,,A jelenlegi oktatás az összetartozás helyett a megosztást táplálja”

– Nem szabad megengedni, hogy a gyerekeket fiatalon aktivistákká tegyék, olyan szempontok mentén, amelyeket az oktatók éppen elképzelnek – mondta el Nicholas Tate a Baranya vármegyei hírportálnak adott interjúban. A brit történész és oktatási szakember A konzervatív iskola című kötetét az MCC Press adta ki magyar nyelven, a könyvet pedig Pécsen is bemutatták.

Forrás: BAMA2024. 03. 13. 9:30
TATE, Nicholas
Budapest, 2024. február 27. Nicholas Tate, a Konzervatív iskola szerzője az oktatásról rendezett nemzetközi konferencián Budapesten, a Mathias Corvinus Collegium épületében 2024. február 27-én. MTI/Kovács Tamás Fotó: MTI/Kovács Tamás
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Sokan aggódnak az oktatás alakulása miatt az angol nyelvterületen és részben Nyugat-Európában, ezért egyre többen kívánnak visszatérni egy hagyományosabb, klasszikusnak vagy konzervatívnak nevezhető oktatási szemlélethez, mondta el Nicholas Tate a Baranya vármegyei hírportálnak adott interjúban arra a kérdésre válaszolva, hogy mit ért az oktatás konzervatív megközelítése alatt.

A szakember Matthew Arnold tizenkilencedik századi költő és oktató gondolataira hivatkozva elmondta,

Át kell adni a legjobbat, amit eddig gondoltak és elmondtak. Nem úgy, mint egyfajta passzív tudásanyagot, amelyet egyszerűen csak bemagolunk, hanem olyasvalamit, ami tájékoztat bennünket, hogy jobban megértsük a jelent annak fényében, hogy tudjuk, mi volt korábban.

A brit történész hangsúlyozta, nem szabad megengedni, hogy a gyerekeket fiatalon aktivistákká tegyék, olyan szempontok mentén, amelyeket az oktatók éppen elképzelnek, az angol nyelvterületen ugyanis ez valós aggodalmakat kelt az emberekben.

Skóciában néhány iskola azon gondolkodik, hogy megváltoztatják a történelem- és a földrajzórák anyagát, és olyan kurzusokat tartanak, amelyek a klímaváltozásról, fenntarthatóságról, társadalmi igazságosságról és hasonlókról szólnak

– hozta fel példaként a jelközpontú oktatásra Nicholas Tate, aki úgy véli, a legjobb módja annak, hogy jobban megértsük a közvetlen környezetet, és tudjuk, hogy mit kell majd tenni vele, amikor felnövünk, az az, hogy először is megismerjük, honnan jöttünk, és ennek segítségével értsük meg, mi történik éppen most.

A szakember azt is hangsúlyozta, hogy az európai örökséget mindenképpen tovább kell adnunk, az egyre soknemzetiségűbbé váló nyugati országokban is, és mindenkinek meg kell adnunk az érzést, hogy részesei ennek az örökségnek. Ugyanakkor hozzátette, ez nem az jelenti, hogy hagyjuk figyelmen kívül a tényt, hogy az emberek más kultúrákból is érkeznek, hanem tanuljunk az iszlámról, értsük meg az afrikai kultúrák tapasztalatait vagy bármely egyéb civilizáció értékeit. Ugyanakkor a tanterv középpontjában az európai örökségünk átadásának kell állnia.

Nicholas Tate elmondta azt is, Amerikában olyan szempontok jellemzőek az iskolákban, amelyek nem az összetartozást, hanem a megosztást táplálják:

ha fehér vagy, akkor fehér kiváltságaid vannak, és bűnhődnöd kell ezért. Ha nem fehér, akkor elnyomott vagy, áldozat, és harcolnod kell a társadalomban uralkodó fehér uralom ellen. Ha lány, akkor patriarchátusban élsz, és a fiúk ellen kell küzdened. Ha pedig meleg, akkor egy olyan kisebbséghez tartozol, amelyet homofób támadások érnek

– fejtette ki Nicholas Tate, aki úgy gondolja, mindez nem arra hívja fel a figyelmet, hogy mi a közös az emberekben és hogyan kellene együtt dolgoznunk, tisztelnünk egymást és egy közösség részévé válni, hanem a különbözőségeiket hangsúlyozza, ez pedig nagyon megosztó és nem jó sem az egyéneknek, sem a társadalomnak.

A szakember szerint a többoldalú megközelítés a helyes irány az oktatásban, azaz az Egyesült Királyság esetében például meg kell tanítani a diákoknak, hogy az egykori birodalmi hatalom elkövetett nagyon rossz dolgokat, részt vett a rabszolga-kereskedelemben, de azt is, hogy később az Egyesült Királyság volt az az ország, amely elsők között szüntette meg a rabszolgaságot a tizenkilencedik században.

A teljes interjúban – amely a Baranya vármegyei hírportálon olvasható – Nicholas Tate azt is elmondja, miért tartja különösen jelentősnek T. S. Eliot költő és társadalomkritikus, Michael Oakeshott filozófus, Hannah Arendt politikai gondolkodó, valamint E. D. Hirsch pedagógus ideológiai fősodortól távol álló munkásságát.

Borítókép: Nicholas Tate (Fotó: MTI/Kovács Tamás)

 

A téma legfrissebb hírei

Tovább az összes cikkhez chevron-right

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Címoldalról ajánljuk

Tovább az összes cikkhez chevron-right

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.