.
A 90 éves mester arról beszélt, hogy művészetének egész életében az volt a célja és az értelme, hogy megfejtse az élet lényegét, a természet titkait. 

A természet közvetít az élet látható és láthatatlan oldala között

– fogalmazott Hollán Sándor, hozzátéve: a legfontosabb, hogy élő kapcsolata legyen a tájjal, műveiben is ezt keresi, ezt igyekszik megjeleníteni.

Hollán Sándor festőművész a Kapuk a létben – A fa motívuma Pieter Bruegeltől Hollán Sándorig című kiállításon. Fotó: MTI/Hegedüs Róbert


Tóth Bernadett, a kiállítás kurátora segítette a megnyitó közönségét eligazodni a tárlaton. Elmondta, hogy a kiállítótér egyes helyszínei úgy mutatják meg a természetábrázolás sokféle lehetőségét, hogy Hollán Sándor képei és a múzeum hatalmas grafikai anyagából válogatott képegyüttes reflektáljon egymásra, megmutassa, hogyan tudnak találkozni a modern alkotó munkái és a kultúrtörténet jellemző pillanatai.

Hollán képeire Wolfgang Huber, id. Pieter Bruegel, id. Jan Brueghel, Claude Lorrain, Camille Corot, Rembrandt vagy Nicolas Poussin grafikái, pontosabban a tollrajzai, fametszetei, a réz- és üvegkarcai, akrilfestményei felelnek. 


A képeket kísérő tartalmas szövegekből egyfelől megtudhatjuk, hogy Hollán maga is a legkülönfélébb technikákkal festi és rajzolja a fákat, művei közül egyik sem hasonlít a másikhoz, faábrázolásai gazdag szimbolikájú alkotások, úgy tükrözik az alkotó belső világát, hogy közben felismerhető természeti jelenségek maradnak. Másfelől az is kiderül, hogy a XV. századtól kezdődően hasonlóan gazdag szimbolikát tulajdonítottak a faábrázolásoknak. A kor divatjának megfelelően az 1600-as években például közismert képi kódrendszer segítette az értelmezést. A magányos fatörzs az életút egy-egy fontos állomására utalt, az út mentén heverő farönk leküzdendő akadályt szimbolizált, az elágazó gally döntéshelyzetet jelentett, az elszáradt vagy kivágott, de újra kihajtó rönk a reményre és az újrakezdésre mutatott. 

Tóth Bernadett kurátor tárlatvezetést tart. Fotó: MTI/Hegedüs Róbert


Hasonló párhuzamra hívta fel a figyelmet Tóth Bernadett, amikor elmondta, hogy Hollán Sándor faképei sokszor nagyon meditatív jellegűek, vannak fák, amelyeket újra és újra megfestett, s amikor megállunk egy-egy ilyen sorozat előtt, bizony úgy érezzük, misztikus utazásra hív bennünket a kép. Ugyanakkor kiderül, hogy az XVI. század végén sok művész egyenesen azért rajzolt tájképeket, erdőrészleteket, mert az volt a kor meggyőződése, hogy az ilyen ábrák szemlélése a cura animea, azaz a lélek megújulásának lehetőségét kínálja. 
Aki bejárja a kiállítást, nem siet és kellő időt hagy magának, hogy elmélyedjen a színek, formák, részletek, ötletek szemlélésében, az arra a meggyőződésre juthat, hogy a régieknek ebben is igazuk volt. Az efféle képek nézegetése lélekemelő erővel bír. 
A kiállítás március 17-ig lesz nyitva.

Borítókép: Látogató a Kapuk a létben – A fa motívuma Pieter Bruegeltől Hollán Sándorig című kiállításon a Szépművészeti Múzeumban (Fotó: MTI/Hegedüs Róbert)

 

A téma legfrissebb hírei

Tovább az összes cikkhez chevron-right

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Címoldalról ajánljuk

Tovább az összes cikkhez chevron-right

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.